2492
Sök

Volvo 240 gl 86a problem med tomgången.

148 Inlägg
30 november 2007
Trådstartare
Tja!cool

Jag har en Volvo 244GL 1986.
Bytte motor i den J-vla skiten för ca:1½ vecka sedan men får inte Skroten att gå redigt på tomgång... Motorn är en B230A Alltså en Förknasare...

Problematiken är följande:
När den startar går den felfritt och är väldigt pigg (Kall motor = Lättstartat), går bra även när den blir varm men stänger man av tändning och försöker starta igen är det tvärt omöjligt!
Då bara tuggar startmotorn men vill inte starta, vilket leder till batteriet tar slut, behöver starthjälp och då går den enbart igång på fullgas efter mycket Startmotor-tugg...
sadsad

Har misstänkt tändningsfel så jag bytte följande:
Fördelarlock
Rotor
Tändkablar
Tändstift

Inget hjälper dock...tongue

Snälla hjälp mig och ge mig tips innan jag skickar skiten till volvo-himlen!

/Ola
Senast redigerat av Goffen (30 november 2007)

Calibranissen

403 Inlägg
30 november 2007
Kan va nåt av följande!
1. Luftfiltret smutsigt eller igensatt
2. Fel i motorstyrningssystemet
3. Felaktigt ventilspel
4.Låg cylinderkompression
Lyckatill

21 761 Inlägg
30 november 2007
Låter ju som att bränsleblandningen kan vara lite hög av någon anledning, den blir sur när man stänger av den då motorn är varm. Det är antagligen därför du måste ha full gas för att den ska starta.

En del B23A kan vara så där när man kallstartar dem med choken utdragen. Om de inte startar på första startförsöket så är man tvungen att trycka in choken fastän motorn är kall, annars blir de sura och man får nöta igång dem. Tex min brors 82:a gjorde så där, i övrigt gick den fint och drog lite soppa för att vara en 240.

Hur ser stiften ut, sotiga?
CO halten?

Kan väl vara något av det GripenT16 skriver också, tex luftfiltret.

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
30 november 2007
Har du kört med den med efter att du startat den och låtit motorn bli varm?
Står jag länge på tomgång med min så kan den bli lite svårstartad och sur av all bränsle som inte ha "körts bort" tongue

mvh

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

148 Inlägg
1 december 2007
Trådstartare
tack för alla svaren!

Låt mig börja så här...
Stiften är nya och ser bra ut!
Luftfiltret är ca: 1 månad gammalt och jättefint!
Jag behöver inte choka motorn även om den är kall... (tycker det är lite lustigt)
Drar man i choken när bilen startat (Kall) då vill bilen dö...

men motorstyrning nån sa nått om, vad menar du?
och co-halten vet jag inte... Kan inte kolla det...

Körde en runda med bilen idag och då ville den dö vid vissa varvtal...?? (Har dock ingen Varvräknare så kan inte kolla vilket)

/Ola
Senast redigerat av Calibranissen (1 december 2007)

Calibranissen

21 761 Inlägg
1 december 2007
Motorstyrningen har ju med insprutningen att göra, då gäller det inte din bil.

Att du inte behöver använda choken vid kall motor tillhör ju ovanligheterna när det gäller förgasarmotorerna hos Volvo, det tycker åtminstone jag iaf. Jag tror fortfarande att den får fel bränsleblandning på något sätt, om det då är för mycket soppa eller för lite luft vet jag inte.

Med tanke på att luftfiltret är nybytt så kan det vara för mycket soppa i så fall, men det borde synas på CO halten.

Kolla vid förgasaren så att choken verkligen går tillbaka helt när reglaget är intryckt, annars så får den ju en del choke hela tiden.
Senast redigerat av Drönirettab (1 december 2007)

148 Inlägg
1 december 2007
Trådstartare
Tjo!

Jo choken går helt tillbaka, men jag misstänker istället nu att jag har fått en kass motor när det gäller toppen... jag tror på ventilspel eller fjädrar, att han får för mycket soppa är ett faktum, då den stinker kärlek (soppa/bensin) efter ett par flitiga startförsök... och det är antagligen så att den "överflödar" och dränker mina tändstift...

Ska byta motor igen nu och får då se om problemet kvarstår...

Calibranissen

148 Inlägg
3 februari 2008
Trådstartare
har nu fått igång skiten och den funkar felfritt med den 3:e motorn, men ett problem leder tydligen till ett annat och nu laddar den inte längre...
Trodde detta berodde på laddningsdelen (Kolet) skruvade loss och tittade, mycket riktigt var dom väldigt nerslitna... köpte hela enheten ny och satte dit men laddar fortfarande inte, bara tömmer batteriet, tänkte då att det kan bero på att batteriet kan vara helt utmattat och inte tar in nån mer ström än att den startar och går en stund då jag inte kom längre än ca 6 mil förrän batteriet var helt tömt så att soppa-pumpen till och med stannade....
Så jag köpte nytt batteri och satte dit... Samma problem, mätte spänning med full-laddat batteri men laddar inte ändå, nu vet jag att det ÄR generatorn som troligtvis har kortslutats...

Skiter nu i bilen så e nån intresserad hojta till innan jag skrotar den, lite vad som e nytt och bytt:
Batteri
motor
generatorkol
tändkablar, stift, rotor, fördelarlock
har även 4 nya dubbfria vinterdäck på plåtisar som medföljer

Ge mig ett prisförslag vid intresse...
Senast redigerat av Calibranissen (3 februari 2008)

Calibranissen

volvoraggare
4 776 Inlägg
3 februari 2008
det kan ju ha runit ojla i genratorn det har jag råkat ut för än gång eller två har bytt gerator och sen funak den

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

148 Inlägg
4 februari 2008
Trådstartare
nu går 240:in till volvohimlen! Imorgon hämtar skroten den! smile

Calibranissen

271 Inlägg
4 februari 2008
Calibranissen skrev:
nu går 240:in till volvohimlen! Imorgon hämtar skroten den! smile

NEJ! : (

Sök