Vilka däck är bäst?

Tosun
8 september 2004 · 31 Inlägg

Har Ventus K104.Skitbra bra,väsnas inte och har bra slitstyrka.
Finns billiga på gummihuset.se

Kör med Siktet på huven!!!
kristoffer Ingenjör
11 september 2004 · 25 Inlägg

>founder

Du såg ju texten jag visade dig, ellerhur? "only for....." dom var enligt mitt sett att se på det inte godkända för den svenska marknaden.

Brorsan är nöjd med sina Pirelli P7000 (215/45*17) hyffsade i blöta inte märkbart slitna efter 600 mil (framdäcken, slite mest där iaf på en Volvo 854).

Jag är nöjd med dom jag skaffade nu...ahr ju inte kört mern än 100 mil på dom men ändå Pirelli PZerro Rosso (225/45*17) dom har ju nu gått 1000 mil och det är ett visst slitage på dom men mycket pga för högt lufttryck......dom bullrar inte mycket mer än mina 195/65*15 jag hade innan.........

Men enligt mer kunnigt folk så är det Dunlop SP9000 som gäller, har ju aldrig provat så själv vet jag inte sen har ju michelin något sportdäck som var överlägset bäst i väta (nått test i en biltidning för ett tag sedan)

Kristoffer
V70 BI-FUEL -07
855 2,5 S -95
http://www.garaget.org/kristoffer
Lightning Aero
26 januari 2005 · 17 Inlägg

Köp Goodyear Eagle F1 GSD3. Helt outstanding tycker jag! Och de är ju ganska snygga att titta på ...

rosenhof
27 januari 2005 · 22 Inlägg

Ett bra sätt att få bra däck är att gå till den seriösaste (största?) däckfirman på orten och tala om vilka egenskaper man är ute efter och hur mycket det får kosta.
Väljer man dock att prioritera egenskaper som är lite av motpoler till varandra (när det rent tekniskt gäller hur konstruktionen påverkar dessa) så kan man aldrig få en perfekt egenskap utan det blir tvunget att kompromissa. T.ex sportighet/väghållning - komfort/tyst/mjuk gång.

Några egenskaper att nämna
Styrrespons
Vägbuller
Spårkänslighet
Våtgrepp
Kurvgrepp
Livslängd
Pris
Rundhet
Vattendränering
m.m.

En seriös däckhandlare förslår 1-3 däck att välja mellan.
Säg även att du inte vill ha det däck han tjänar mest på eller har i lager utan du är ute efter ett bra däck och att du kommer tillbaka inom en månad om de inte håller vad han lovar!!

En seriös handlare byter faktiskt ofta däcken då och dessutom vet de massor om däck och att ett däck som funkar på en bil med en viss körstil kanske inte alls funkar lika bra på en annan, de är individer.
Goda tecken hos en handlare är även att de gör hjulinställningar och inte bara har en butik med en massa fräcka prylar.

/HeRmAN
Saabar: 99 -83, 9-5 SC -00, 9-5 SC -07
STCS # 4791
rosenhof
27 januari 2005 · 22 Inlägg

Tosun skrev:
Har Ventus K104.Skitbra bra,väsnas inte och har bra slitstyrka.
Finns billiga på gummihuset.se

Se bara till att kolla att de är avsedda för svenska förhållanden och inte +40C i nåt asiatiskt land. Då man få en direkt olämplig gummiblandning.
Jag säger inte att just gummihustet säljer sånna men det finns postorder/småfirmor som säljer sånt skräp för att ner priset på sina inköp.
Även däck för amerikanska marknaden kan vara olämpliga med de håller i evighet.
(har ni sett en amerikansk väg med kurvor? Har ni sett en rak dito? De är spikraka hur lång som helst på vissa ställen)

En tumregel är att man oftast får vad man betalar för, eller varför tror du att ett Porsche klassat däck har ett djävulskt fäste och allt sportigt man kan tänka sig och dessutom kostar skjortan?

/HeRmAN
Saabar: 99 -83, 9-5 SC -00, 9-5 SC -07
STCS # 4791
Lightning Aero
27 januari 2005 · 17 Inlägg

Har nån här köpt däck från dackonline.se? De har ju sjukt bra priser, men ÄR det bra kvalitet? Inga asiendäck? Och hur ska man kunna kolla det då?

rosenhof
28 januari 2005 · 22 Inlägg

Lightning Aero skrev:
Har nån här köpt däck från dackonline.se? De har ju sjukt bra priser, men ÄR det bra kvalitet? Inga asiendäck? Och hur ska man kunna kolla det då?

Har du redan köpt så kan du kika på dem om det står Made in Germany eller Madi in Malaysia t.ex. men på många däck är detta dolt i något kryptiskt nummer.

Jag vet att det går att se exakt i vilken fabrik ett Conti däck är tillverkat förutom landet. Men det varierar mellan tillverkare tyvärr.

Och som svar, för en novis är det inte lätt däri ligger problemet att man kan bli blåst :-(

/HeRmAN
Saabar: 99 -83, 9-5 SC -00, 9-5 SC -07
STCS # 4791
rpM
30 januari 2008 · 48 Inlägg

BF Goodrich G-Force T/A KDW Någon som vet vart man kan köpa dessa däck ? big_smile

har man inte åkt av har man inte laddat tillräckligt!!!
steifan DR!FTT3KN!K3R
30 januari 2008 · 10 427 Inlägg

Om nån har provat nåt Nokian-sommardäck (17") och har dåliga eller goda erfarenheter så får personen gärna dela med sig smile

Funderar på 2st nya Nokian NRVi (ersatt nu iofs, men lite lägre pris) eller 2st nya Nokian Hakka V
(konstruerat för nordiska sommarvägar, dvs skitvägar wink)

Egenskaper jag vill ha:

Skön styrrespons
Låg spårkänslighet
Lågt buller
Bra livslängd
Bra vattenegenskaper

till lagomt pris smile

Stämmer ju rätt bra in på tidigare nämnda däck:
http://www.nokiantyres.se/dack?id=10360 … an+Hakka+V

Märks väl om det är 'bra' om inte annat, inte kört på 17" på bilen förut så svårt att jämföra med
nåt vettigt. lol

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
blacken
30 januari 2008 ·

Michelin är ju odiskutabelt dom "bästa" däcken, men dom är inte billiga. Annars så var Gislaved ett bra däck förut prismässigt sätt.

camaro67 Meister
30 januari 2008 · 6 763 Inlägg

Tråden är ju gammal som gatan..
Jag har köpt kumho ectas oc jag räknar inte med någon lägre livslängd på de iaf.. big_smile Däck ska vara billiga så de inte gör ont i plånboken när man måste handla big_smile

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
A_Lindahl Lite överallt..
1 februari 2008 · 612 Inlägg

Kör på Barum 215-40/16 sommardäck, vet ej specifika modellen just nu.

Själv tycker jag de funkar superbra, låter inte allt för mycket och håller bra genom åren. Förra omgången höll i ca 2-3 sommrar, den 3:e var dem nog lite olagliga..

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.
ExXtr3me Kiss my palewhite ass
1 februari 2008 · 1 898 Inlägg

vad menar alla med att dom blev helt olagliga ? . däckmönstret eller ? tongue

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang