Knackig gång på Saab 9000

Daniel-Johansson
28 december 2007 · 11 Inlägg

Tjenna.

Jag kör en saab 9000 ltt. Satte i ett chiptrimm i den, efter det så gick den knackigt/ryckigt. Var som om den inte kunde hålla laddtrycket. Bytte sedan alla vakumslangar(dom var lite risiga). Efter det så blev det lite bätter men fortfarande pulserande att den släpper laddtrycket för tidigt.(nu dock bara en gång som känns rejält i bilen "tur att bilbälte finns").
Är det någon som vet vart felet kan vara??

Tack på förhand. Mvh Daniel

sveddan
28 december 2007 · 1 453 Inlägg

Är bilen mappad, dvs är styrboxen inställd efter nya chippet?

Markus_MR2
28 december 2007 · 761 Inlägg

Daniel-Johansson skrev:
Tjenna.

Jag kör en saab 9000 ltt. Satte i ett chiptrimm i den, efter det så gick den knackigt/ryckigt. Var som om den inte kunde hålla laddtrycket. Bytte sedan alla vakumslangar(dom var lite risiga). Efter det så blev det lite bätter men fortfarande pulserande att den släpper laddtrycket för tidigt.(nu dock bara en gång som känns rejält i bilen "tur att bilbälte finns").
Är det någon som vet vart felet kan vara??

Tack på förhand. Mvh Daniel

Vad är det för chip?

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
Gizmojohan
28 december 2007 · 3 295 Inlägg

byt tändstift. ang det stora hacket så är det troligtvis laddtrycksvakten som går inte och bryter pga för högt ladd.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
28 december 2007 · 6 170 Inlägg

Slave_joe skrev:
byt tändstift. ang det stora hacket så är det troligtvis laddtrycksvakten som går inte och bryter pga för högt ladd.

Kan inte mer än hålla med, när man blir lite för ettrig bak ratten i min bil och den där tråkvakten går in och bryter då känns det ungefär som att man precis smällt bilen in i en bergvägg big_smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
MrTurbo Better than God \o/
28 december 2007 · 1 882 Inlägg

Det är väl Trionic 5 i de där? Boxen skall ju mappas för att få allt att lira ihop. Vad menar du med "Satte i ett chiptrimm i den"??  Bytte du bara box?  o_O

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
maco
28 december 2007 · 1 207 Inlägg

Jag har själv en saab 9000 "ltt" (chippad). Kan det inte vara möjligt att det är ditt bränslesystem som det är något knas på? T.ex. igensatt bränslefilter. Isf kan du känna dessa ryck i bilen vid tillfällen då din bil slukar soppa (mer än vanligt dvs. tongue), t.ex. vid fullt gaspådrag vid lågga varv.
När är det du känner av dessa "ryck"?

Daniel-Johansson
29 december 2007 · 11 Inlägg

Hej.

Tack för förslagen.
Den är mappad.. Har hört att ett allterantiv kan vara att byta tändkasset, till en sådan som sitter i aero modellen.??
Rycket kommer vid fullt gas pådrag, vid ca 3000 varv(dock inte på ettan)...

Markus_MR2
29 december 2007 · 761 Inlägg

Daniel-Johansson skrev:
Hej.

Tack för förslagen.
Den är mappad.. Har hört att ett allterantiv kan vara att byta tändkasset, till en sådan som sitter i aero modellen.??
Rycket kommer vid fullt gas pådrag, vid ca 3000 varv(dock inte på ettan)...

Byta till den i Aeromodellen gör ingen skillnad.. Det är samma box!. Däremot kan ju ett byte leda till något bra om den gamla är kass...

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
Hamilton
29 december 2007 · 8 865 Inlägg

Ser att du har en "Aero box" i din, byt till rätt box och rätt stift så ska du se att det fungerar.
Var det tex  TCS i Aeron som boxen kommer i från så kommer det garanterat inte att fungera...

NGK BCPR7ES-11
....Dum fråga kanske men du har väll magnetventil?

Senast redigerat av Hamilton (29 december 2007)

Fotograf på tierpidag.se
Markus_MR2
29 december 2007 · 761 Inlägg

hmm.. mitt saab epc säger att alla trionic 5.5 har samma boxnummer.. Står inte att aeron skiljer sig från de andra..

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
Hamilton
29 december 2007 · 8 865 Inlägg

Markus_MR2 skrev:
hmm.. mitt saab epc säger att alla trionic 5.5 har samma boxnummer.. Står inte att aeron skiljer sig från de andra..

Alla gör givetvis som dom vill, men då får man ju räkna med att det bli fel också...
Utseende mässigt är dom lika JA...men innehållet i boxen är inte det wink
Tex så måste ju han ha exakt samma spec på sin bil som Aeron vad gäller TSC m.m

Fotograf på tierpidag.se
Daniel-Johansson
30 december 2007 · 11 Inlägg

..
Klart att jag har en magnetventil=)
Chippet satt nämligen i en likadan bil innan min samma årsmodell, motor. Har även samma magnetventil. Å på hans funka det fin fint med en gång..

Fredrik-79
30 december 2007 · 2 164 Inlägg

Nolla boxen och kör lugnt och sen kollar du över hur turbon är och även tändstiften.
Är de så att den laddar för mycket är de ju nått annat som är fel eller att den får för lite bränsle.
Kolla upp bränsle systemet och återkom sen.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
whitesnake Fiat och Alfa Romeo mekaniker
30 december 2007 · 285 Inlägg

Är du säker på att magnetventilen är hel? Prova med en annan så vet du säkert.

Det är vanligt på dem att den går sönder.

Markus_MR2
30 december 2007 · 761 Inlägg

Hamilton skrev:

Markus_MR2 skrev:
hmm.. mitt saab epc säger att alla trionic 5.5 har samma boxnummer.. Står inte att aeron skiljer sig från de andra..

Alla gör givetvis som dom vill, men då får man ju räkna med att det bli fel också...
Utseende mässigt är dom lika JA...men innehållet i boxen är inte det wink
Tex så måste ju han ha exakt samma spec på sin bil som Aeron vad gäller TSC m.m

Men som jag sa.. SAAB EPC anger samma boxnummer, aero eller inte aero spelar ingen roll! EPC struntar nog i hur de ser ut, det är ju bara en massa artikelnummer..

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
Jaktlund
30 december 2007 · 60 Inlägg

Markus_MR2 skrev:

Hamilton skrev:

Markus_MR2 skrev:
hmm.. mitt saab epc säger att alla trionic 5.5 har samma boxnummer.. Står inte att aeron skiljer sig från de andra..

Alla gör givetvis som dom vill, men då får man ju räkna med att det bli fel också...
Utseende mässigt är dom lika JA...men innehållet i boxen är inte det wink
Tex så måste ju han ha exakt samma spec på sin bil som Aeron vad gäller TSC m.m

Men som jag sa.. SAAB EPC anger samma boxnummer, aero eller inte aero spelar ingen roll! EPC struntar nog i hur de ser ut, det är ju bara en massa artikelnummer..

Samma tändkassett till alla Saabar med T5 system!

Saab 900 2.0 Turboo "E85-för miljöns skull" (1995)
Hamilton
30 december 2007 · 8 865 Inlägg

Jaktlund skrev:

Markus_MR2 skrev:

Hamilton skrev:

Alla gör givetvis som dom vill, men då får man ju räkna med att det bli fel också...
Utseende mässigt är dom lika JA...men innehållet i boxen är inte det wink
Tex så måste ju han ha exakt samma spec på sin bil som Aeron vad gäller TSC m.m

Men som jag sa.. SAAB EPC anger samma boxnummer, aero eller inte aero spelar ingen roll! EPC struntar nog i hur de ser ut, det är ju bara en massa artikelnummer..

Samma tändkassett till alla Saabar med T5 system!

Ingen har sagt annat heller

Fotograf på tierpidag.se
Daniel-Johansson
11 januari 2008 · 11 Inlägg

tja..
Har efter lite pillande på bilen kommit fram till att det var mappsensor som hade ballat ur.. Så e dte någon mer som känner igen sig i samma probel, har ni inte redan kollat den, gör det=)

Robban_1985
12 januari 2008 · 103 Inlägg

Daniel-Johansson skrev:
tja..
Har efter lite pillande på bilen kommit fram till att det var mappsensor som hade ballat ur.. Så e dte någon mer som känner igen sig i samma probel, har ni inte redan kollat den, gör det=)

Det var som fan.. smile

Här kan ju alla som har problem med T5 styrsystem kanske fylla på en FAQ om problem med bilen, så kan ni ju kolla allt detta först..

Bilen startar inte:

Tändkasett (Di'n)
Bränslepump
Vevaxelgivare
Mapsensor (?)
stickKontakter till bräslepumps armaturen kan lossa eller skaka loss av erfarenhet på ovansidan vid "den jobbiga ringen".. :p
Startmotor (tongue)
Kolla slangar osv..

Dom ovannämnda är väl mest vanligast..

Bilen går ryckigt:

Tändstift
Tändkasett (Di'n) börjar ge sig
Magnetventil + slangar, kan glägga igen.
Bränslefilter igensatt
Rätt mjukvara till rätt hårdvara?
Mapsensor
Slangar osv..

Bilen laddar dåligt:

Slapp wastegate
Magnetventil + slangar
Läck på trycksidan
Rätt mjukvara o hårdvara..

nä nu orkar ja inte mer, har säkert glömt massa saker, men det mest vanliga finns väl med..sen finns det ju vissa extremt konstiga saker som hänt.. big_smile

Mvh Robban

Saab 9000 2,3T A50 "Racestuff" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang