Porta själv?

Freppazz
24 november 2007 · 146 Inlägg

Blir nog så att jag införskaffar en BMW e28 nästa helg.. smile
Och en dremel, eller liknande ska med inhandlas.
Undrar om man kan porta beemern själv? Är en 518...

Tack på förhand!
M.V.H

BMW 2002 (1975)
Killr0y_swe - De är jag de.
24 november 2007 · 354 Inlägg

Klart de går?

//Mikael
Pojkar vill, KILLAR KAN!!!
http://www.garaget.org/video/9tcl4kh3v0t1
MeloveGolf Vw trimmare
24 november 2007 · 2 995 Inlägg

det går frågan är bara hur bra det blir jag r ekommenderar att lämna bort jobbet...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Freppazz
24 november 2007 · 146 Inlägg

MeloveGolf skrev:
det går frågan är bara hur bra det blir jag r ekommenderar att lämna bort jobbet...

Okej.. jajo, det lär ju självklart bli bättre. tongue men man borde ju inte få nån effektförlust heller direkt? Dock att det kanske inte blir mest optimalt liksom..

BMW 2002 (1975)
cossiebool
24 november 2007 · 176 Inlägg

varför lägga tid/pengar på en 1.8 litersmotor-den absolut sämsta som fanns tilld en modellen. köp en annan motor, blir klart billigare än om du ska trimma den du har till samma hästar. Pengarna i sjön. För inte vill du väl ha stan snabbaste 518 som ändå får spö av en 520, en 528 en 535...

Alla borde få ha en Cossie och en e30 nån gång...
Ford sierra 4x4 cosworth "White-Trash" (1992)
Freppazz
24 november 2007 · 146 Inlägg

cossiebool skrev:
varför lägga tid/pengar på en 1.8 litersmotor-den absolut sämsta som fanns tilld en modellen. köp en annan motor, blir klart billigare än om du ska trimma den du har till samma hästar. Pengarna i sjön. För inte vill du väl ha stan snabbaste 518 som ändå får spö av en 520, en 528 en 535...

Nej sant. tongue Men köper en 518 för att jag är skapligt säker på att den inte är lika slutkörd som ex. en 528..  Självklart blir det motorbyte i framtiden med.. Så en 518 har ju billigast försäkring mm. roll

Anledningen till att jag tänkte ev. porta är väl dels för att lära mig, men ändå få nån häst extra... smile

Tack!

BMW 2002 (1975)
Germax
25 november 2007 · 12 086 Inlägg

Du kommer aldrig lära dig porta.. såvida du inte tänker typ arbeta med det =P
Riktig portning kräver kunskap, erfarenhet och utrustning.

Det du kan göra själv är att runda av vassa kanter slipa till ytan och matcha in insug/avgas med resp hål i toppen för lite bättre flöde.

Givetvis kan du slipa som en galning men troligen kommer de inte bli bra och de kommer garanterat inte bli lika bra flöde i alla. Du har ingen flödesbänk antar jag?

Jag tycker INTE att du ska plocka ner en fungerande motor för att slipa för skoj skull. SKa du därimot plocka ner toppen av annan anledning kan du ju på o slipa o fila lite.

cossiebool
25 november 2007 · 176 Inlägg

bra idé

Alla borde få ha en Cossie och en e30 nån gång...
Ford sierra 4x4 cosworth "White-Trash" (1992)
Freppazz
25 november 2007 · 146 Inlägg

JapMax skrev:
Du kommer aldrig lära dig porta.. såvida du inte tänker typ arbeta med det =P
Riktig portning kräver kunskap, erfarenhet och utrustning.

Det du kan göra själv är att runda av vassa kanter slipa till ytan och matcha in insug/avgas med resp hål i toppen för lite bättre flöde.

Givetvis kan du slipa som en galning men troligen kommer de inte bli bra och de kommer garanterat inte bli lika bra flöde i alla. Du har ingen flödesbänk antar jag?

Jag tycker INTE att du ska plocka ner en fungerande motor för att slipa för skoj skull. SKa du därimot plocka ner toppen av annan anledning kan du ju på o slipa o fila lite.

Hehe ja okej okej.. nej det är dåligt med flödesbänk här..

Tack för svaret!

BMW 2002 (1975)
Sharky
25 november 2007 · 10 287 Inlägg

Jag håller med JapMax. Har du t ex skurit isär en sådan topp så du vet hur mycket material du kan ta och vart väggarna är tunna? Det tar tid och man förstör ett par toppar på vägen innan man har lärt sig någorlunda.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Freppazz
25 november 2007 · 146 Inlägg

Sharky skrev:
Jag håller med JapMax. Har du t ex skurit isär en sådan topp så du vet hur mycket material du kan ta och vart väggarna är tunna? Det tar tid och man förstör ett par toppar på vägen innan man har lärt sig någorlunda.

/Göran

Okej.. då skiter jag nog i det där. tongue
Tack för alla svar!

BMW 2002 (1975)
urmakaren
25 november 2007 · 59 Inlägg

Håller med japmax. kommer ta en bra stund innan du har lärt dig att porta själv, om du inte är väldigt stadig på hand. Testa först på ett par skrot toppar i så fall.

JRP mek
25 november 2007 · 59 Inlägg

om du ska porta själv eller intresserad tycker jag personligen att man ska veta vad man gör det vill säga läsa hur mycket som helst titta på andra toppar prova sig fram.. så länge man vet vad man gör..
tror nog det finns många som lever kvar i moppe åldern och tror stort är bra.. om man tror det bör man tänka om!!
om man ändå vill göra nåt själv och känna sig duktig så kan man ju ta bort lite gjutskägg för skojsskull..
finns en nackdel om man kommer in i toppträsket efter man grävt lite i en topp och är ganska nöjd.. så kommer man fortsätta att läsa och titta på andra toppar och då förstår man att man gjort allt fel!!
det bästa man kan göra som nybörjare är att skära upp nån skrot topp med en bandsåg och studera flödet då ser man vad som stoppar luften och var det finns material att tabort

med andra ord är du djävligt intresserad LÄS annars skit i det..

bilmekaniker
är i garaget alla dagar i veckan och kommer på mycket nyttigt där...
är mest intresserad av motorer mest kunskap där
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang