Saab 9-5 Aero 01:a, äter olja :O

stukastini
1 februari 2008 · 265 Inlägg

Ja såhär ligger det till. Köpte en Saab 9-5 sommaren 07. Fick kvitton på att den var nyservad så bekymrade mig inte om oljebyte då (Har full servicebok som är 100% ifylld från verkstad, samt extra byten, förra ägaren var noga). Bytte olje själv 2007-09-24,då fanns det ca 2 lier kvar. Hade i 4:a fräsha liter så jag var säker och tänkte stämma av det idag. Och vad ser jag, 2 liter kvar igen, Fanskapet äter olja! hmm, dock så vad jag kan se blåryker den inte. Går bra i motorn, axar normalt osv.

Mer specifikt, vid 14 100 mil böt jag olja och filter. Köpte 0-40w olja från Saab auktoriserad handlare. Mobil olja. Nu har bilen gått 14 679 mil och jag fick ut 1,9 liter!! mad Så på 579 mil har den gjort av med 2,1 liter olja!

Vad tror ni oljan tar vägen? Nu är det snö ute så kan garantera att det ej är läckage, skulle ju synas i så fall. Oilsludge vet jag inte, har ingen aning om hur man kollar. Eller håller turbon på att bli kass, då kan de väll gå åt olja? Eller är jag ute och cyklar.

Tacksam för tips. Skall In till våran lokala Saab handlare på måndag och se vad det kan vara. Hade mobil 0-40w hemma så nu är det 4:a liter igen. Bör jag väll klara mig på tills måndag iaf? Ska iväg och bada med familjen imorgon, en tur på 5 mil, 10 mil tur/retur. Eller ska jag låta bilen stå helt?

Tack på förhand.

-
fegen Avstängd
1 februari 2008 · 57 Inlägg

låter som att motorn kan haverera när som helst... nej då, skämt å sido.
Låter det ngt onormalt om motorn, rassel eller slammer?
Har turbon gått så bör det ryka ganska kraftigt om bilen.
Kolla under motorkåpan, om det är olja runt spjällhuset.
Till att börja med.

Sport eller comfort!
Gurrathaman
1 februari 2008 · 155 Inlägg

Kör ett avgasprov och kolla om du har höga halter kan ju vara en bra start?

Jag vill inte skryta, men det är faktiskt jag som är Batman..
stukastini
1 februari 2008 · 265 Inlägg

fegen skrev:
låter som att motorn kan haverera när som helst... nej då, skämt å sido.
Låter det ngt onormalt om motorn, rassel eller slammer?
Har turbon gått så bör det ryka ganska kraftigt om bilen.
Kolla under motorkåpan, om det är olja runt spjällhuset.
Till att börja med.

Hade ett tickande ljud tidigare, tick tick tick. Tickar fortare när man gasar. En vän trodde att det var en "lyftare". Det försvann nu när jag hade i ny olja. Var samma sak förra gången, blev ett litet tickande precis innan jag bytte olja. När den nu tickade igen bestämde jag mig för att kolla oljan. Kanske jag skulle skrivit direkt wink

I övrigt går den bra, har en barmätare i A-stolpen som visar korrekt värden för turbon. Men en kass turbo kanske laddar lika som en bra?, även fast den är kass menar jag smile.

Har även billyft i garaget/verkstan här hemma så har kollat överallt under bilen. Hittar inga läckage :S, både bra och dåligt kanske, nu kan de ju vara något värre tongue

Senast redigerat av stukastini (1 februari 2008)

-
Fredrik-79
1 februari 2008 · 2 164 Inlägg

Ta bort så du kommer åt att känna på axeln i turon.
den kan ladda normalt även om den är dålig.
På -07orna ska ju problemet va avhjälpt med andra kolvringar som håller tätt bättre.
hur långt har bilen gått?
Är toppen efterdragen?
Hur ser kylvätskan ut?

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
stukastini
1 februari 2008 · 265 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Ta bort så du kommer åt att känna på axeln i turon.
den kan ladda normalt även om den är dålig.
På -07orna ska ju problemet va avhjälpt med andra kolvringar som håller tätt bättre.
hur långt har bilen gått?
Är toppen efterdragen?
Hur ser kylvätskan ut?

MVH

F

1: 14 679 mil
2: Inte av mig iaf, får kolla det
3: Kolla imorgon, men sist jag kollade såg det normalt ut. Var inför vintern jag kikade.

-
fegen Avstängd
1 februari 2008 · 57 Inlägg

om du lyser med ficklampa på gaveln av motorn. alltså på den sidan där kamkedjan sitter.
lys ner under motorfästet, ner mot drivremmen, mot generatorn, så ska du se att det läcker olja.! smile

Sport eller comfort!
Fredrik-79
1 februari 2008 · 2 164 Inlägg

Jag misstänker att de är turbon som håller på att ge upp.
De är mitt tips för den turbon är ingen höjdrare.
Byt till td04 istället.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Garfield
1 februari 2008 · 1 019 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
På -07orna ska ju problemet va avhjälpt med andra kolvringar som håller tätt bättre.

Fast nu var det ju en -01 det var frågan om.

Fredrik-79 skrev:
Jag misstänker att de är turbon som håller på att ge upp.
De är mitt tips för den turbon är ingen höjdrare.
Byt till td04 istället.

Eftersom det är en Aero så sitter det redan en TD04 på den.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
1 februari 2008 · 6 170 Inlägg

Se till att senaste uppgradering för vevhusventilationen är gjord på bilen, det ska hjälpa en hel del enligt "dom som kan".

Uppgraderingspaketet kostar typ 300kr (subventionerat pris från Saab då delarna satsen ersätter kostar betydligt mer än några hundra) och artikelnummret är 55561200.

Här finns mer att läsa:

http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml

Och byt oljan oftare än vad Saab rekommenderar, bara för att vara på den säkra sidan. Det är billigare med olje- och filterbyte lite då och då än att reparera en kass motor (vilket jag vet mer än väl eftersom min pärla här till vänster står på verkstan pga just ett fel i motorn och en bättre begagnad motor till min bil går på ca 30 lax).

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
RobertL
1 februari 2008 · 8 Inlägg

Skaffa en Mustang svenne

Mustang lover...
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
1 februari 2008 · 6 170 Inlägg

RobertL skrev:
Skaffa en Mustang svenne

Moget....   roll

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
stukastini
2 februari 2008 · 265 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Se till att senaste uppgradering för vevhusventilationen är gjord på bilen, det ska hjälpa en hel del enligt "dom som kan".

Uppgraderingspaketet kostar typ 300kr (subventionerat pris från Saab då delarna satsen ersätter kostar betydligt mer än några hundra) och artikelnummret är 55561200.

Här finns mer att läsa:

http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml

Och byt oljan oftare än vad Saab rekommenderar, bara för att vara på den säkra sidan. Det är billigare med olje- och filterbyte lite då och då än att reparera en kass motor (vilket jag vet mer än väl eftersom min pärla här till vänster står på verkstan pga just ett fel i motorn och en bättre begagnad motor till min bil går på ca 30 lax).

Ja jag har de senaste vevhusventilationen, var en av sakerna jag kikade när jag köpte den. Mmm tänkye själv byta var 1000:e mil och köra in på verkstad varje 2000e mil. Men nu har de dragit oljan på 679 mil så min plan sket sig, haha big_smile. Aja får ta in den på verkstad på måndag. Tack för hjälpen allihopa, förutom mustangkillen. Du kan dra nått gammalt över dig.

-
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
2 februari 2008 · 6 170 Inlägg

stukastini skrev:
Ja jag har de senaste vevhusventilationen, var en av sakerna jag kikade när jag köpte den. Mmm tänkye själv byta var 1000:e mil och köra in på verkstad varje 2000e mil. Men nu har de dragit oljan på 679 mil så min plan sket sig, haha big_smile. Aja får ta in den på verkstad på måndag. Tack för hjälpen allihopa, förutom mustangkillen. Du kan dra nått gammalt över dig.

Ok men om uppgraderingen är gjord ska den ju inte ta så förbannat mycket olja hmm

Visste inte om det där med uppgraderingen själv när jag köpte min för typ två månader sedan och nu står den som sagt på verkstan...

Btw, gillar också "Sagan om ..." parodierna, helst "... dom bannlysta" tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
stukastini
3 februari 2008 · 265 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

stukastini skrev:
Ja jag har de senaste vevhusventilationen, var en av sakerna jag kikade när jag köpte den. Mmm tänkye själv byta var 1000:e mil och köra in på verkstad varje 2000e mil. Men nu har de dragit oljan på 679 mil så min plan sket sig, haha big_smile. Aja får ta in den på verkstad på måndag. Tack för hjälpen allihopa, förutom mustangkillen. Du kan dra nått gammalt över dig.

Ok men om uppgraderingen är gjord ska den ju inte ta så förbannat mycket olja hmm

Visste inte om det där med uppgraderingen själv när jag köpte min för typ två månader sedan och nu står den som sagt på verkstan...

Btw, gillar också "Sagan om ..." parodierna, helst "... dom bannlysta" tongue

Bannlysta är bäst big_smile, finns massa andra men gjorde av 14isar med enbart kis* & baj* humor. Rätt tröttsamt, men dom bannlysta där har man slagit huvudet på spiken.

Vevhuset var en av dom saker jag plugga på innan jag skulle kolla på saaben, var ju lite orolig för oilsludge. Men verkstan får hitta en lösning på detta big_smile

-
Fredrik-79
3 februari 2008 · 2 164 Inlägg

i ditt fall kolla turbon om den är slut.
annars byt kolvar i motorn och se om de hjälper.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang