Tror inte på mitt chip. hjälp?

Paran Biturbo
20 februari 2008 · 89 Inlägg

Residence skrev:
aa du , hade jag haft en 2,7biturbo hade jag asolut inte lämnat iväg bilen til en hobbymek utan en riktig verkstad ex. atechmotor, BSR....eller hört med dem först. kan redan lista ut vilket chip du skaffat

om du har läst tråden så är det inte svårt att lista ut vilket chip jag skaffa.. jag har ju skrivit de.

Sen frågade jag om lite råd och hjälp om vad jag ska göra, inte vad jag skulla ha gjort.. de som är gjort kan jag inte få ogjort..

Men men hur som helst så är det en Avgastempgivare som behöver bytas. Bil går på nödprogram förtillfället..

Paran rides with style
Audi quattro
torpis Forummoderator
20 februari 2008 · 10 572 Inlägg

Paran skrev:

Residence skrev:
aa du , hade jag haft en 2,7biturbo hade jag asolut inte lämnat iväg bilen til en hobbymek utan en riktig verkstad ex. atechmotor, BSR....eller hört med dem först. kan redan lista ut vilket chip du skaffat

om du har läst tråden så är det inte svårt att lista ut vilket chip jag skaffa.. jag har ju skrivit de.

Sen frågade jag om lite råd och hjälp om vad jag ska göra, inte vad jag skulla ha gjort.. de som är gjort kan jag inte få ogjort..

Men men hur som helst så är det en Avgastempgivare som behöver bytas. Bil går på nödprogram förtillfället..

avgastempmätaren har förmodligen brunnit upp pga för lite soppa, vänd dig till någon som kan dessa bilar riktigt bra och uppgradera mjukvaran innan du gasar något mer. 

00955 - Key 1  09-10 - Adaptation Limit Surpassed - Intermittent     kan innebära att bilen försöker kompensera med mer soppa men nått gränsen för hur mycket den kan justera själv.   (Jag kan inte VAGs koder i huvudet med det är en rimlig slutsats)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Audi_Driver
20 februari 2008 · 7 Inlägg

TTTTT skrev:
It`s fun ska väl åxå köra med progvara från jörgen weisse. Rätta mig om jag har fel nån.
Om det är så och Torpis har rätt i sitt uttalande så spelar det ju ingen roll vem/vilken firma som har chippat, då är det ju samma prob iaf.
Känner ingen som åker med jörgen Weisse chip, men han ska ju vara erkänd när det gälle chipning.
Sen så är det ju så att man bör laga felakigheter innan man chippar. Är det inte?

Är det inte olika personer?
Hade för mig att jörg var personen som jobbade i tuningsföretaget *powerchip* och jörgen weisse samarbetare med tuningsföretaget *itsfun*?

sen när det gäller ådin biturbo så tycker jag att det är fel utav företaget att chippa utan att felsöka först och försöka åtgärda och sedan chippa!? Eller "säg" att dem "inte" åtgärdar men borde endå tala om för individen att det finns felkoder och borde åtgärdas.
Hur som helst lycka till med Ådin wink tummen upp

Audi_Driver
Not without Turbo!
Aga_Diff Bärs!
20 februari 2008 · 3 456 Inlägg

Audi_Driver skrev:

TTTTT skrev:
It`s fun ska väl åxå köra med progvara från jörgen weisse. Rätta mig om jag har fel nån.
Om det är så och Torpis har rätt i sitt uttalande så spelar det ju ingen roll vem/vilken firma som har chippat, då är det ju samma prob iaf.
Känner ingen som åker med jörgen Weisse chip, men han ska ju vara erkänd när det gälle chipning.
Sen så är det ju så att man bör laga felakigheter innan man chippar. Är det inte?

Är det inte olika personer?
Hade för mig att jörg var personen som jobbade i tuningsföretaget *powerchip* och jörgen weisse samarbetare med tuningsföretaget *itsfun*?

Jo, eller hette han till&med Jürg?? :S
Tysk var han iaf, och åkte nån stylad VW Kombi med trashad/silvertejpad fronspoiler...
Han har stil han! smile

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Detta_Blir_Dyrt
20 februari 2008 · 3 Inlägg

torpis skrev:

Paran skrev:

Residence skrev:
aa du , hade jag haft en 2,7biturbo hade jag asolut inte lämnat iväg bilen til en hobbymek utan en riktig verkstad ex. atechmotor, BSR....eller hört med dem först. kan redan lista ut vilket chip du skaffat

om du har läst tråden så är det inte svårt att lista ut vilket chip jag skaffa.. jag har ju skrivit de.

Sen frågade jag om lite råd och hjälp om vad jag ska göra, inte vad jag skulla ha gjort.. de som är gjort kan jag inte få ogjort..

Men men hur som helst så är det en Avgastempgivare som behöver bytas. Bil går på nödprogram förtillfället..

avgastempmätaren har förmodligen brunnit upp pga för lite soppa, vänd dig till någon som kan dessa bilar riktigt bra och uppgradera mjukvaran innan du gasar något mer. 

00955 - Key 1  09-10 - Adaptation Limit Surpassed - Intermittent     kan innebära att bilen försöker kompensera med mer soppa men nått gränsen för hur mycket den kan justera själv.   (Jag kan inte VAGs koder i huvudet med det är en rimlig slutsats)

Men felet i bilen fanns även innan chippningen vad jag förstod av tidigare inlägg, jag tror att bara felet åtgärdas kommer det funka som det ska.

Jörg på Powerchip är vad jag förstått kunnig och har chippat massa VAG bilar med gott resultat.

tobee
20 februari 2008 · 735 Inlägg

Jörg är kunnig, men alltför ofta chippar han bilar som har felkoder. Låter som din går i limp-mode. En 2.7t ska ladda upp till 0.6bar original. Med chip borde den hamna på 0.8 till 1.4 beroende på vilket chip. Be Jörg återställa bilen till original igen, sen kan du åka till en verkstad och fixa till vad som nu är fel.
Det jag dock är säker på är att Jörg har programmerat in ny data i din bil. Skulle han itne gjort det så borde han berättat för din kompis att han valde att inte göra detta... Dum är han inte dock en riktig slarver enligt mig...

Senast redigerat av tobee (20 februari 2008)

Paran Biturbo
20 februari 2008 · 89 Inlägg

Ja de jag kan göra just nu är att vänta på lönen.. smile sen får man lätta lite på lädret, sad men förhoppningsvis blir det bra..  Jag hade ju tänkt att skaffa nya högtalare i bilen men det kömmer ju få vänta..

Paran rides with style
Audi quattro
fish Allfixare
26 februari 2008 · 1 475 Inlägg

Joel. Fixa alla felen, kolla felkoder igen och du ska se att bilen går bra sen. Inte konstigt om bilen går dassigt med en massa fel... Vad va det för felkoder innan du chippa den då?? Exhaust Gas Temp Sensor 2 (G236): Short to Ground, betyder att givaren/sensorn är kortsluten... Om lambdan är dålig (den första förmodligen, du har 2) så går bilen i nödläge dvs "limp home mode" då safear styrdonet bilen och tillåter max ladd på 0,4-0,45 bar därav din bil går dåligt. Så jag tror bilen kommer gå bra när du fixat felen. Ring om det är nåt. /// Kris.

Paran Biturbo
28 februari 2008 · 89 Inlägg

fish skrev:
Joel. Fixa alla felen, kolla felkoder igen och du ska se att bilen går bra sen. Inte konstigt om bilen går dassigt med en massa fel... Vad va det för felkoder innan du chippa den då?? Exhaust Gas Temp Sensor 2 (G236): Short to Ground, betyder att givaren/sensorn är kortsluten... Om lambdan är dålig (den första förmodligen, du har 2) så går bilen i nödläge dvs "limp home mode" då safear styrdonet bilen och tillåter max ladd på 0,4-0,45 bar därav din bil går dåligt. Så jag tror bilen kommer gå bra när du fixat felen. Ring om det är nåt. /// Kris.

Hallå där Kris.. jag har bytt den sensorn nu (var fördjävla roligt att byta den) och tagit bort felkoden.. men det blev ingen större skillnad. som det är nu så finns det inga andra felkoder, förutom att det dära med stereon. så jag mätte upp värdet på LMM och dom var ju inte särksillt bra. så jag har beställt en ny från mekonomen. får hoppas att det blir bättre sen då.. ska byta den den imöre,, sen ska jag sätta i ett nytt kupéfilter, men så vitt jag vet så har inte de något med prestandan.. big_smile annars får jag ringa Audi Gurun då.. smile

Senast redigerat av Paran (28 februari 2008)

Paran rides with style
Audi quattro
pwei Mr.
28 februari 2008 · 253 Inlägg

Temp sensorn.
Fel på centrallås.
Fel på nån speaker.

imo. fixa tempsensorn så är saken biff?

Köpes:
18T Turbo
Paran Biturbo
28 februari 2008 · 89 Inlägg

Temp sensorn. = Fixat
Fel på centrallås. = det var nått att man hade tryckt på knappen över 200 gånger när den var utan räckvidd.
Fel på nån speaker. = open circut kan vara att man har eftermonterat ett handsfree.

Senast redigerat av Paran (28 februari 2008)

Paran rides with style
Audi quattro
IMPRAZERN Intresseklubben
28 februari 2008 · 673 Inlägg

åk tillbaka till nissen som chipade bilen och prata me han? eller vänd dig till autotech lr något.. tror det e bäst och prata me dem som gjorde arbetet först iaf..

Lycka till smile

Senast redigerat av IMPRAZERN (28 februari 2008)

/Mvh Andreas
Seat Leon FR "Sotis" (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang