3475
Sök

japan import av impreza!

bäst
319 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
några frågar kan man få intyg från svenska subaru för att få igenom en japan import? jag vill inte ta den genom england eller något förtag i sverige! någon som gjort de?

2 014 Inlägg
8 januari 2008
Ring upp GA och fråga. Troligtvis lämnar de inte intyg på bromsar och buller, och i så fall är det totalkört för dig som privatperson att registrera en direktimport från Japan i landet.

Tror inte det är alltför många som importerat Imprezor från Japan då de finns att köpa här i landet (förutom vissa modeller, exempelvis 2-dörrarsversionen).

Vad är det för fel med att ta den via UK? Blir snarare mer ekonomiskt då momsen är lägre där (17,5% istället för 25%).

Som sagt, hör med GA. Säger de nej till intyg på bromsar och buller återstår två alternativ:

1: Ta den via annat EU-/EES-land, exempelvis UK.
2: Låta ett företag sköta registreringen.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

bäst
319 Inlägg
8 januari 2008
Trådstartare
det är en 2dörras jag funderar på.jag vill ta den genom japan då engelska bilar tror jag e hårdare körda! sen varför ska jag betla massa pengar till någon annan för att ta in den! men ska ringa ga och fråga! det är mest en rolig ide som dök upp i huvudet! inte så kul att ta in den och sen inte få in den!

2 014 Inlägg
9 januari 2008
Det är en mycket, mycket stor skillnad mellan att importera VIA eller FRÅN ett annat EU-/EES-land, exempelvis UK.

Tror inte det är någon större skillnad mellan bilarna från Japan och UK i fråga om hur hårt de är körda, men däremot så använder de vägsalt i UK, vilket de inte gör i Japan. Den största skillnaden mellan bilarnas skick sitter nog snarare i rostbenägenheten.

Anledningen till att man i förekommande fall betalar någon för att fixa allt åt en är att man själv slipper lägga ner tid och energi, och man slipper dessutom risken att det i slutänden kostar mer än att anlita ett importföretag eller att registreringen misslyckas.

Det kan dessutom vara krångligt/vanskligt att ordna med transaktioner och transport om du inte har tidigare kontakter i Japan.

Men som sagt, hör med GA.

Glöm inte heller bort att bilen vid registrering här i landet ska vara försedd med E-märkta (eller SAE-märkta) strålkastare, lyktor, blinkers och reflexer. Bilen ska dessutom vare i fabriksmässigt uförande (strikt original alltså), samt att du behöver intyg på att bilen är seriemässigt tillverkad.

Att importera och registrera en bil från tredje land är en djungel, bara så du vet...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

bäst
319 Inlägg
9 januari 2008
Trådstartare
jo jag vet kompisewn regadde in en evo3 från japan själv!va lite pyssel att f papperna från ga men han lyckades tänkte om det va någon som hade gjort det med en subaru! ska man ta från england måste man ju ändå byta lycktor! tänkte jag skulle kpa från samma kille i japan som kompisen gjorde då det gick grymt smidigt! tänkte ta en så orginal som möjligt då det är mer gynsamt att ta in dne som du nämde!

503 Inlägg
9 januari 2008
Finns en 2dörrars vit subaru i Göteborg

CAR Magazine: "Probably one of the greatest, most satisfying, most perfectly balanced and tuned drivers cars to be built this decade, if not this century."

Neerd
1 596 Inlägg
9 januari 2008
En liten dum fråga kanske=D men blev lite nyfiken:P vad är GA?? :S haha

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

503 Inlägg
9 januari 2008
general agenten???

CAR Magazine: "Probably one of the greatest, most satisfying, most perfectly balanced and tuned drivers cars to be built this decade, if not this century."

2 126 Inlägg
9 januari 2008
alex_side skrev:
En liten dum fråga kanske=D men blev lite nyfiken:P vad är GA?? :S haha

Det borde du veta då Generalagenten för Subaru Sverige finns i Hbg big_smile

Sök