hur ska man göra när man polerar vevstakarna ?

NeroX mariestad
4 januari 2008 · 59 Inlägg

tja tja har lite olika frågor till er som kan lite mera, vad ska man använda för att polera vevstakarna ?, och jag tänkte lätta dom oxå.. ska man använda vinkelslip och slipa bort kanterna på siderna ?

och ja har en b21 et.. och har precis renoverat den o ska nu beställa topplockspackning, hade tänkt att ladda ca 1-1.5 bar, då är väll inte vanlig packning som är 1.4 mm tjock så bra ? är de bättre val att köpa en kopparpackning som är 2mm tjock ?

o är de någon som vet nån billig sida me kopparpackningar ?

tacksam för svar !

raggarsvin!
Taunuus
4 januari 2008 · 263 Inlägg

vevstakarna ska du nog inte gå lös på med vinkelslip, alla ska ju ha så lik vikt som möjligt så, köp smidda grejjer eller liknande. ska du börja ladda upp mot 1.5 bar så kan nog en o-ringning vara prisvärd, håller ju nästan hur mkt som helst. nått sånt sku nog jag satsa på.

Ford 17M "Taunus" (1967)
NeroX mariestad
4 januari 2008 · 59 Inlägg

hur gör man för att få bort vikt då ? men o-ringning behövs väll inte bara för 1-1.5 bars ? de går väll bra med 2mm kopparpackning eller ? någon mera som har något bra svar ?

raggarsvin!
AspeliN
4 januari 2008 · 65 Inlägg

För det första Varför ska du lätta stakarna?? Du behöver lite mer grejer än bara en kopparpackning för att kunna ladda 1,5 bar med en orginal b21et. mer bränsle,annan Ic OSV.

Volvo 244 TIC
NeroX mariestad
4 januari 2008 · 59 Inlägg

jomen tja, har bränsletrycksregulator, dubbla bränsle pumpar 800 cc spridare, stor IC, m-stakar, så de ska nog gå o ladda 1.5 bar

raggarsvin!
Stefan Varberg Supraman
5 januari 2008 · 2 300 Inlägg

Om du ska gå på stakarna så ta bara bort gjutskägg och dyl, resten påverkar stakarnas styrka.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
crx_jim
5 januari 2008 · 440 Inlägg

rör inte stakarna då har dem ju en jävla mass aolika vikt när du börjat kapa.. v för tror du man balanderar det ananrs jag ahdde ej vågat röra med.. men som min lärare iofs sa.. alla gjut skägg och sånt smått kan man slipa ner så den blir slät... då håller dem lite bättre för där e inga skarpa kanter som sprickor brukar bli till itongue mvh

jim ..
caromania Forummoderator
5 januari 2008 · 9 296 Inlägg

Polera stakarna gjorde man ofta förr i trimsammanhang, då originalmotorerna var ganska dåliga och det var stora variationer på materialkvalitet och tillverkning.

Man polerar stakarna för att ta bort ojämnheter. I en eventuell ojämnhet finns det en risk att det uppstår en spricka. Tänk er ett papper. Om man klipper en remsa med sax så håller den bättre än om man river en remsa. Remsan med de rivna kanterna går lättare sönder om man skulle dra lite i båda remsorna.

Putsa på stakarna kan man göra, t ex med en fil och smärjel, men inte på fel ställen. Man kan väga stakarna på en bra våg. Samma sak med alla andra rörliga delar. Sedan kan man putsa vidare med finare o finare papper tills de blir spegelblanka om man orkar. Det kommer att göra stakarna starkare.

Jag vet inte om det är så stor vits att ge sig på att polera stakarna själv på en nykonstruerad ganska avancerad motor. (typ alla som görs idag) Men som jag skrev, de blir starkare till en viss del.

Edit: Jag ser nu att du har en gammal Volvo. Då kan det nog vara vits att polera stakarna. Jag kan tänka mig att de är ganska "rough"?

Senast redigerat av caromania (5 januari 2008)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang