Vad ska jag ha för slutsteg?

Jockecalibra
9 januari 2006 · 356 Inlägg

Om man har 2st framhögtalare och 2st bakhögtalare i sidorna bak och 2st (6x9tum) högtalare i hatthyllan. jag och jag vill ha ett slutsteg så jag får bättre ljud. måste jag har ett slutsteg som har sex kannaler då? eller räker det med att jag kopplar slutsteg på 4 kannaler på framhögtalarna och 6x9 för att får ett hyfsat bra ljud? eller räker det att jag bara har ett 2 kannaligt slutsteg på 6x9?

Senast redigerat av Jockecalibra (9 januari 2006)

Opel Calibra "Grönafaran" (1993)
Theo
9 januari 2006 · 859 Inlägg

Jockecalibra skrev:
Om man har 2st framhögtalare och 2st bakhögtalare i sidorna bak och 2st (6x9tum) högtalare i hatthyllan. jag och jag vill ha ett slutsteg så jag får bättre ljud. måste jag har ett slutsteg som har sex kannaler då? eller räker det med att jag kopplar slutsteg på 4 kannaler på framhögtalarna och 6x9 för att får ett hyfsat bra ljud? eller räker det att jag bara har ett 2 kannaligt slutsteg på 6x9?

Om du bestämt måste använda alla dessa högtalare så skulle jag köpt en bra fyrkanalare och kört framsystemet och 6x9orna på. Fyrkanalaren är bra för aventuella framtida förändringar.

Lycka till/ Theo

Jockecalibra
9 januari 2006 · 356 Inlägg

Ok tack så mycket
då har jag en fråga till.
kör man båda framhögtalarna på en kannal, och båda bakhögtalarna på en kannal, och båda 6x9 på en kannal?

Opel Calibra "Grönafaran" (1993)
Theo
9 januari 2006 · 859 Inlägg

Jockecalibra skrev:
Ok tack så mycket
då har jag en fråga till.
kör man båda framhögtalarna på en kannal, och båda bakhögtalarna på en kannal, och båda 6x9 på en kannal?

Nej det lär inte fungera så bra. Däremot kan man om både bak och framhögt. är likadana köra dem paralellt (vänster fram och vänster bak på samma kanal) och då på så vis belasta steget i 2 ohm= mer effekt men mindre kontroll.

I ditt fall hade jag helt klart kopplat såhär:

Kanal 1 och 2 på framhögtalarna och kanal 3 och 4 på 6x9orna. Högtalarna i bakdörrarna skulle jag inte kopplat in, då ljudbilden redan blir tillräckligt "fel" med 6x9or bak.

MVH Theo

Jockecalibra
9 januari 2006 · 356 Inlägg

tack så mycket
Så jag behöver inte ha högtalarna i bakdörana?
var ska ma sätta 6x9 om man ska få ett så bra ljud som myligt då?
kommer jag att behöva fler högtalare? En bas kanke?
Jag har inte börjat montera än så ge förslag på var man ska sätta högtalarna för att få ett så bra ljud som myligt. Kommer jag att behöva en bas?

Senast redigerat av Jockecalibra (9 januari 2006)

Opel Calibra "Grönafaran" (1993)
Drönirettab
9 januari 2006 · 21 761 Inlägg

De flesta som bygger ljud vill inte ha 6x9, eller andra högtalare som spelar hela frekvensomfånget, i hatthyllan därför att man då hör att ljudet kommer bakifrån.
Med bra ljud brukar man mena att ljudet kommer framifrån eller så att man nästan sitter mitt i ljudet. Om man hör ljud från bakdörrarna eller hatthyllan så "förstörs" ljudbilden kan man säga.

Men det är ju förstås upp till var och en att bestämma vad han/hon tycker är bra.

Om du vill ha subbas så måste du sätta en baslåda, det blir inte subbas med 6x9.

Theo
9 januari 2006 · 859 Inlägg

Jockecalibra skrev:
tack så mycket
Så jag behöver inte ha högtalarna i bakdörana?
var ska ma sätta 6x9 om man ska få ett så bra ljud som myligt då?
Jag har inte börjat montera än så ge förslag på var man ska sätta högtalarna för att få ett så bra ljud som myligt. Kommer jag att behöva en bas?

I ditt fal hade jag tryckt i 6x9orna i hatthyllan.

Angående bas, så beror det på vad du själv vill ha. En "vanlig" anläggning i bil brukar bestå av en fyrkanalare som driver ett 5,25" eller 6,5" kitt på två av kanalerna och de andra två kanalerna driver en bryggad 10 eller 12" bas.

Basen tar hand om 20- ca.70hz och framsystemet tar över från ca. 50hz och uppåt.

Men har du redan högtalarna så testa dig fram lite, med 6x9orna i hatthyllan tycker jag.

Lycka till!

MVH Theo

Jockecalibra
9 januari 2006 · 356 Inlägg

tack så mycket
jag ska testa mig fram.
men kan man ha en bas även om man har 6x9 bak?
hur kommer ljudet att bli då?

Opel Calibra "Grönafaran" (1993)
Drönirettab
9 januari 2006 · 21 761 Inlägg

Så länge du inte sätter 6x9 i samma låda som basen så går det bra.

Jockecalibra
9 januari 2006 · 356 Inlägg

ok tack så mycket
nu ska jag testa och se om det funkar.
jag ska iallafall skaffa ett 2kannaligt slutsteg till fram och ett 2kannaligt slutsteg till 6x9. eller så ta jag och skaffar ett 4 kannaligt slutsteg. vilket e bäst?

Opel Calibra "Grönafaran" (1993)
Theo
9 januari 2006 · 859 Inlägg

Jockecalibra skrev:
ok tack så mycket
nu ska jag testa och se om det funkar.
jag ska iallafall skaffa ett 2kannaligt slutsteg till fram och ett 2kannaligt slutsteg till 6x9. eller så ta jag och skaffar ett 4 kannaligt slutsteg. vilket e bäst?

4 kanals tycker jag, för det blir oftast billigare och är väldigt bra att "bygga vidare" på.

/Theo

Jockecalibra
9 januari 2006 · 356 Inlägg

ok tack så mycket
har du (eller någon) något bra tips på ett hyfsat bra och biligt 4 kannaligt slutsteg?
som e på 50 rms watt till 100 rms watt på varje kannal.

Opel Calibra "Grönafaran" (1993)
Drönirettab
9 januari 2006 · 21 761 Inlägg

Magnat The Rock 800 kanske? ca 1600:- på nardik.se. Tycker att det verkar hyffsat.

Vet inte vad du menar med billigt men de flesta 4-kanaliga går på mer än 2000:- verkar det som.

Jockecalibra
10 januari 2006 · 356 Inlägg

Jo det priset kan jag tänka mig men kan man ha ett slutsteg som 110 Watt RMS 4Ω till ett par högtalare som har max 100Watt och som har 50 RMS watt?

Opel Calibra "Grönafaran" (1993)
Sharky
10 januari 2006 · 10 287 Inlägg

Om du inte kör dom för djupt ner i basen så skall det normalt sett inte vara några större problem.

/Göran

Jockecalibra skrev:
Jo det priset kan jag tänka mig men kan man ha ett slutsteg som 110 Watt RMS 4Ω till ett par högtalare som har max 100Watt och som har 50 RMS watt?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
elsmurfo
10 januari 2006 · 412 Inlägg

Theo skrev:

Jockecalibra skrev:
Ok tack så mycket
då har jag en fråga till.
kör man båda framhögtalarna på en kannal, och båda bakhögtalarna på en kannal, och båda 6x9 på en kannal?

Nej det lär inte fungera så bra. Däremot kan man om både bak och framhögt. är likadana köra dem paralellt (vänster fram och vänster bak på samma kanal) och då på så vis belasta steget i 2 ohm= mer effekt men mindre kontroll.

I ditt fall hade jag helt klart kopplat såhär:

Kanal 1 och 2 på framhögtalarna och kanal 3 och 4 på 6x9orna. Högtalarna i bakdörrarna skulle jag inte kopplat in, då ljudbilden redan blir tillräckligt "fel" med 6x9or bak.

MVH Theo

Ville bara tacka för det inlägget! Hade ju tänkt köpa 2 likadana framsystem,  för fram och bakdörrarna.

Ska jag tvinna ihop kablarna från vänster och kablarna från höger, sen plugga in det i slutsteget?

För visst är det bättre på att satsa på ett "fram"system bak också istället för 6x9or?

CoSmoZ 2lateuloose
10 januari 2006 · 543 Inlägg

Ett bra framsystem från tex DLS & en sjysst 12" bas bak tycker jag är det ultimata systemet
det finns ingen anledning att krångla till det mer!

sen så måste man givetvis ha bra steg för att det ska kunna låta sjysst

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young
Jockecalibra
10 januari 2006 · 356 Inlägg

Tack så mycket för all hjälp nu har jag börjat att först lite mer om slutsteg.
Ni kan även ge fler exempel på slutsteg som e bra som kosta max 2000 kr.

Opel Calibra "Grönafaran" (1993)
Theo
10 januari 2006 · 859 Inlägg

Begagnatmarknaden skulle jag granskat i den prisklassen.

/Theo

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang