7336
Sök

batteri och handbromsvajer problem. audi 80 -89

6 Inlägg
16 januari 2008
Trådstartare
Hej, köpte nytt batteri och så laddade det fullt å koppla in det. dagen efter har det laddat ur?

Sen så hittar jag inte vart man spänner handbromsen. audin är en -89

Tack på förhand smile

BE*CE
419 Inlägg
16 januari 2008
har samma fundering vart spänner jag handbromsen kan säga att det sitter ej något på utsidan av trumman

Volvo R racing

junsele
248 Inlägg
16 januari 2008
Batteriet. du har nog kopplat in något galet tex. stereon etc.

det är självjusterande handbroms, om du tar bort trummorna bak så ska du lirka lös en fjäder till självjusteringen genom ett bulthål utifrån trumman.

koppla in relän til halv/helljuset när du ändå håller på (ett till varje sida) annars kan du säga goodbye till spakentralen som överhettas och plasten vid kontaktbläcken smälter.
Senast redigerat av devilspath (17 januari 2008)

6 Inlägg
16 januari 2008
Trådstartare
hittade vart man spände vajern. Det var under en skyddsplåt rätt långt bak underbilen.

Fast jag tror att jag måste spänna bromsackarna eller nått.

21 761 Inlägg
17 januari 2008
fritte01 skrev:
Hej, köpte nytt batteri och så laddade det fullt å koppla in det. dagen efter har det laddat ur?

Varför köpte du nytt batteri, laddade det förra batteriet ur också eller?

6 Inlägg
18 januari 2008
Trådstartare
Bilen hade stått 1 år med urladdat batteri, så jag köpte nytt

21 761 Inlägg
18 januari 2008
Aha, på det sättet.

Ladda först upp batteriet och plocka fram multimetern. När batteriet är fulladdat så ansluter du bara minuskabeln till batteriet, pluskabeln sätter du inte dit. Sätt multimetern i läge för strömmätning, välj tex 10A eller 20A mätområde.

Sätt ena mätpinnen på batteripluspolen och andra mätpinnen på batteripluskabelskon, kolla om det visar att någonting drar ström fastän allting är avslaget. Om mätaren visar att det drar ström så börjar du med att koppla loss laddkabeln från generatorn (B+), mät igen om det drar ström.

Ifall det inte drar ström nu så betyder det att generator är dålig, antagligen har någon diod gått sönder inuti generatorn. Men om det fortfarande drar ström så kan du utesluta generatorn och börja felsöka vid alla säkringar.

Testa att dra ut en säkring i taget och se när/om det slutar dra ström. Hittar du en säkring som gör att det slutar dra ström när den tas bort, då kollar du upp vilka saker som går till den säkringen och felsöker vidare på just de sakerna.

6 Inlägg
19 januari 2008
Trådstartare
Tack så mkt!

550 Inlägg
19 januari 2008
fritte01 skrev:
hittade vart man spände vajern. Det var under en skyddsplåt rätt långt bak underbilen.

Fast jag tror att jag måste spänna bromsackarna eller nått.

Man ska INTE justera wirarna. Om det inte fungerar ordentligt så renovera bakbromsarna!!!!!

junsele
248 Inlägg
19 januari 2008
nej, nej, nej!!! inte skruva på wiren.

Som jag skrev tidigare..självjusterande
http://i132.photobucket.com/albums/q21/skogge/broms.jpg
4- är fjädern som man ska pilla loss genom bulthålet innan man får av trumman (om man inte vill förstöra bromsbanden)
3- fjädern drar åt den så att spelet blir lagom

ps. bilden uppe är lite skum. fjädern sitter mer som på den här bilden
http://i132.photobucket.com/albums/q21/skogge/br2.jpg
Senast redigerat av devilspath (19 januari 2008)

550 Inlägg
19 januari 2008
devilspath skrev:
nej, nej, nej!!! inte skruva på wiren.

Som jag skrev tidigare..självjusterande
http://i132.photobucket.com/albums/q21/skogge/broms.jpg
4- är fjädern som man ska pilla loss genom bulthålet innan man får av trumman (om man inte vill förstöra bromsbanden)
3- fjädern drar åt den så att spelet blir lagom

ps. bilden uppe är lite skum. fjädern sitter mer som på den här bilden
http://i132.photobucket.com/albums/q21/skogge/br2.jpg

Man kan inte plocka bort Fjäder Nr4 genom bulthålet!!!! man trycker upp Nr 3 För att släppa backarna så att man får av trumman.

junsele
248 Inlägg
19 januari 2008
jag brukar pilla loss fjädern..men det går nog vilket som.

Sök