5961
Sök

Ifrån start till 1 växeln. Förklaring.

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
25 januari 2008
Trådstartare
Ja skulle vilja veta vad som händer med bilen lite stegvis, så fort du sätter in nyckeln och vrider om till att du kör på ettans växel..
vad som händer i motorn, och allt det där. just för att bilen ska gå igång och komma iväg.
kan va bra och veta smile

MVH

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

1 688 Inlägg
25 januari 2008
ExXtr3me skrev:
Ja skulle vilja veta vad som händer med bilen lite stegvis, så fort du sätter in nyckeln och vrider om till att du kör på ettans växel..
vad som händer i motorn, och allt det där. just för att bilen ska gå igång och komma iväg.
kan va bra och veta smile

MVH

Du vrider om nyckeln och ett relä ger ström till startmotorn och styrboxen tar emot lite signaler från givare,  kallstartsventil osv osv osv. Sen va de väl inte så mycke mer, du trycker ner kopplingspedalen och lådan saknar direktförbindelse med svänghjulet, du petar på växelföraren så stagen i lådan trycker ihop 2 drev, 1ans växel? Jävla rörig förklarning big_smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
25 januari 2008
Jag kan börja så får någon fortsätta....
Rattlåset går ur
några relän hoppar igång till stereo och värmastsyem
ljus, styrdon och lite annat vaknar till liv
styrdonet startar bränslepumpen kort

nu vrider vi på startmotorn
solenoiden på starten trycker in krondrevet mot starkransen och ger ström till motorn
styrdonet primar lite
tändning och bränsle aktiveras
när motorn nått lagom tomgångsvarv gå tomgångsmotorn in och reglerar

nu får nån annan fortsätta....

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
25 januari 2008
Trådstartare
jäkla schyst folk här på garaget, Tack än så länge big_smile , finns säkert någon som orkar förklara fortsättningen tongue eller mer detaljerat.. eller det kanske inte behövs tongue

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

volvoraggare
4 776 Inlägg
25 januari 2008
för mig räcker det om bilen startar

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
25 januari 2008
Trådstartare
ironhead skrev: