Hinka i turbomaskin i 745 GL?

Volvotjej84 helt galen
12 januari 2008 · 388 Inlägg

Ja, jag har sökt och läst gamla tr5ådar om turbokonvertera bil.

Vad krävs i papper mm för att hinka i en 940 turbomaskin rätt i? Har en -90, insprutare.

Hur savårt är det att få SBP att godkänna bilen? Är det svårt att få den reg-bes? Enklare med en ltt än en ftt?

Har elkunnig mek så det är papper och intyg jag funderar över. Hur dyra är dessa intyg? Någon som gjiort ett sådant projekt och har lust att berätta?

Varför åka fort när man kan åka brett?
Marlboroman
12 januari 2008 · 8 234 Inlägg

Bara att glömma. Att bara söätta i motorn komemr du inte få igenom då volvo inte skriver ut miljöintyget. Alternativet annars är att bygga om bilen så mycket att den räknas som ett ombyggt fordon. Men det komemr kosta avsevärt mer än det smakar.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Volvotjej84 helt galen
12 januari 2008 · 388 Inlägg

Fasen!

Men visst har man väl kunnat göra så förr? Så att det på reg-beviset bara står ändrad motor?

Varför åka fort när man kan åka brett?
crx_jim
12 januari 2008 · 440 Inlägg

dte är läääääänge sedan man kunde rgöra så.. mvh

jim ..
Volvotjej84 helt galen
13 januari 2008 · 388 Inlägg

Häpp. Då funkade inte den idén.

Går Volvo med på att bygga turbo på den maskin jag har nu då?

Varför åka fort när man kan åka brett?
Hunda
13 januari 2008 · 147 Inlägg

Volvotjej84 skrev:
Häpp. Då funkade inte den idén.

Går Volvo med på att bygga turbo på den maskin jag har nu då?

Ja, har för mig att volvo sålde ett par turbokit som hade miljöintyg, men det gäller ju att få tag på ett också. wink

EDIT: R sport turbokit hette det visst!

Senast redigerat av Hunda (13 januari 2008)

nygren_89
13 januari 2008 · 106 Inlägg

jag såg en som sålde ett turbokit från volvo med intyg för ett tag sedan... har för mig att han ville ha mellan 10-15 tusen för de... då va de nytt r-sport

Volvotjej84 helt galen
13 januari 2008 · 388 Inlägg

Men för så mkt pengar som det kostar så kan jag ju komma billigare undan genom att sälja min o läågga pengar mellan till en 945 turbo... ingen som vill byta? lol

Varför åka fort när man kan åka brett?
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
13 januari 2008 · 2 853 Inlägg

köp sej turbo på en gång alltid billigast..o sen trimma på det>big_smile

Volvotjej84 helt galen
13 januari 2008 · 388 Inlägg

pattilatti2 skrev:
köp sej turbo på en gång alltid billigast..o sen trimma på det>big_smile

Visst - om man har massa stålar.... Iof är min i bra skick, kan få en del för den, men vad för jag för 945 turbo för 15 - 20.000? Jo, en rostig sak, förmodligen obes, med över 40.000 mil och allt måste bytas omg om bilen inte ska få spansk flagg i nästa poliskontroll...

Varför åka fort när man kan åka brett?
Sharky
14 januari 2008 · 10 287 Inlägg

Vi tar detta igen:


För bil som INTE är ombyggt fordon finns numera inga formella regler utan bara Bilprovningens egna tolkningar. De säger i princip att 1976-88 kan man få stoppa i en motor med katalysator (som tidigare) utan avgasintyg. Men 1989 och nyare krävs numera ett nytt körcykelprov vid motorbyte, det räcker inte med jämförande intyg. Körcykelprovet är svindyrt så i praktiken är det omöjligt att byta motor i bilar av årsmodell 1989 och nyare om det INTE är ombyggt fordon.


SBP skiter i gamla intyg. Dom kräver ett nytt körcykelprov.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Volvotjej84 helt galen
14 januari 2008 · 388 Inlägg

Tack!
Det var sådan info jag var ute efter (även om det inte var just det jag ville höra)!

Varför åka fort när man kan åka brett?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang