9334
Sök

generator knas :(

21 761 Inlägg
15 oktober 2007
Jordkabeln kan ju redan ha varit dålig och bara suttit fast med några trådar, när du sedan belastade generatorn med flera strömförbrukare så kanske det gjorde att kabeln pajjade helt. Men det är bara spekulationer från mig.

Såg du om kabeln var bränd så att isoleringen var missfärgad eller hade den bara gått av?

321 Inlägg
15 oktober 2007
Trådstartare
den hade blivit typ röd och hade gått av. vi bytte kabel nu och testade att starta. bilen gick som den skulle på tomgång och laddade bra sen gick farsan in och skulle hämta sin plånbok.

När han kom ut så hade den dött igen och startade inte. instrument belysningen lyser(digitala mätare) när man vrider om nyckklen men inte sen när man startar.

21 761 Inlägg
15 oktober 2007
Mystiskt, kolla upp kablarna på generatorn så att det inte är någon som kortsluter. Se till att D+ och B+ sitter rätt och att jordkabeln på generatorn inte kan komma i kontakt med pluskablarna.

Kika extra noga vid de båda plusanslutningarna, det borde vara någon sorts isolerande bricka eller bussning där de sticker ut från generatorns gavel.  Om det inte är bra isolerat så kan det finnas risk att pluskablarna kommer åt generatorchassiet.
Senast redigerat av Drönirettab (15 oktober 2007)

Eliminator
1 441 Inlägg
15 oktober 2007
Monterade du ett nytt laddrelä, eller relät från den beg,nya generatorn?Är den exakt likadan? Kanske den inte heller funkar? Kolla alla anslutningar en gång till.
Har du föresten kollat att motorblocket är jordat till chassi? Kanske glapp i den?
Alternativt att batteriet är dåligt,, och när du kör så vibrerar det och blir kortslutning inne i det. Vet ej om det nämnts tidigare, se till att batteriet inte är anslutet utan lyft av en pol då du meckar med generatorn, minsta lilla kortis och relät är kaputt.

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

321 Inlägg
15 oktober 2007
Trådstartare
ok jag ska kolla detta med isoleringen när jag har köpt den nya.

Ne jag monterade bara nya kol och kolhållare 

ok men jag handlar en ny generator imorgon orkar inte hålla på med att byta relän och sånt mer nu får hoppas att det hjälper.

jag återkommer om det inte funkar med den nya heller  tack för svaren.

Sök