Hur hålla fast remskivan (på vevaxeln) när man ska lossa den?

granite
21 november 2007 · 150 Inlägg

Jag ska byta oljepump och behöver därför riva av kamremmen och lite annat kul. Sisst jag gjorde detta använde jag en sån här http://www.ridgid.com/ASSETS/4E01E5AD0DF14F4D9B6625AA656BE087/Chain_Wrench_3C.jpg
för att hålla fast remskivan som sitter på utgående axel. Det gick bra, men problemet är att jag lånade den från tjejens gamla jobb, så jag har inte tillgång till den längre. Hur gör man för att få av remskivan? Jag har läst om att sätta på en nyckel på muttern och köra med startmotorn, men det går inte att göra på något bra sätt på min bil, dessutm är det lite väl våldsamt för min smak. Hur gör verkstäderna? Var köper man ett verktyg för att hålla remskivan? Vad heter verktyget?

Mekar på en Mondeo TDCi -06 och en gammal Ducato husbil från 1999.
tias aka katten
21 november 2007 · 245 Inlägg

muttermaskin

BMW 540 e39 -97
940Turbo -91 brukis *såld* BMW 318is e36 -92*såld*
240GLT -83 projekt *skrotad* 240DL -85 möjligt tidsfördriv *skrotad*
LEG. åkafrånpolisåcykla6månder *genomförde kursen med bravur*
BMW 540i/6 (1997)
zovix Maskinbefäl
21 november 2007 · 1 038 Inlägg

Har du inte en muttermaskin funkar en slagmejsel.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
granite
21 november 2007 · 150 Inlägg

OK, tack! Slagmejsel har jag, måste bara kolla om jag kommer åt att slå på den utan att lyfta ur motorn. Annars är det väl bara att handla sig en muttermaskin, jag har ingen tryckluft i garaget jag kan använda, så jag fåt chansa på en elektrisk. Biltemas ska ge 310 Nm, får hoppas på den.

Mekar på en Mondeo TDCi -06 och en gammal Ducato husbil från 1999.
bumpe Lastbilsmekaniker
21 november 2007 · 3 878 Inlägg

granite skrev:
OK, tack! Slagmejsel har jag, måste bara kolla om jag kommer åt att slå på den utan att lyfta ur motorn. Annars är det väl bara att handla sig en muttermaskin, jag har ingen tryckluft i garaget jag kan använda, så jag fåt chansa på en elektrisk. Biltemas ska ge 310 Nm, får hoppas på den.

Lägg i 5:an, sätt en kompis i bilen och bromsa!

dJFiCk the evolution begins
21 november 2007 · 10 Inlägg

granite skrev:
Biltemas ska ge 310 Nm, får hoppas på den.

Jula har en för 299:- annars, helt klart värd pengarna.

spj MED[liten]LEM
21 november 2007 · 226 Inlägg

Köp du en sån billig muttermaskin från biltema eller jula , dom fungerar över förväntan och tål bra mycket stryk för det lilla dom kostar, de är riktigt prisvärda! Dessutom är det ju garanti, så i ett år har du ju alla fall maskin för några hundringar smile  glöm inte att köpa svarta hylsor åxå.

---> Om du kan läsa det här har du Internetanslutning <---
* * * Att bli gammal är oundvikligt, att växa upp är valfritt * * *
Det spelar ingen roll hur lite man skiter i byxorna, det är ändå för mycket!
__Marcus Whitetrash
21 november 2007 · 589 Inlägg

http://www.ridgid.com/ASSETS/4E01E5AD0DF14F4D9B6625AA656BE087/Chain_Wrench_3C.jpg

Filteravdragare kallar jag den där.

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.
twin_cam Smålänning
21 november 2007 · 7 877 Inlägg

Skruvmejsel genom kuggkransen brukar funka smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
v8rickard Gammelbilsnörd
22 november 2007 · 450 Inlägg

när ja skulle ha loss på en gammel d24 satt den så utan bara helvette. Testade med allt! Slutade med att jag svetade fast ett 2.5m långt rör på remskivan... Skulle ändå byta till en annan remskiva men den så mycket skada tog den gammle ej...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang