5540
Sök

blir min motor tillräkligt varm ? (bild )

2 600 Inlägg
13 januari 2008
Trådstartare
http://www.garaget.org/gallery/archive/54520/230286_4x9o5o.jpg
ja blir min motor tillräkligt varm ? få varme in i cupen men tycker mätaren står lite lågt.

gör som jag kör gubba racer=)

13 Inlägg
13 januari 2008
de e bara bra att den inte blir för varm! inget dåigt med det. om där e bra värme inne i bilen! annars prova å byta termostaten

2 600 Inlägg
13 januari 2008
Trådstartare
ha funderat på om termostaten är kass för i sommras blev den för varm när man stod stilla men det kan ju berot på att den stod stilla och kylde redigt tongue  men det blir varmt inne i bilen smile va bara nån som sa att det kan vara skadligt för motorn om den inte blir tillräkligt varm tongue

10 287 Inlägg
13 januari 2008
En motor fungerar bäst vid avsedd driftstemperatur. För kall är inte bra. Bla så drar den mera bensin då.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

945 Inlägg
13 januari 2008
helt korrekt, inte bra om motorn inte kommer upp i arbets temp....brukar kunna ligga kring 90 grader, ja alltså generellt sett.
Byt termostaten, är ju ingen direkt kostnad.

blinka blått om du vill rejsa!

2 600 Inlägg
13 januari 2008
Trådstartare
märker ingen skillnad på bensin förbrukningen tongue

2 600 Inlägg
13 januari 2008
Trådstartare
TTTTT skrev:
helt korrekt, inte bra om motorn inte kommer upp i arbets temp....brukar kunna ligga kring 90 grader, ja alltså generellt sett.
Byt termostaten, är ju ingen direkt kostnad.

ok finns ju två olika termostater vinter och sommar tremostat vilken ska man ha ? svårt att byta ?

10 287 Inlägg
13 januari 2008
Bilmotorer har en kalluppfettning som vid låga motortemperaturer kan vara upp till 50% extra bensin. Denna reduceras när motorn blir varmare för att typiskt bli noll någonstans runt 50 till 70 grader.

/Göran

klimpan skrev:
märker ingen skillnad på bensin förbrukningen tongue

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

945 Inlägg
13 januari 2008
tjacka en året runt termo så slipper du byta varje säsong big_smile.......beror på lite va d e för bil, lite vart den sitter, glöm inte att tjacka en termstathus packning åxå , kan se lite olika ut med antingen oring eller packning.
Jag antar att det är nån av dina fordar det handlar om, sorry men jag meckar inte med tyska fordar, bara amerikanska, så d e inte samma shit lixom. big_smile

blinka blått om du vill rejsa!

2 600 Inlägg
13 januari 2008
Trådstartare
TTTTT skrev:
tjacka en året runt termo så slipper du byta varje säsong big_smile.......beror på lite va d e för bil, lite vart den sitter, glöm inte att tjacka en termstathus packning åxå , kan se lite olika ut med antingen oring eller packning.
Jag antar att det är nån av dina fordar det handlar om, sorry men jag meckar inte med tyska fordar, bara amerikanska, så d e inte samma shit lixom. big_smile

hehe ok fans nån på mekonomen  som bara hete termostat så antar att det är en året runt tongue me packning och så:P  det är ford scorpio 2.0 litaren.

3 235 Inlägg
13 januari 2008
Nålen ligger ju inom "Norm", så det är väl inget att tänka på.

Du kan ju känna med handen om kylaren blir varm innan nålen kommer upp i "Norm", om den gör det, så byt termostaten.

2 600 Inlägg
13 januari 2008
Trådstartare
engolf skrev:
Nålen ligger ju inom "Norm", så det är väl inget att tänka på.

Du kan ju känna med handen om kylaren blir varm innan nålen kommer upp i "Norm", om den gör det, så byt termostaten.

ok jag är inte så duktigt på sånt här tongue men ska känna efter lite smile  tack för alla svaren smile

Sök