6348
Sök

Kan en kamaxel ha för mycket duration?

78 Inlägg
25 februari 2008
Trådstartare
#1
Kan en kamaxel ha för mycket duration?
Alltså så att kolven hinner "färdas" en bit upp innan ventilen stänger vilket skulle leda till att bränsle/luftbalndningen trycks ut? (vilket ger sämre effekt?) alltså om nman skulle välja "fel kamaxel?
eller är det bra för högvarviga motorer att ha "för mycket" duration?


Och jag har fått höra att dagens nya bilar har det så att koven hinner färdas en bit innan ventilen stänger,borde  man inte tappa effekt på det? eller är det fortfarande undertryck i cylindern? vilket går att det fortfarande "sugs in"

tack på förhand

8 282 Inlägg
25 februari 2008
#2
Ja, man kan ha för mycket duration. Man kan använda sig av pulseringen och genom att ha båda insug och avgasventiler öppna samtidigt (overlap) plus att kolven hunnit vända för att öka fyllnadesgraden. Men det blir skillnad mellan turbo och sugmotorer. Har man kam(mar) med för mycket duration på en turbomotor så trycks ju en del luft/bränsleblandning ut i grenröret vilket inte är helt lyckat.

Sen beror det ju på hur motorn i övrigt ser ut, du kan ju ha en kam som är för vass för motorn vilket gör att den går sämre än med en orginalkam.


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
25 februari 2008
#3
Står lite i sugmotortråden om kammar med även att det kunde vart mer, o andra sidan är ingen av oss som skrev den heltidsförfattare...


78 Inlägg
25 februari 2008
Trådstartare
#4
för på en sug motor kan det väll ite vara bra att ha förmycket duration? :p men borde inte blandningen tryckas tillbaka i en sugmotor om man har förmycker duration?
stämmer det att motorer som går på höga varv har förmycket duration?

152 Inlägg
25 februari 2008
#5
Ja-det kan bli för mycket av det goda! Ska man ha mycket duration bör man ha högre komp som kompenserar för bortfallet som blir på låga varv,då det läcker igenom en del(vilket sagts ovan). Det lönar sej ofta att ha något mer lyft än fler grader om det inte ska gå på högvarv mer eller mindre konstant (bana). Rullkam kan åxå vara ett alternativ,då duration och lyft kan vara densamma som på en std.kam,men där profilen ger klart bättre prestanda-dock ett dyrt alternativ,då man får byta det mesta...

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

78 Inlägg
26 februari 2008
Trådstartare
#6
vad är det som gör att en motor som trivs på höga varv, har en kanaxel med "förmycket" duration går bättre på på höga varav? tongue

152 Inlägg
26 februari 2008
#7
jobanr5 skrev:
vad är det som gör att en motor som trivs på höga varv, har en kanaxel med "förmycket" duration går bättre på på höga varav? tongue

Luften kan liknas vid en spiralfjäder-du kan dra ut den och trycka ihop den. Luften beter sej lite på samma sätt-när det blir ett kraftigt undertryck i insugskanalen-på grund av hastighetsökningen då ventilen öppnar,drar den ut sej(tunnas ut) och när den kommit in i cylindern försöker den återgå till samma tryck som luften runt motorn. "bakänden" på pulsen vill fjädra ihop och "trycker ihop fjädern". När du har fått snurr på motorn är ventilen öppen längre,och då får du en boost,för "svansen" hinner med att komma in innan det stänger.

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!


Sök