5691
Sök

fråga angående kamaxlar.

257 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
Nu har jag läst igenom domflesta trådarnaom kamaxlar till volvo. men jag blir inte klokare för det.
har några frågor som jag skulle vilja få svar på.
fråga 1. vilken av originalkammarna ger bäst drag över hela registret?

fråga 2. är det någon skillnad på kammarna mellan b23 och b230 motorerna? skulle vara lättare att hitta bättre begagnat ifall man visste det.

har en b230e motor med v kam och 530 topp original.

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.

1 311 Inlägg
13 februari 2008
egentligen kan man inte säga att en viss kam är bättre än den andra, beror ju hur din motor är inställld, men generellt så gäller ju att ju högre lyft du har, desto mer bränsle/luft får du in i förbränningsutrymmet, alltså mer materia som man explodera, men sedan kan man även få högre effekt av att kunna justera ventiltiderna gentemot tändningen (tex. vx3 kammen) sedan har vi olika overlap som gör att under en litenliten tid så står både insug och avgasventilen öppna, detta ger en sk. venturieffekt och gör att bränsle/luftblandningen sugs in lite snabbare med hjälpn av det vacuum som uppstår när avgaserna strömmar ut, där spelar gashastigheten i förbränningsutrymmet och gasutbytet en stor roll.

till sist kan jag nämna durationen också, den tid som ventilen står öppen, i regel så är det så att ju längre en ventil står öppen, ju längre tid kan du mata på med gas!

alltså, kolla gärna upp:
Lyft
Overlap (för mkt overlap kan ge orolig tomgång som te.x KG04 kammen)
Duration

ps, jag tyckte min b230et gick klart bäst med A-kammen

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Forummoderator
10 576 Inlägg
13 februari 2008
Hade en K-kam i min B230f, gick bra faktiskt smile  rekomenderas.

till turbo tror jag med A är vettig.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

257 Inlägg
14 februari 2008
Trådstartare
ok. och i vilka motormodeller sitter dom olika kammarna. gärna bilmodell också.
sen fråga två? är det någon skillnad på kammarna ib230 och b23?

905 Inlägg
14 februari 2008
Beaverus skrev:
ok. och i vilka motormodeller sitter dom olika kammarna. gärna bilmodell också.
sen fråga två? är det någon skillnad på kammarna ib230 och b23?

Samma lika, därmot finns det juh kammar med fördelardrivning dessa siter i 740in eftersom dom har fördelaren på toppen i stället för blocket. Hittar du en sån kam så borde dan passa i båda modellerna.

alla kammar från volvos motorer med crossflow toppar (b19,b200,b21,b23,b230)ska väl passa mellan förutom dom till 16ventilaren.
Senast redigerat av loffe007 (14 februari 2008)

257 Inlägg
16 februari 2008
Trådstartare
ok. så karaktären skiljer inte så mycket alls på en originalmotor utan trim och det är alltså samma axlar på dom flesta volvomotorerna förutom just lite grann som avgör öppningstider på ventiler m.m.

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 februari 2008
Inga originalkammar ä särskillt extrema, om du har 531topp och K-kam så motsvarar det 240glt med 136hk, samma topp med turbokammen som är den slöaste så ger motorn kanske 85hk. Det spannet du har mellan volvos kammar ungefär.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Avstängd
1 714 Inlägg

Sök