3865
Sök

Besiktning med turbo innan -75 (here we go..)

turboabstinens
442 Inlägg
28 oktober 2007
Trådstartare
Hallå! Har läst väldigt många trådar om turbokonvertering, och dom olika alternativen hur man ska göra med besiktning är då:

* Skaffa sig en bil som är tillverkad innan -75.
* Skaffa sig en bil som är tillverkad mellan 1976 och 1988 utan katalysator och köpa en turbomotor med katalysator för då behövs inga intyg.

Har lite frågor att diskutera lite som kan vara intressant både för mig och för andra som ska hiva i turbo.

På en bil innan -75 (vi tar en Volvo 142 som exempel), måste motorn också vara från 1975 och innan eller kan jag ha en Volvo 142 och en tex Volvo 740-motor (måste den vara med turbo original?) och besiktiga så jag får insprut?

Är det någon som sitter inne på listor hur mycket effekt man får ha i vissa bilmodeller (volvo har väl gjort så med några modeller tex)?

Finns det några roliga kombinationer (bil + annan motor) som är någorlunda "lätta" (självklart blir det en riktigt lång resa men ändå) att bygga med likanande (eller likadana) motorfästen osv?

ocertifierad klåpmekare

99 Inlägg
28 oktober 2007
de ä bara att skicka i vilken motor som helst om bilen är äldre än -75.
men om du inte vill ändra på bromsar å sånt så har jag för mig att man får öka motorns effekt med 25% utan an göra några större ändringar.

kör volvo 244 glt!

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
28 oktober 2007
morgis skrev:
de ä bara att skicka i vilken motor som helst om bilen är äldre än -75.
men om du inte vill ändra på bromsar å sånt så har jag för mig att man får öka motorns effekt med 25% utan an göra några större ändringar.

Såna här påståenden varierar hela tiden. Jag har hört 25% några gånger och 10% några gånger. Ibland t.o.m 50%.
Inga "Jag tror" eller "Jag antar att.."

Har du något som stärker ditt påstående?
Utdrag ur lagen, samtal med besiktningsman, vad som helst som inte är ett antagande.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

turboabstinens
442 Inlägg
28 oktober 2007
Trådstartare
Utdrag ur en tråd Zatzy:

B Effekt/vridmomentskrav:
- Skrönan om att man får öka effekten med 10% utan regbesiktning är fel (det undantaget gäller inte för bilar av 1971 års modell eller nyare som har en motor med mer effekt än 30 hk). För bilar äldre än 1971 stämmer det dock.

- Normalt sett tillåts vid regbesiktning ökning av effekten med 20% och vridet med 10% utan andra ändringar. Detta är dock en "töjning" av lagen från Bilprovningens sida.

- Om tillverkaren har intygat en annan maximal siffra för effekt/vrid (som exempelvis Volvo gjort för bland annat 240) så gäller den, med de krav som tillverkaren eventuellt ställt.

Det sista är jag lite intresserad av, vilka bilar har sådana intyg?

ocertifierad klåpmekare

Meister
6 763 Inlägg
28 oktober 2007
Eftersom du tog 142 som exempel så gör jag de åxo. Har en tabell i  "SFRO bygghandbok". En 142 får ha 140 som max utan att ändra något.  Man får ha 180 om man har "speciella bromsklotsar, bromsband, stötdämpare och fjädrar samt hårdare gummi för bakvagnens länkarmar". Sedan får man har 215,8 i vrid ovavsett om det är någe uppgraderat eller ej.

Eliminator
1 441 Inlägg
28 oktober 2007
Du kan alltid vända dig till tillverkaren av tex Volvo och beställa intyg, det brukar kosta lite. Där beskrivs hur mycket effekt respektive modell klarar, med tex de bromsar den och den fjädringen, styrningen axlarna  etc.
Vidare så är det alltid lättare ju mer proffesionellt bygget är och ser ut,, typ nytt och fräscht än gammalt ihopmicklat. Dokumentation och att man är påläst med vad man gjort och vad det krävs.

//tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Sök