1820
Sök

Högt Lambda på golf III

3 Inlägg
16 oktober 2007
Trådstartare
Tjenare!
Första tråden och kommer med problem...

Var o besiktade idag och allt gick bra förutom lambda värdet som var 1.50
"Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktigt"
sökte runt lite på forumet och det var tydligen väldigt högt.

CO var 0
CO 2500 var 0
HC var 008
Och LAMBDA var 1.50

Är det något man kan mäta själv? Blir väl att byta sond, katalysator?

/Micke

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
16 oktober 2007
lambdavärdet får man genom någon formel som räknar ut ett snitt där 1 är det optimla. Har du ett läckande avgassystem kan det bli för högt.

3 Inlägg
16 oktober 2007
Trådstartare
Vad får man för utslag om sonden är "trasig"
om man tror att det räcker med att byta den till att börja med. Jag var med under bilen och kollade och det såg fräsht ut det man ser.

Tack för svar

3 Inlägg
16 oktober 2007
Trådstartare
Tilläga att bilen gått runt 30 000 mil. förra ägarna har noterat ganska bra vad dom gjort med bilen och hittar ingenting om lambdasond byte. vad innebär igentligen 1.50? är det astronomiskt eller?

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
16 oktober 2007
högre lambda = för snål blandning*för mycke luft i förhållande till bränsle*
och vice versa.
har för mig att övre gränsvärde (bilprovningen) ligger på 1,04. så jaa, 1,50 är "astronomiskt".
Hoppas du får ordning pådet o lycka till!

74 Inlägg
17 oktober 2007
kolla först om du har nån spricka nån stans det räcker med ett litet hål så kan värdet på lamdan bli fel. även om det är ett piss hål så laga det, för när det blir ett hål så vill gasen ut men när den åker ut bildas också ett baksug vilket gör att det kommer in renad luft igen och blandningen blir fel.
Senast redigerat av lycco (17 oktober 2007)

18 Inlägg
10 november 2007
Jag hade samma fel som dig när jag försökte få igenom min bil genom besiktningen.

Det första du ska kolla är om ditt avgassystem läcker, kolla under bilen på alla skarver först och främst. Lättast är att du lägger i en trasa i slutdämparen så det blir tätt. Är det tätt så ska bilen inte starta, men om det läcker så kommer bilen att starta.

Om bilen startar så vet du att det är någon läcka någonstanns. Då får du gå under och känna igenom vart det kan läcka, och hittar du något är det bara börja tätat med sån där tätningpasta som finns att köpa på mekonomen tex.

Sedan när du tätat och låtit pastan torkat kan du åka förbi bilprovningen och fråga om du får låna deras avgastestare. Det är bara att säga att du byggt om ditt avgassystem och vill kolla så det är bra värde. Det gjorde jag och det var ingen fara, och om allt är bra åker du och ställer dig i kön för ombesiktning. Men annars om värdet inte är bra så åker du nog på att byta lambasond.

Lycka till.

Sök