5117
Sök

Byta termostat på min 9-5:a

6 Inlägg
26 november 2007
Trådstartare
Min bil kommer aldrig riktigt upp i arbetstemeratur... eller inte tillräcklig enligt mig. Mätaren står inom "grönt område" men lågt ner ca 1/4 del av hela skalan. Det kommer värme men inte riktigt riktigt varmt så jag tänker byta termostat. Är det svårt?

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
26 november 2007
Nu kan jag inte SAAB, men på min gamle Volvo var det inga problem att göra själv.

Du behöver:
En nyckel i rätt storlek.
Handskar (det är kallt ute).

Sitter en slang där kylarvattnet kommer in i motorn, lossa på den och man ser termostaten.

Nu är detta som sagt en gammal Volvo, SAAB kan skilja sig lite. Ville mest säga att det inte ska vara några problem smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

6 Inlägg
26 november 2007
Trådstartare
Tack för svaret... jag har bytt termostat själv på en volvo för några år sedan men jag undrar mest för just en Saab 9-5 2.0T -98.
Kommer inte ihåg om man behövde köpa någon ny packning eller hur det såg ut.... någon som vet?

658 Inlägg
26 november 2007
http://www.garaget.org/gallery/archive/11406/197797_8bxxew.jpg

Såhär ser det ut. Alltså rätt enkelt. Packningen behöver du egentligen inte byta om den ser fin ut men det är ju inga pengar det handlar om så jag skulle göra det i vilket fall.

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
26 november 2007
Köper du ny termostat får du oftast packningen med smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

6 Inlägg
26 november 2007
Trådstartare
Grymt!!! Tack för det:D

6 Inlägg
3 december 2007
Trådstartare
Då är termostaten bytt. Temperaturmätaren gick upp till normal nivå... jippi tänkte jag MEN nu 2 dagar senare så står den bara på 1/4 del igen:(. Den stiger till normalt läge när jag står stilla på tomgången. Vad kan orsaka detta??? Kan det vara smuts i systemet som gör att termostaten har fastnat igen eller ska jag byta temeraturgivaren? Hur gör jag det isådanafall? Kan det vara så att denna termostaten från biltema är kass?

Hjälp mig!!!
Senast redigerat av HCHC (3 december 2007)

295 Inlägg
7 december 2007
kan vara så att mätarn du ser i cupén visar fel värde. och att tempen är bra... hände på min gammla 440 jag hade. bytte termostat och den visade samma som din typ. men när man mätte tempen på grejorna (pappa hjälpte till ) så var det ok.  märks oftast på bensinförbrukningen om den går kall.

Vem fan är Nira, och varför ska han spruta åt mig?

Sök