starmotorn klickar och kabeln smälter!

makaronisen
9 oktober 2007 · 134 Inlägg

Köpte mig en opel med 6v för nångra dagar sedan.. och när jag ska starta den så klickar den bara men ibland går den igång kanske 10% av gångerna och då så blir pluskablen från bateriet till starmotorn varm och smälter.. Nått som är felkopplat tro?hmm

Phaetoon
9 oktober 2007 · 8 156 Inlägg

Kanske är startmotorn som havererat också?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
makaronisen
9 oktober 2007 · 134 Inlägg

ja.. men han jag köpte bilen av har haft inne den på verkstad så den ska inte vara nått fel på.. men han kanse har kopplat dit kablarna fel?. går en tjock kabel från + polen till startmotorn, sen där den tjockakabel sitter på starmotorn går en kabel in till bilen och så sitter det en kabel på ett stift som med går in i bilen. Är det nått han missat? jag vet inte riktigt hur det ska vara!

Sharky
9 oktober 2007 · 10 287 Inlägg

Det säger alla. Har du papper på vad som är gjort?

/Göran

makaronisen skrev:
ja.. men han jag köpte bilen av har haft inne den på verkstad så den ska inte vara nått fel på..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
makaronisen
9 oktober 2007 · 134 Inlägg

Ne. Men eftersom den startar ibland så är ju inte hela starmotorn trasig iallafall

twin_cam Smålänning
9 oktober 2007 · 7 877 Inlägg

Startmotorn är busted. Antagligen samma fel som det var på en jag renoverade när jag gick i skolan. Funkade också ibland, och då var det kortis i lindningarna.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
makaronisen
9 oktober 2007 · 134 Inlägg

Okey.. vad ska man göra åt det då?? köpa ny?

Fredrik-79
9 oktober 2007 · 2 164 Inlägg

I ditt fall har ett lager i generatorn säkert skurit ihop. Kan bero på en dålig renovering.
Antingen köper du en ny, bättre begagnad eller en renoverad och monterar.
De är upp till dig vad du vill lägga pengarna på.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
elbjorn
13 oktober 2007 · 1 Inlägg

rengör batteripolen med stålborste och eventuellt skala om kabelskon
vid dålig kontakt blir det varmgång se även till så att du har tillräckligt grov kabel

BMWKimmo Mekaniker
13 oktober 2007 · 472 Inlägg

Byt till nya kalblar. Det lönar sig nog i längden. Va också noggran med att rengöra kontaktytorna.

BMW-tok
BMW 525 Turbo "BadBlack" (1989)
Lotus_711
13 oktober 2007 · 4 Inlägg

Alltid svårt att ge tips när man inte själv har hört "felet"..
Men börja med och kolla att jordkabel mellan motor och kaross och kaross och batteri är hela och rena, inge oxid får finnas, samt byta polskor och att du har ett fräscht batteri.

Hjälper inte det så får du antingen fixa en ny eller beggad startmotor.

Lotus Omega "711an" (1992)
volvo_Tobias
14 oktober 2007 · 687 Inlägg

satt batteriet på när du köpte den? Det skulle ju kunna vara plusjord på den.

SevilleDiesel
14 oktober 2007 · 152 Inlägg

volvo_Tobias skrev:
satt batteriet på när du köpte den? Det skulle ju kunna vara plusjord på den.

Plusjord på en tysk? Njae det e de där med Lucas som kör sånt väl?
6V e skit! Vet ett flertal som haft strul,både på gamla traktorer och Bilar. De flesta har byggt om till 12volt...
I ditt fall skulle jag nog ta väck och mäta upp resistansen på bitarna,för då ser man om det e kortis någonstans.

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang