5238
Sök

Besikta avställd bil?

Toyota-Frälst
310 Inlägg
10 oktober 2007
Trådstartare
Har köpare på min celica som vill att jag ska besikta innan köp men efterssom den är avställd vill jag slippa kostnaderna för försäkring + skatt hmm

Någon som vet om man kan göra det?

Mvh Tommy

165 Inlägg
10 oktober 2007
Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag: när du ska köra närmast lämpliga väg till och från en besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter.

Stod på Vägverket.
Har också funderat på det, så nu fick jag också svar smile

430 Inlägg
10 oktober 2007
Borde man inte kunna köra dit den på släp då? Kanske billigare med trafikförsäkring iof  hyra bilsläp ett par timmar.

Toyota-Frälst
310 Inlägg
10 oktober 2007
Trådstartare
Så med andra ord måste jag betala skatt + försäkring?

Försäkringen gör ju inget efterssom man får tillbaka pengarna när man ställer av den igen, men skatten blir för en hel månad oavsett om jag har den påställd en dag eller en månad mad

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
10 oktober 2007
jag körde till besiktningen avställt , oförsäkrat å oskattat va inga problem att besikta det är bara jobbigt om farbror blå kommer

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

430 Inlägg
10 oktober 2007
turboforssen skrev:
jag körde till besiktningen avställt , oförsäkrat å oskattat va inga problem att besikta det är bara jobbigt om farbror blå kommer

Eller om man krockar. smile

9 108 Inlägg
10 oktober 2007
Ringde faktiskt försäkringsbolaget igår med samma fråga och det går utan att försäkra. Jag har ju garageförsäkring/Vilande försäkring så om det nu skulle hända något går dom in och betalar. Man måste dock ha ett utskrivet bevis med sig om att man har vilande försäkring och det är nog bäst att skriva ut ett papper med besiktningstiden också.

Kör man avställt någon annanstans än kortaste väg till besiktningen är man mer körd. smile

2 924 Inlägg
10 oktober 2007
Så man kan alltså besiktiga avställda bilar? :-S
...jag har alltid trott att det var tvunget att de skulle vara påställda innan?

~ Life is short, have FUN! ~

644 Inlägg
13 oktober 2007
MilleN skrev:
Ringde faktiskt försäkringsbolaget igår med samma fråga och det går utan att försäkra. Jag har ju garageförsäkring/Vilande försäkring så om det nu skulle hända något går dom in och betalar. Man måste dock ha ett utskrivet bevis med sig om att man har vilande försäkring och det är nog bäst att skriva ut ett papper med besiktningstiden också.

Kör man avställt någon annanstans än kortaste väg till besiktningen är man mer körd. smile

Där kan det nog skilja mellan olika bolag, en vilande försäkring är just vilande och gäller normalt inte om man kör med bilen,ska man vara riktigt säker så ska man nog ha en aktiv försäkring, däremot behöver inte bilen vara påställd för färd närmsta väg till och från besiktning.

Toyota-Frälst
310 Inlägg
13 oktober 2007
Trådstartare
Ang. ditt ärende nr: 071010-7C4D6

Hej

Man får åka till besiktningen med ett avställt fordon,men det måste finnas en gällande försäkring på den

Med vänlig hälsning

Gene

Kundtjänst
...................................
BILPROVNINGEN
Box 508
162 15 Vällingby
Tfn: 0771-600 800
- samtalet motsvarar ett lokalsamtal
Fax: 08-38 78 91

Skatt behövs ej, men försäkring. Nu vet vi det smile

Sök