5397
Sök

effektökning?

945 Inlägg
12 januari 2008
Trådstartare
Hur mycket kan man höja effekten ( i procenttal) i en bil innan SBP kan börja gnälla om för högt effekt uttag?

Inga gissningar, bara fakta tack!

blinka blått om du vill rejsa!

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 januari 2008
Nyare bil än -98 är helbilsgodkänd = 0%

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

SQ
1 343 Inlägg
12 januari 2008
hört att de bara har med avgasvärden att göra? men är ingen expert, bara nyfiken smile

Ljudnörd!

945 Inlägg
12 januari 2008
Trådstartare
caromania skrev:

Alltså, missförstå mig inte nu, jag ifrågasätter inte din kunskap. Men känner du till nån länk man kan kolla upp d på?
Om man tex tar min RS så anges det från fabrik 180 hk.
I alla oberoende tester som har gjorts så ger motorerna upp mot 190 hk. Men d kanske är den effekten (190 hk) som den är helbilsgodkänd på.
Senast redigerat av TTTTT (12 januari 2008)

945 Inlägg
12 januari 2008
Trådstartare
RouziMotorsport skrev:
Det SBP inte ser har dem inget skada av.

*S*...näe d har du ju iofs rätt big_smile

2 126 Inlägg
12 januari 2008
20% i hk och 10% i vrid!!!

Edit: hade vänt på siffrorna tidigare märks att man inte sovit på över ett dygn nu!wink
Senast redigerat av Big_JN (12 januari 2008)

SSS -12
3 217 Inlägg
12 januari 2008
Många som trimmar helt uppenbart... Men erbjud honom en lekrunda på gården så lättnar han säkert!

Jag vet MÅNGA fall, och jag menar verkligen MÅNGA där det varit effektökning med mer än 10%, både gamla och nya bilar som gått genom utan något problem... De kommer trots allt inte bänka din bil där inne! smile

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
12 januari 2008
Fuckface skrev:
Många som trimmar helt uppenbart... Men erbjud honom en lekrunda på gården så lättnar han säkert!

Jag vet MÅNGA fall, och jag menar verkligen MÅNGA där det varit effektökning med mer än 10%, både gamla och nya bilar som gått genom utan något problem... De kommer trots allt inte bänka din bil där inne! smile

Jag vet en som kuggade besiktning för att besiktningsgubben såg att turbomätaren vandrade lite längre än original.

Detta var inte godkänt tyckte han.
Vart att plocka bort chippet och besikta för att sedan sätta tillbaka det igen.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

945 Inlägg
12 januari 2008
Trådstartare
John87 skrev:
Fuckface skrev:

Jag vet en som kuggade besiktning för att besiktningsgubben såg att turbomätaren vandrade lite längre än original.

Detta var inte godkänt tyckte han.
Vart att plocka bort chippet och besikta för att sedan sätta tillbaka det igen.

OT:Ja d e ju därför många väljer att ha laddtrycksmätaren dold, i typ askkoppen eller handsfacket big_smile, eller helt enkelt koppla ur den till besiktningen, om den är extern så behöver den väl inte funka tror jag.

Forummoderator
9 299 Inlägg
13 januari 2008
TTTTT skrev:
caromania skrev:

Alltså, missförstå mig inte nu, jag ifrågasätter inte din kunskap. Men känner du till nån länk man kan kolla upp d på?
Om man tex tar min RS så anges det från fabrik 180 hk.
I alla oberoende tester som har gjorts så ger motorerna upp mot 190 hk. Men d kanske är den effekten (190 hk) som den är helbilsgodkänd på.

Nej jag vet inte nån länk, men som alltid annars, Vägverket/SBP kan svara på det.
Din bil har 180hk i pappret då är det den siffran som gäller. Samma sak gäller ju en del av BMWs och Hondas motorer som vid tester ger betydligt mer än det står i boken. Det är ändå siffran som gäller.
Däremot som någon skriver, du kommer aldrig råka ut för att SBP kommer bänka bilen.
Och som någon också skriver, självklart kan man slippa igenom med både det ena och det andra, det finns det miljoner exempel på. Men det var inte det frågan handlade om.

Och till alla som skriver hur många procent man får trimma, det är fel! Det gäller inga generella regler. Det beror på årsmodeller och bromsar. Bilar från -98 ska vara exakt som det står i papprena. Det betyder t ex att man inte får byta däcksdimension eller hastighetsklass på däck. Men återigen, gubben på bilprovningen kommer sannolikt inte ge nerslag på det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

3 235 Inlägg
13 januari 2008
Alltså: man kan ha fått effektökning på bilen utan att veta om det...

Jag köpte min Golf för ca två månader sedan, och den var nyligen besiktigad.
Jag märke med en gång att den var otroligt pigg för att vara 1.4 l.
Verkligen, det kändes som att det var en riktigt turbobil, och varvade man över 3000 vpm, så pressades man ner i sätet som bara det.
Jag trodde förra ägaren hade gjort nåt med den, men det visade sig att katalysatorn var kass.
Nätkärnan låssnade och motståndet i avgassytemet minskade.

Nu bytte jag katen på den, och nu är det en "helt vanlig" bil igen. Kul att köra, men den sparkar liksom inte så hårt över 3000 vpm.

Saker är att den gick igenom besiktningen med den "effektökningen".
Jag är ingen expert på biler, men det är väldigt svårt att missa att bilen var betydligt piggare än vad den skulle ha varit.

Kan man SBP-gubbe känna skillnad på en bil med 180 hm, och en med 220?

1 723 Inlägg
13 januari 2008
det måste ha varit världens mest igenomstockade katalysator original om man trycks ner i sätet av en 1,4liters maskin bara för att innehållet är borta. wink

Sök