8442
Sök

Bromsar GOLF 3 - luftade,inget läck,ingen broms

Professionell amatör
451 Inlägg
2 januari 2008
Trådstartare
Köpte häromveckan en Golf 3 -92 som var besiktigad med dåliga bromsrör. Körde hem bilen och har nu bytt rören till bakre bromsarna ända från huvudbromscylinder.

Luftat precis som man ska göra men får ingen bromsverkan över huvudtaget på VB samt HF, de andra två bromsar fint.. Inget läckage någonstans..

Någon som har kunskaper om detta ? VB samt HF har de bakre utgångarna på huvudbromscylindern.. Har frågat en halvkunnig som påstår att man måste lufta huvudbromscylindern separat, med specialverktyg ?

AUDI - Four rings to rule them all

3 235 Inlägg
3 januari 2008
Jag har luftat bromsar på en golf III, och där behövdes inga specialverktyg.
Om du inte får  bromsvätska till två hjul, så kontrollera bromsrören/kopplingarna.

Professionell amatör
451 Inlägg
3 januari 2008
Trådstartare
jo jag har ju redan kollat rören och kopplingarna, alla bromsar funkar jättebra att lufta och det läcker ingenstans, men när jag sen ska bromsa så finns det inget tryck..

Huvudbromscylindern som e kass kanske ?

146 Inlägg
3 januari 2008
Kan nog vara huvudcylindern... hur många gånger har du luftat då? Hur luftar du? (alltså med en polare som sitter i, vakuum dyl. )

Professionell amatör
451 Inlägg
3 januari 2008
Trådstartare
jag har nog luftat varje hjul säkert tre-fyra ggr.. i början med en polare som satt i o pumpa, sen med tryckluft på påfyllningslocket..

945 Inlägg
3 januari 2008
tror det är din huvudcylinder som har gett upp.

blinka blått om du vill rejsa!

269 Inlägg
3 januari 2008
Sätter en hundrig på att det är lastkännande ventilen som kärvar ... Kolla så den rör sig som den ska o slå lite med hammarn på o lufta igen

VW Passat R Tdi 4motion

Professionell amatör
451 Inlägg
3 januari 2008
Trådstartare
TdiR skrev:
Sätter en hundrig på att det är lastkännande ventilen som kärvar ... Kolla så den rör sig som den ska o slå lite med hammarn på o lufta igen

Nej den funkar faktiskt..

3 235 Inlägg
3 januari 2008
Hmm, verkar som om det är fortfarande luft i systemet.
Känns pedalen soft, eller får du motstånd?
Om pedalen är slapp och bromsarna inte tar i, då är det luft nånstans.
Satte du i klossarna rätt?.. (dum fråga, men men...)

Professionell amatör
451 Inlägg
3 januari 2008
Trådstartare
engolf skrev:
Hmm, verkar som om det är fortfarande luft i systemet.
Känns pedalen soft, eller får du motstånd?
Om pedalen är slapp och bromsarna inte tar i, då är det luft nånstans.
Satte du i klossarna rätt?.. (dum fråga, men men...)

Den går ända ner i mattan, men jag får ju bra bromsvärden på två hjul...?
Jag har inte haft isär klossarna eller så, jag bytte rostiga bromsrör. Och bromsarna tog ju bra innan så...

Den ena bromsen jag bytte går ju bra, men inte den andra, o så har en lagt av ifram(!) som jag inte ens rört(luftat då förstås)

945 Inlägg
3 januari 2008
asså, det är ju en krets som är borta, du har ju 2-kretssystem och kretsarna ligger diagonalt, efter som du har en nyare bil så har du antagligen inget främre fördelningsblock , utan fördelningen sker direkt i h-cylindern. Hur såg oljan ut innan du böt den? Om det var vatten och full med rostflagor, (vilket inte alls e omöjligt om rören hade rostat sönder), så finns det ju en sannolikhet att det har satt sig nån skit i fördelningen till den kretsen.

Professionell amatör
451 Inlägg
3 januari 2008
Trådstartare
TTTTT skrev:
asså, det är ju en krets som är borta, du har ju 2-kretssystem och kretsarna ligger diagonalt, efter som du har en nyare bil så har du antagligen inget främre fördelningsblock , utan fördelningen sker direkt i h-cylindern. Hur såg oljan ut innan du böt den? Om det var vatten och full med rostflagor, (vilket inte alls e omöjligt om rören hade rostat sönder), så finns det ju en sannolikhet att det har satt sig nån skit i fördelningen till den kretsen.

inte vatten men rostfärgat var det.. det här låter ju som ett kvalificerat påstående ! jag får tacka er alla för hjälpen hittills för jag e totalkass på de här med bromsar  XD

945 Inlägg
3 januari 2008
lite beroende på modell...men en h-bromscylinder på mekonomen kostar från  700 upp till 12-12 hundra spänn...sen så kan du ju kolla micro och biltema åxå.
Lycka till, det här fixar du big_smile !

440 Inlägg
3 januari 2008
jag tror att det låter exakt som om huvudbroms cylindern är kass ena kretsen är sönder och då "bottnar" typ en kretsen men då får broms verkan på den andre:) heh  köp ny huvudcylinder:) eelelr köp en på skroten kanske:) mvh jim

jim ..

945 Inlägg
3 januari 2008
jo ett litet tips, ta dig en funderare på om du ska byta till siliconolja i systemet, istället för vanlig hydralolja, pedalen får iofs en lite svampigare känsla, men du slipper kondensvatten i oljan, egentligen så bör man ju byta bromsvätska åtminstone var tredje-fjärde år.det blir ju alltid vatten i olja, som bekant big_smile

269 Inlägg
3 januari 2008
vilka rör byte du , har en kompis som var hos nån bilmek i värnamo o byte lite rör med samma problem som du , o han så också huvudbromscylinder fast det var lastkännande ventil ...

Försök o slå på den lite från sidan o lufta bak , tror förtförande på den .. Sen försök hålla upp spaken till den med när du börjar lufta i bak

VW Passat R Tdi 4motion

945 Inlägg
3 januari 2008
TdiR skrev:
vilka rör byte du , har en kompis som var hos nån bilmek i värnamo o byte lite rör med samma problem som du , o han så också huvudbromscylinder fast det var lastkännande ventil ...

Försök o slå på den lite från sidan o lufta bak , tror förtförande på den .. Sen försök hålla upp spaken till den med när du börjar lufta i bak

tjo, vill inte verka sprättig, men den biten har vi redan klarat av tidigare i tråden och lastavkännaren ska enligt trådskaparen funka smile

269 Inlägg
4 januari 2008
Ju ju jag vet , men det är svårt att se om den funkar faktist , o jag jobbar med sånt skit nästan varje dag o råkat ut för samma problem

VW Passat R Tdi 4motion

Sök