4409
Sök

Montera extraljus på saab 9-5 SE 2001

Saab-idiot
3 Inlägg
25 februari 2008
Trådstartare
#1
Har ett par extraljus från Biltema som jag har planer på att montera. Dock vet jag inte ett piss om hur jag kopplar in dem.
Ska bara lysa när helljusen är påslagna.

Snälla svara snarast.

mvh
Thomaz

volvoraggare
4 776 Inlägg
25 februari 2008
#2
papahet skrev:
Har ett par extraljus från Biltema som jag har planer på att montera. Dock vet jag inte ett piss om hur jag kopplar in dem.
Ska bara lysa när helljusen är påslagna.

Snälla svara snarast.

mvh
Thomaz

fick du med bruks

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Saab-idiot
3 Inlägg
25 februari 2008
Trådstartare
#3
nix

4 299 Inlägg
25 februari 2008
#4
Finns ledningssatser hos Saab-återförsäljare för extraljus. Kostar dock runt en 700-750kr, och de e mycke som ska skruvas bort. Men de blir en snyggare installation. Kom bara ihåg att fråga efter monteringsbeskrivningen wink


658 Inlägg
25 februari 2008
#5
Du drar en kabel via en säkring i lagom storlek till ett relä (följde med kanske?) och vidare till extraljusen. Sen drar du en kabel från heljusreglaget till styringången på reläet. Sen ska det jordas sen är det klart!

Edit: Sen vet jag inte hur kinkig elektroniken är på ändringar i resistansen men styrström till ett relä kan inte göra någon större skillnad.
Sen har vi ju det dyrare alternativet med färdigt ledningsnät från saab som nämndes tidigare.
Senast redigerat av index (25 februari 2008)

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

volvoraggare
4 776 Inlägg
25 februari 2008
#6
det är ganska enkelt att montera extraljus

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Saab-idiot
3 Inlägg
25 februari 2008
Trådstartare
#7
finns det nån generell bruksanv. för hur man gör på saab? Måste ha nån beskrivning.
Ska kolla lite på min sats igen.

För kännedom:
Det är de där ovala med blå ram och blått glas och kostade för några år sedan 299 el 399.

Vet ni vilka jag menar då?

Följde med en knall för att slå på separat oxo.
Senast redigerat av papahet (25 februari 2008)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
25 februari 2008
#8
papahet skrev:
Följde med en knall för att slå på separat oxo.

Men den är jätteful!

Iaf, du tar en kabel från batteriplus med en säkring på och till relät, sen tar du en strömtjuv från en hellljuslampa på plussidan av lampan. Sen en kabel till jord och sen kablar fram till plus på lamporna. Sen får man naturligtvis jorda lamporna me...

30 batteriplus 4mm2
85 jord 0.5mm2
86 från helljus 0.5mm2
87 till extraljus 4mm2
87a finns på vissa och då drar du 87 till ena ljuset och 87a till andra, räcker med 2 mm2 då..

Sen jordar du extraljusen på lämplig plats (plåtrent och sen lite färg/underredsvax på)



Sök