Stakar volvo 850 turbo

mouritsen
14 oktober 2007 · 76 Inlägg

Har en 855a turbo jag tänkte trimma upp lite till, undrar hur mycket org stakarna klarar innan de kroknar, autotech bytter inte stakar förens närmare 350 hästar men jag tycker det låter mycket lr? Har chip, s60R spridare och 3" rör på nu men vill upp lite till.

Live your life in the fast lane
Ramrod
14 oktober 2007 · 674 Inlägg

mouritsen skrev:
Har en 855a turbo jag tänkte trimma upp lite till, undrar hur mycket org stakarna klarar innan de kroknar, autotech bytter inte stakar förens närmare 350 hästar men jag tycker det låter mycket lr? Har chip, s60R spridare och 3" rör på nu men vill upp lite till.

Vid 350Hk är de för nära att haverera för att det ska vara roligt om du ska köra på ren bensin. De klarar kanske det ett tag, men det är en tidsfråga bara tror jag innan det händer ett det rasar.  Men om du ändå ska prova så rekomenderar jag starkt att du provar att blanda ut soppan med E85 ca 25-35% Det hjälper till att kyla motorn i förbränningen & inte sätta riktigt lika mycket stress på delaran då de kan gå aningen kallare. Samtidigt får du högre knack tröskel & mer effekt, så det är bara att köra!

With great freedom comes great responsebility
Volvo 850 "MR500" (2011)
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
villon
14 oktober 2007 · 684 Inlägg

Har hört att original T5 stakar, bara klarar till ca 300hk och sen ska man va på den säkra sidan eller gasar mycket, ofta och länge så borde man byta till antingen verdi eller spm. GÖr ju även bilen lite roligare och säkrare så inget motorras kommer.

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life
Marlboroman
14 oktober 2007 · 8 233 Inlägg

mouritsen skrev:
Har en 855a turbo jag tänkte trimma upp lite till, undrar hur mycket org stakarna klarar innan de kroknar, autotech bytter inte stakar förens närmare 350 hästar men jag tycker det låter mycket lr? Har chip, s60R spridare och 3" rör på nu men vill upp lite till.

Ska man över 300 riktiga hk (oavsett om du kör med bensin eller E85, eller nån blandning) så är det bara att byta stakar. Orginalstakarna är så pass klena att risken att de kroknar ökar markant. Sen är det dessutom lite skillnad när de viker sig. En del har krökt stakar fast bilen varit orginal, och det finns dem som bromsat uppåt 400hk och det hållt (ett tag i alla fall). Redan vis 320-330hk så är man nära gränsen för vad stakarna tål. Vid 350hk är det i stort sett 50 / 50 varje gång man gasar.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
JonJen
22 november 2007 · 74 Inlägg

alltså, enligt min åsikt så är de nästan ett måste att byta stakar efter endast chippning, då håller de och man slipper oroa sig för att de ska ge efter. dock kan de ge efter ändå(ingenting är omöjligt) men orginalstakarna borde väll hålla för ungefär 260hk. det är en billig försäkring att köta värre stakar med tankte på vad som händer om en stake går sönder å demolerar halva motorn..

Chevrolet bel air "sommarbilen" (1964)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang