850 t5 motor i 940 gl??

TurboWille
25 september 2007 · 107 Inlägg

Har rotat runt lite i forumet nu men hittar inte riktigt det jag söker..
Har lite planer på att föröka få i en 850 t5 motor i min 940 gl!
Är det någon som gjort det?
Hur mycket bök är det??
Tänkte om den passar i original motorfästena, vilken låda passar i så fall, kardan?
Skulle ju va lite roligare än 131hk smile

Hoppas ja är i rätt forum alla fall.. Haha
kanske redan finns många trådar som ja inte hittat, men länka gärna dit i så fall..

//Wille

Dansgolv är till för dom som inte har råd att supa i baren..
Audi A8 (1996)
John87 Stolt Volvoägare
25 september 2007 · 4 913 Inlägg

Det finns folk som fått ner en T5'a i en Volvo 740, så det går.

Kan tänka mig att motorfästen och sånt skiljer ganska bra då det är två hela olika motorer.
Från 4 till 5 cylindrar. Från rak till tvärställd motor..

Leta upp killen som har en Volvo 740 T5 här på Gorg, han kan kanske lite mer smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Marlboroman
25 september 2007 · 8 234 Inlägg

Det är inte mycket som passar, så det blir mycket jobb för en bil som du inte kan besikta utan en massa ytterligare ombyggnationer. De få 940 med femmor som finns är ombyggda innan regeländringar för några år sen. Och det är pga dessa ändringar som det byggs en hel del 740is med femmor, men inga 940is.

Men visst, har du kvar orginalmotorn som besiktningsmotor så ökar möjligheterna.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Sharky
26 september 2007 · 10 287 Inlägg

M90 från 960/S/V90 passar direkt på vitmotorn.

/Göran

TurboWille skrev:
vilken låda passar i så fall,

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Marlboroman
26 september 2007 · 8 234 Inlägg

Inget av orginalinsugen till femmorna går att använda rakt av. Enklast är nog om du bygger om ett av den nya raka varianten. Inte omöjligt att du får byta vanliga fördelarlocket mot ett "krabblock" för at slippa kapa upp torpedväggen. Babelhärvan måste bytas. Tryckrör och motorfästen lär byggas.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Farleykarley
26 september 2007 · 406 Inlägg

Kolla min så får du lite mer info! Du får ta motorfästen från 960 när du skall rakställa den, och sen modifiera tråget.. Sen som sagt så passar ju M90h rakt på 5:an.. Hört att det är riktiga problem med att få igenom 940is nu förtiden. O som någon sa tidigare så beror de på regeländringarna.. Fråga om det är någonting mer!

Volvo 745 GLT "The Globetrotter" (1991)
Volvo 745 GLT "Militärarn" (1991)
Volvo 740 T-5R "Sleeper" (1988)
TurboWille
4 november 2007 · 107 Inlägg

Man får tacka för alla bra svar..
Verkar som jag skippar det med 940:n om det är så svårt o få den igenom besiktning.
Får väl knycka tjejens 740 i stället smile
Nä, men det skulle va kul att bygga någon rolig sleeper som går utav bara helvete till en billig peng..
Kanske någon annan idé på något kul?? Någon?
//Wille

Dansgolv är till för dom som inte har råd att supa i baren..
Audi A8 (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang