Vad säger besiktningen om extrakrorgrenrör?

Rooth07 Lindahls Gräv AB
2 januari 2008 · 716 Inlägg

ja vad säger besiktningen om extraktor turbo grenrör?

Mogge_83
2 januari 2008 · 137 Inlägg

bilprovningen i kisa säger inget iaf inte om min bil, han öppna huven o röck lite i batteriet typ

Brake em' down like a shotgun !!!
WeDo
2 januari 2008 · 3 390 Inlägg

Mogge_83 skrev:
bilprovningen i kisa säger inget iaf inte om min bil, han öppna huven o röck lite i batteriet typ

I Hallsberg rörde dom inte ens någe i motorn... När jag besiktade Renault 19 så öppnade han bara och sa " Oj, här var det rött och fint" sen stängde han... big_smile

Men dom bryr sig väl inte om extrakrorgrenrör skulle jag tro... Tror dom börjar se förbi vissa saker eftersom bilbyggandet tagit sån fart nu... Jag frågade när jag besiktade Saaben om storleken på däcken, och han sa att om han skulle gå efter pappret så kunde han göra en anmärkning på att jag körde med 18" men han sa att det är sånna skitsaker att anmärka, bara det är bra mönster i dom däcken du har så....

Och ur kaoset talade en röst till mig som sa: Le och var glad för det kunde vara värre. Och jag log och var glad och det blev värre
caromania Forummoderator
2 januari 2008 · 9 296 Inlägg

Dessutom tror jag inte att det är olagligt på något sätt att byta grenrör? Det är väl olagligt att höja effekten på nyare bilar helt, men att äldre bilar får höjas till viss del? Det där är jag inte helt säker på, men oavsett vad så anses nog inte ett extraktorrör höja effekten. Plus, kan de bevisa att du har mer effekt?

Men du skriver "turbogrenrör". Menar du att du har ett turbogrenrör på en sugmotor eller ett extraktorrör på en turbomotor? Spelar nog egentligen inte heller nån roll. I värsta fall får du en tvåa?

Största risken med extraktorrör är att avgasvärdena blir tokiga. På originalröret sitter lamdan oftast olika jämfört med på extraktorn så den skickar fel signal till motorn. Ganska många har fått 2 or på avgasreningen efter byte.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
WeDo
2 januari 2008 · 3 390 Inlägg

caromania skrev:
Dessutom tror jag inte att det är olagligt på något sätt att byta grenrör? Det är väl olagligt att höja effekten på nyare bilar helt, men att äldre bilar får höjas till viss del? Det där är jag inte helt säker på, men oavsett vad så anses nog inte ett extraktorrör höja effekten. Plus, kan de bevisa att du har mer effekt?

Men du skriver "turbogrenrör". Menar du att du har ett turbogrenrör på en sugmotor eller ett extraktorrör på en turbomotor? Spelar nog egentligen inte heller nån roll. I värsta fall får du en tvåa?

Största risken med extraktorrör är att avgasvärdena blir tokiga. På originalröret sitter lamdan oftast olika jämfört med på extraktorn så den skickar fel signal till motorn. Ganska många har fått 2 or på avgasreningen efter byte.

Har för mig att du egentligen inte för göra något med en bil från -98 och framåt... Eller är det bara ett rykte ?

Och ur kaoset talade en röst till mig som sa: Le och var glad för det kunde vara värre. Och jag log och var glad och det blev värre
henkebenke
2 januari 2008 · 1 703 Inlägg

from -98 är alla bilar helbilsgodkända, vilket innebär att du inte får ändra bilens utförande öht.

- Serietillverkade bilar som inte tillhör lågserieversioner granskas enligt mer än 50 EU direktiv, fortsätter P-O.Franssén och bläddrar i en tjock lunta, som Vägverket sammanställt. Exempel på sådana direktiv är buller, bromsar, belysning, bränsleförbrukning o.s.v. En personbil är sedan godkänd enbart med den utrustning som den hade vid granskningen.

- Om du vill ändra bilen, måste du förvissa dig om att ändringen finns med i helbilsgodkännandet.

Så med andra ord, du kan sätta på ditt extraktorgrenrör med gott samvete smile

Senast redigerat av henkebenke (2 januari 2008)

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
NErixon Starkt Nürburgring-beroende :)
2 januari 2008 · 95 Inlägg

Besiktade min 106 Rallye jag ägde tidigare med extraktorrör och även med komplett avgassystem utan kat. utan problem alls.

Rooth07 Lindahls Gräv AB
2 januari 2008 · 716 Inlägg

Så ser det ut, sticker ju ut lite från originalet om man säger så, skall sitta i min 744 Tic om jag varit otydlig:P

http://www.garaget.org/gallery/archive/47263/220656_uihaez.jpg
Röret

turboforssen Telge Drifting Team
2 januari 2008 · 5 398 Inlägg

x-powes grenrör hört att det inte det ska va bra å det lär bli taight med down pipen:( men snyggt är det tongue men så länge du inte har en enorm turbo så ska det inte va nån fara smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
262turbo
2 januari 2008 · 1 004 Inlägg

Rooth07 skrev:
Så ser det ut, sticker ju ut lite från originalet om man säger så, skall sitta i min 744 Tic om jag varit otydlig:P

http://www.garaget.org/gallery/archive/47263/220656_uihaez.jpg
Röret

extraktor för mig är när alla piporna har samma längd? tycker det ser helt fel ut.... men det är ju min åsikt smile

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
caromania Forummoderator
2 januari 2008 · 9 296 Inlägg

262turbo skrev:

Rooth07 skrev:
Så ser det ut, sticker ju ut lite från originalet om man säger så, skall sitta i min 744 Tic om jag varit otydlig:P

http://www.garaget.org/gallery/archive/47263/220656_uihaez.jpg
Röret

extraktor för mig är när alla piporna har samma längd? tycker det ser helt fel ut.... men det är ju min åsikt smile

Alla pipor har inte nödvändigtvis samma längd. Rören utformas så gashastigheten ska bli densamma i varje pipa så att gasen ska komma ut mellan varandras avgaspulser så de inte krockar. Röret på bilden är ju ett 4-1 rör fram till turbon, de piporna har samma längd ser det ut som? Sedan finns det 4-2-1 rör som har två olika längder på rören.

Äh, det där innehöll säkert nåt fel, men ungefär.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Stefan Varberg Supraman
2 januari 2008 · 2 300 Inlägg

Dom flesta bilprovare tycker att det är viktigast att allt är i ordning med bromsar och avgasvärden osv.
Så om det ser lite annorlunda ut under huven spelar ingen roll.

Dom gillar när det är rent och fint under huven för då bryr dom sig inte lika mkt om grejers vara eller ikke vara.

Då tycker dom att denna tjej/kille har koll på sina grejer så det bra.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Rooth07 Lindahls Gräv AB
2 januari 2008 · 716 Inlägg

Stefan Varberg skrev:
Dom flesta bilprovare tycker att det är viktigast att allt är i ordning med bromsar och avgasvärden osv.
Så om det ser lite annorlunda ut under huven spelar ingen roll.

Dom gillar när det är rent och fint under huven för då bryr dom sig inte lika mkt om grejers vara eller ikke vara.

Då tycker dom att denna tjej/kille har koll på sina grejer så det bra.

Hehe ja det låter fint:P håller nämnligen på att renovera upp hela motorn, har blästrat och lackat allt, ska lacka om motorrummet med, så det lär bli fint:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang