Nån skicklig volvo mekare som kan hjälpa?

ThimNyberg Janas! lattmask
9 september 2007 · 177 Inlägg

hej, jag har en volvo 740 gl med en b230k motor och det e då hälften förgasare och hälften insprut nån som kan förklara för mig hur det fungerar lr har nån sida som det kan stå på?..Skulle vilja ha ut lite mer kräm än dom 117hk som e standard vaddkan jag göra då? helst simpelt och inte för dyrt.. tackk på för hand

Mvh Thim

den rullar^^
volvo740mannen Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
19 oktober 2007 · 695 Inlägg

Köp ett trimchip på bsrab? ;D

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:
Volvo S70 "ArtiskGRÖN" (1997)
Volvo V70 "Classic" (2008)
turboforssen Telge Drifting Team
19 oktober 2007 · 5 398 Inlägg

skulle jag va dig skulle jag byta motor den där suger
men om du verkligen vill behålla den skulle jag sätta dit webrar

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
19 oktober 2007 · 938 Inlägg

volvo740mannen skrev:
Köp ett trimchip på bsrab? ;D

Till en förgasare? Hoppas du skoja big_smile

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Rallyhalle
19 oktober 2007 · 4 299 Inlägg

Du kan ju alltid bygga om så att den blir 100% insprutare så att du slipper förgasaren.

bumpe Lastbilsmekaniker
19 oktober 2007 · 3 878 Inlägg

Rallyhalle skrev:
Du kan ju alltid bygga om så att den blir 100% insprutare så att du slipper förgasaren.

Eller tvärt om, som de säger på gotland: Dubble webrer!

GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
19 oktober 2007 · 1 660 Inlägg

systemet heter mono jettronic, och är en typ av insprutning fast med endast en centralt placerad insprutare till alla 4 cylindrarna.
Det man kan göra är väl att byta insug och ev. toppen (kommer inte riktigt ihåg hur insprutarna sitter *i insuget eller toppen*)
Kan nog ge lite mer sprutt.

andreasgustavsson
20 oktober 2007 · 819 Inlägg

turboforssen skrev:
skulle jag va dig skulle jag byta motor den där suger
men om du verkligen vill behålla den skulle jag sätta dit webrar

45:or går iallafall inte att åka runt med, då äter ju plånboken upp sig själv tongue

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
20 oktober 2007 · 5 042 Inlägg

byt till en K-kamaxel. Det gör mycket.
Plana topplocket.
Byt till sportigare avgas system ( Endast nån häst men alltid nått )

C H E V R O L E T <3
-Persson- It takes one to catch one
20 oktober 2007 · 98 Inlägg

Ska det vara simpelt och inte för dyrt så är det nog bara att gilla läget och fortsätta harva med den maskinen.

230k motorn har en förgasare som till viss del är elektriskt styrd men har dock ingen insprutare i sig.

Visst kan man byta förgasare och tex montera en weber 32/36 från nån gammal ford eller opel (det är enda fördelen med k-motorn att insuget går att använda till stående Weber) men i övrigt är den motorn ett dåligt skämt.

Toppen är en 631:a det låter ju bra men den är usel, konstiga kanaler inga förbränningsrum (dom sitter i kolvarna)

Så vad är mitt råd, jo fungerar bilen problemfritt så låt bli att pilla.
Alternativt en stående weber eller ett insug och förgasare från en A-motor.

Visst kan du hinka i en komplett A-motor med men du har inget för det om du inte ska porta toppen byta kam köra med dubbla webrar m,m och då sprack både simpelt och inte för dyrt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang