5756
Sök

Calibra motor/avgas

Lunkan (wescrape)
207 Inlägg
18 februari 2008
Trådstartare
Tjenna, jag har en helt orginal calibra 16ventilare på 150hk och 110kw. jag undrar vad jag kan göra för att trimma den UTAN TURBO! typ kamaxlar och om man ska byta spridare eller nått sånt? vart får man tag i delar/personer som kan? vad kan det tänka sig kosta?

Är även sugen på att byta avgassystem.....vad rekomenderar ni??

Stance is romance

2 117 Inlägg
18 februari 2008
Att lämna bort en motor för trim brukar vara riktigt dyrt. Speciellt när det gäller sugmotor. Det man brukar göra är att höja kompressionen genom att plana toppen, byta kolvar mot version med högre kolvtak/dome, stroka motorn för att få större volym, montera vassare kamaxlar med längre duration, portning och större ventiler, hårdare ventilfjädrar, balansering av vevaxel/svänghjul osv...

Det finns ju några sätt till och det är att montera ett lustgassystem, turbokonvertera/kompressor...

Det är kostsamt och i längden brukar det löna sig att skaffa en ny bil med turbo istället eller varför inte en färdigtrimmad...

Lunkan (wescrape)
207 Inlägg
18 februari 2008
Trådstartare
okey, mjo...vad rekomenderas att byta upp sig till då?

Stance is romance

2 117 Inlägg
18 februari 2008
Lunkan89 skrev:
okey, mjo...vad rekomenderas att byta upp sig till då?

Oj, det är svårt att rekommendera. Det beror ju så väldigt mycket på tycke och smak.
Du har ju en Calle så varför inte en med turbo? Det är mycket enklare att få hästar ur en sådan.
Tyvärr vet jag inte så mycket om kvaliteten och trimningsvänligheten hos dem. Det kan säkert en eller annan Calibraägare upplysa dig om. smile

Kolla runt bland bilarna här på Garaget, du kan säkert hitta något biltyp som tilltalar dig och sedan söker du efter en motsvarande på Motorbörsen eller liknande ställen.

139 Inlägg
18 februari 2008
jag importerar precis det du söker och är väldigt insatt i just det du söker, jag kan nog svara på alla frågor du behöver. Som det redan är skrivet så kostar sugmotor hästarna ganksa mycket när du kommer upp i seriösa nivåer, men om du tittar på mina filmer speciellt incar filmerna så förstår du varför det är värt varenda krona smile dom första hk är inte så dyra i samanghanget, det är först när du vill över 200hk strecket som det börjar svida i plånboken.

Överladdning är en kompensation för flödesmisstag

Lunkan (wescrape)
207 Inlägg
18 februari 2008
Trådstartare
JG skrev:
jag importerar precis det du söker och är väldigt insatt i just det du söker, jag kan nog svara på alla frågor du behöver. Som det redan är skrivet så kostar sugmotor hästarna ganksa mycket när du kommer upp i seriösa nivåer, men om du tittar på mina filmer speciellt incar filmerna så förstår du varför det är värt varenda krona smile dom första hk är inte så dyra i samanghanget, det är först när du vill över 200hk strecket som det börjar svida i plånboken.

okey, vad började du att göra i motorväg på din GSI...har för mig att det är ungefär samma motor som i min, om inte samma.??

Stance is romance

139 Inlägg
18 februari 2008
jag har lite olika förslag att ge dig, det beror på hur mkt effekt du vill ha, hur mkt pengar du tänkt lägga, vad du ska använda bilen till osv.
motorn är samma ja.
du har den nyare c20xen som sitter i calibra som faktiskt är lite sämre än den gamla men det är bara lite smågrejjer som skiljer.
du har lite tyngre svänghjul, tyngre vevaxel, ev. mjukare gjutning i toppen ber. på märkning i toppen och sen har du det nyare motronic 2,8 sprutet har jag för mig....men allt detta är grejjer som ändån ska uppgraderas tycker jag.
motorn som jag själv har är extremt dyr att bygga, det är ingenting att rekomendera för gatbruk. men jag kan som sagt ta hem trevliga kit för rätt pengar..

Överladdning är en kompensation för flödesmisstag

Lunkan (wescrape)
207 Inlägg
18 februari 2008
Trådstartare
snackar med en kompis som säger att jag kan köpa ett trimmchip och denna ( http://alutech.se/?do=viewitem&id=capb ) bränsletryckregulator för att trimma upp den lite, är det värt? har hört från annat folk att trimchip till en bil utan turbo är värdelöst....Vad tycker ni??
Senast redigerat av Lunkan89 (18 februari 2008)

Stance is romance

Sök