5675
Sök

Lättning av svänghjul? på en B230ft (kör 201m)

262 Inlägg
26 december 2007
Trådstartare
Hejsan
Undrar om det är lönt för mig att lätta mitt svänghjul på min Volvo, jag kör nästan bara 201m?
Och om det är lönt hur mycket kan man lätta ungefär?
Är nybörjare inom Trimning m.m därför väldigt tacksam för svar:)

Mvh Micke

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr@hotmail.com

1 948 Inlägg
26 december 2007
med lättat svänghjul så kommer du tappa botten vridet men istället få mer hk på högre varv....
inte helt hundra på vad dom väger orginal men en 5-6 kg brukar man väll få ner dom på... vad har du för motor? ligger en några lättade volvosvänghjul i garaget som polarn kanske säljer smile

246 Inlägg
26 december 2007
Det lär ge bättre respons redan från botten..o uppåt..
Allt acelrerar snabbare eftersom det är lättare de är ju tyngdens lag o inge annat...

262 Inlägg
26 december 2007
Trådstartare
baltis: Det är en B230ft -90

Tack för svaren:) Då blir det nog till att lätta svänghjulet ett par kg

Mvh

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr@hotmail.com

1 948 Inlägg
26 december 2007
speedshop. genom att lätta svänghjulet så minskar du rotationsmassan dvs att du kommer minska vridet imotorn...

åk stadstrafik med lättat svänghjul för första gången så kan jag lova dig minst ett kärringstopp big_smile

550 Inlägg
26 december 2007
Har man problem med fästet i däcken så ska man inte lätta svänghjulet.

12 086 Inlägg
26 december 2007
Jag kör med lättat svänghjul i min Sierra, 4.9kg. Jag tycker den blivit kvickare genom hela varvregistret. Ända nackdelen är att den är lite känslig när man ska starta från 0, är man ovan får man lätt kärringstop. Men själv får jag de inte oftare än normalt, ytterst sällan alltså. Så de är en vanesak.

1 311 Inlägg
26 december 2007
kör med det plana b23 svänghjulet... det till ft´n väger väl en 12 kg?

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Smålänning
7 887 Inlägg
26 december 2007
baltis skrev:
med lättat svänghjul så kommer du tappa botten vridet men istället få mer hk på högre varv....

Nej.
Däremot så tappar man svängmassa, och det kan upplevas som att man tappar bottenvrid.

Den som lättningen gör är att motorn blir rappare på att varva upp och ner.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

262 Inlägg
26 december 2007
Trådstartare
ok, här var det lite blandade meningar:) men om jag skall köra med b23 svänghjul som är lättare, hur gör jag då med givaren till svänghjulet och med koppling??? sedan är det ju frågan om det ger mig något då jag kör 201m och turbo, turbon lever väl i stortsett på motståndet? eller? :S
Tacksam för hjälpen.

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr@hotmail.com

246 Inlägg
27 december 2007
Ni som kör på strippen har väl inte orginal svänghjul? Det visar ju tiderna klart vad som är bäst..
Haru automat kör du med mindre turbin så är det . slut..

1 311 Inlägg
27 december 2007
jag kör iaf med ett en aningen lättat b23 hjul!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Sök