5062
Sök

vad är det för skillnad mellan 855 t5 och 855 t5r

204 Inlägg
12 oktober 2007
Trådstartare
tjeena

ja har äntligen bestämt vilken förstabil det ska bli smile
och det ska vara en 855 t5 el t5 R
men vad är det för skillnad mellan R modellen och vanliga?
ja har för mig att det är anna fjädring och lite vässad motor.
skulle nån kunna göra en liten lista så skulle det vara mkt snällt tongue

/mvh fidde

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
12 oktober 2007
Jag tar det kort nu så får du fylla på frågor senare smile

T5 och T5-R har exakt samma motor. 225hk.
Enda skillnaden är att T5-R har "overboost", vilket ger den +15hk (alltså 240hk sammanlagt) under ett visst antal sekunder.

Några skillnader i inredningen och utseende finns också. R-fälgar bl.a.

Frågar du mig så är T5-R för mycket dyrare än T5'an för att vara värd dom pengarna.
Jag köper hellre en T5'a och uppgraderar det jag vill smile

850R däremot, är en helt annan bil. Men också mycket dyrare..

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

684 Inlägg
12 oktober 2007
fidde_745 skrev:
tjeena

ja har äntligen bestämt vilken förstabil det ska bli smile
och det ska vara en 855 t5 el t5 R
men vad är det för skillnad mellan R modellen och vanliga?
ja har för mig att det är anna fjädring och lite vässad motor.
skulle nån kunna göra en liten lista så skulle det vara mkt snällt tongue

/mvh fidde

Använd sökfunktion, finns jätte många trådar tongue

T5R skiljer sig från T5 med annan utrustning, annan inredning, med svart skinn klädsel och mocca inlägg, elstolar taklucka acc. Motorn är på 240hk T5 är på 225hk
T5R automat har en boost funktion så den har 240hk vid fullt gaspådrag i 30 sekunder annars 225hk har jag för mig. Kom i färgerna T-gul Grönmetallic-pärlemor och svart.

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
12 oktober 2007
John87 skrev:
Jag tar det kort nu så får du fylla på frågor senare smile

T5 och T5-R har exakt samma motor. 225hk.
Enda skillnaden är att T5-R har "overboost", vilket ger den +15hk (alltså 240hk sammanlagt) under ett visst antal sekunder.

Några skillnader i inredningen och utseende finns också. R-fälgar bl.a.

Frågar du mig så är T5-R för mycket dyrare än T5'an för att vara värd dom pengarna.
Jag köper hellre en T5'a och uppgraderar det jag vill smile

850R däremot, är en helt annan bil. Men också mycket dyrare..

Precis, håller med ovanstående. Visst, T5-R är fullutrustad osv men det går att hitta T5:or med det mesta också....Enda jag saknar på min e farthållaren...fast den kan man ju leva utan...

En gång Volvo, Alltid Volvo

1 241 Inlägg
12 oktober 2007
Kanske skall tilläggas att boost funktionen endast kommer om man håller en och samma hastighet ett visst tag.. Sedan så när pedalen är i botten så får man boosten, men tvivlar på att den varar i 30 sekunder..

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
12 oktober 2007
villon skrev:
T5R skiljer sig från T5 med annan utrustning, annan inredning, med svart skinn klädsel och mocca inlägg, elstolar taklucka acc.

Om detta är utrustning och inredning som skiljer T5-R från T5 så kan du ju börja med att förklara varför min T5'a har allt det där.
Jag har en helt vanlig T5'a som är fullutrustad. Elstolar, svart helskinn klädsel, taklucka, ACC m.m.

Det jag vill säga är att du inte behöver köpa en T5-R för att få den utrustningen.

Yellow bug!
1 640 Inlägg
12 oktober 2007
Hänvisar till http://www.volvocars.se/NR/rdonlyres/95 … Beg850.pdf

Gällande produktbroschyr med utrustning för 850.

Längst ner på sidan 5 har ni all information om T5-R och dess utrustning! smile

Och helt onödigt o köpa R, köp en T5, på med R-vingen och R-fronten, dit med ett par R-fälgar.. Vips har du en "R"
Senast redigerat av Edil_ (12 oktober 2007)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

204 Inlägg
12 oktober 2007
Trådstartare
Tack,  då vet ja hur det ligger till smile

men den duger väl gott och väl som förstabil?

/fidde
Senast redigerat av fidde_745 (12 oktober 2007)

329 Inlägg
12 oktober 2007
John87 skrev:
villon skrev:
T5R skiljer sig från T5 med annan utrustning, annan inredning, med svart skinn klädsel och mocca inlägg, elstolar taklucka acc.

Om detta är utrustning och inredning som skiljer T5-R från T5 så kan du ju börja med att förklara varför min T5'a har allt det där.
Jag har en helt vanlig T5'a som är fullutrustad. Elstolar, svart helskinn klädsel, taklucka, ACC m.m.

Det jag vill säga är att du inte behöver köpa en T5-R för att få den utrustningen.

De han menar är att på din bil är de extra utrustning, t5-r har de som standard. Inga konstigheter..

684 Inlägg
12 oktober 2007
John87 skrev:
villon skrev:

Du har inte moccan, du har inte t5r ratten med mocca, du har inte träväxelspaksknoppen, du har inte den helsvarta inredningen, tippar med på att du har den gråa, du har inte det special R träet, När man köpte T5R från hallarna 1995 fick man allt detta standard, din bil har allt som extra utrustning, kolla på vad du får t5 med original utrustning istället inte så mycket där.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
12 oktober 2007
villon skrev:
Du har inte moccan, du har inte t5r ratten med mocca, du har inte träväxelspaksknoppen, du har inte den helsvarta inredningen, tippar med på att du har den gråa, du har inte det special R träet, När man köpte T5R från hallarna 1995 fick man allt detta standard, din bil har allt som extra utrustning, kolla på vad du får t5 med original utrustning istället inte så mycket där.

Okej, några småsaker är det som skiljer min T5'a från en T5-R.
Jag har träinredningen och läderratten och mycket annat som förmodligen inte är standard på en 850 T5.
Visst, min bil är specialutrustad men det jag ville säga är att man kan få en T5'a med det mesta från en T5-R.
Tillvalsutrustning, visst. Men om min har denna utrustning så har nog några T5'or till det.

Prisskillnaden är inte värd några småsaker tycker jag.
Jag uppgraderar hellre efter hand om jag hittar nåt jag gillar bättre än det jag har.

684 Inlägg
12 oktober 2007
John87 skrev:
villon skrev:

Okej, några småsaker är det som skiljer min T5'a från en T5-R.
Jag har träinredningen och läderratten och mycket annat som förmodligen inte är standard på en 850 T5.
Visst, min bil är specialutrustad men det jag ville säga är att man kan få en T5'a med det mesta från en T5-R.
Tillvalsutrustning, visst. Men om min har denna utrustning så har nog några T5'or till det.

Prisskillnaden är inte värd några småsaker tycker jag.
Jag uppgraderar hellre efter hand om jag hittar nåt jag gillar bättre än det jag har.

jo det är klart, men sdom som köper t5r eller R bilar överhuvudtaget, gör nog det för att dom är lite speciella volvos. Inte alla som har dom, Samt att folk sneglar kanske lite mer på en R bil än en vanlig, samt allt lull lull, det är det jag skulle köpa R bil för om jag hade råd.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
12 oktober 2007
villon skrev:
jo det är klart, men sdom som köper t5r eller R bilar överhuvudtaget, gör nog det för att dom är lite speciella volvos. Inte alla som har dom, Samt att folk sneglar kanske lite mer på en R bil än en vanlig, samt allt lull lull, det är det jag skulle köpa R bil för om jag hade råd.

Ja, det vet jag också.
Jag skulle garanterat köpt en 850R istället för min T5'a.

Men när ni började ta upp massa saker om utrustning som va speciellt för R-modellerna och inredningsdetaljer va jag tvungen att ta upp en argumentation eftersom jag vet att en T5'a kan ha precis lika mycket utrustning som en R.
Många tror att R'en har utrustning som en T5'a aldrig kan ha men det är fel.
Jag vet att min bil är specialutrustad som få andra T5'or men den finns och då borde även fler finnas.

Ska du köpa en R, gör det för att det är en speciell bilmodell med en historia och utstrålning, inte för utrustningen och utseendet. Då kan du lika gärna köpa en mycket billigare T5'a och uppgradera billigt.

684 Inlägg
13 oktober 2007
John87 skrev:
villon skrev:

Ja, det vet jag också.
Jag skulle garanterat köpt en 850R istället för min T5'a.

Men när ni började ta upp massa saker om utrustning som va speciellt för R-modellerna och inredningsdetaljer va jag tvungen att ta upp en argumentation eftersom jag vet att en T5'a kan ha precis lika mycket utrustning som en R.
Många tror att R'en har utrustning som en T5'a aldrig kan ha men det är fel.
Jag vet att min bil är specialutrustad som få andra T5'or men den finns och då borde även fler finnas.

Ska du köpa en R, gör det för att det är en speciell bilmodell med en historia och utstrålning, inte för utrustningen och utseendet. Då kan du lika gärna köpa en mycket billigare T5'a och uppgradera billigt.

A fast T5 kunde aldrig få skinn/alcantara original tongue eller den mer utmärkande detaljerna. hehe

Sök