Vilken kombidiesel med automat är snålast?

preppie USAFORUM.SE
1 mars 2008 · 60 Inlägg

Vilken kombi med diesel och automat skulle ni vilja rekomendera som snålast? Volvo v70, passat kanske?
Årsmodeller -00 till -04 är de jag väljer mellan.


tack på förhand!

Senast redigerat av preppie (1 mars 2008)

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
1 mars 2008 · 2 252 Inlägg

Citroen C5 2.2 HDI, HDI = Högtrycks turbo diesel väldigt bränsle snål o drag stark bil, HDI motorerna är stort sett outslitbara dom håller hur länge som helst så länge du gör service på dom, vi har kört 35500Mil med våran xantia HDI o inte ens bytt glödstift i den än bara olja o alla filter regelbundet..
I övrigt är C5an en mycket behaglig bil att både åka och köra då den har hydrauliska fjädringen som satbiliserar sig i kurvor samt när du sätter tyngd på drag kroken...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
preppie USAFORUM.SE
1 mars 2008 · 60 Inlägg

tack för infon, hur mk uppskattar du att den drar per mil? Har tittat på HDI på bland annat peugoet 307, men det är tyvärr ingen riktig kombi. Passaten då?

Garic
1 mars 2008 · 539 Inlägg

Mercedes CDI är ganska snåla med. Farsan har haft en 220 CDI 6vxl manuell o fick den gå 0,5l snål körning. Inte dåligt för en stor e-klass kombi, tycker jag.

preppie USAFORUM.SE
1 mars 2008 · 60 Inlägg

tack Garic, men som jag skrev så letar jag helt efter automatväxlade.

Team-Adolfsson Gödseldräng
1 mars 2008 · 4 529 Inlägg

vi har en mercedes 270CDI -03a automat
och har trykt i en sån där diesel chipp i den och ligger nu runt 200 ärliga hk
och på motorvägen kan vi ligga 0.46 om man kör 110-130
på landsväg brukar den ligga på 0.58-0.6
inne i stan brukar den ligga på 0.68
går nästan aldrig att få upp den över 0.8 om man inte kör som ett svin
det mesta jag fått upp den till är 0.78 då jag pressade bilen fult och 240kmh sen några bromsningar och sen upp igen
så det är en bil du borde satsa på om du ska köra mycket och billigt big_smile
sen så borde du lastbilsregga den då vi betalde ca 8000 innan och nu betalar vi 2100kr i skatt
du får ju ändå köra andra passagerare där bak
för man får köra någon eller några där bak tillfälligt smile

preppie USAFORUM.SE
1 mars 2008 · 60 Inlägg

det låter ju kanonsnålt, 0,46!! Hur är det egentligen, ju större dieselmotorer desto snålare? Altså en 2,0 är snålare än en 1,8?

Team-Adolfsson Gödseldräng
1 mars 2008 · 4 529 Inlägg

preppie skrev:
det låter ju kanonsnålt, 0,46!! Hur är det egentligen, ju större dieselmotorer desto snålare? Altså en 2,0 är snålare än en 1,8?

jadu det vet jag inte sen beror det nog på bilmodell me smile
vi har ju en 2.7L 5a i våran merca

BiggerDigger
1 mars 2008 · 288 Inlägg

Och sen så får man inte köra folk i lastutrymmet. Och när man chippt bilen ska man inte heller lita på förbrukningen som färddatorn visar.

preppie USAFORUM.SE
1 mars 2008 · 60 Inlägg

Någon mer ni kan rekommendera, hur är det med Passatkombin? Den finns väl som diesel med aut?

Ellertz Norrlänning
1 mars 2008 · 1 453 Inlägg

passat tdi är ganska törstig.. ja skulle rekomendera merca, BMW eller audi, dom går riktigt fint och billigt smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
beemern .......
1 mars 2008 · 2 655 Inlägg

farsans bmw 530 touring TDI går på blandad körning 0,75L milen. och han brukar busköra rätt ofta tongue. (toppar 210km/h otrimmad, lite mer me chip wink) och väger 1930kg och gör 0-100km/h på 8,6 sek och har 184hk o 390nm, ett chip så har du 220hk och 490nm...

Senast redigerat av beemern (2 mars 2008)

Sir_Ed
1 mars 2008 · 304 Inlägg

Vilken kombidiesel med automat är snålast?
Den som står i garaget big_smile

Sorry.. kunde inte låta bli. Annars är det väll tyskarna som regerar i segmentet enligt min uppfattning. Och då är kvalitetsfaktor inräknat. smile

I have my own race...
fredriik
1 mars 2008 · 7 Inlägg

Gå in på http://begbilguiden.bilprovningen.se/ och klicka för max 0,6 l/mil samt kombi så får du upp att de som drar minst är Golf Variant (0,5-0,52 beroende årsmodell), Skoda Octavia (0,5-0,52 l/mil), Ford Focus (0,5 l/mil) samt Audi A4 Avant (0,53 l/mil). Bränsleförbrukningen gäller blandad körning, uppmätt i en standardiserad körcykel, gemensam för EU-länderna.

Enligt denna sida drar t.ex. en Citroen C5 0,57 liter per mil och en Mercedes-Bentz ska vi inte ens tala om...

Thorssa
2 mars 2008 ·

KAn rekommendera BMW 530D E39. Rolig som satan att köra och de gånger jag lånat så har den aldrig dragit över 0,8 trots hård körning blandat landsväg/stad.

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
2 mars 2008 · 2 252 Inlägg

preppie skrev:
tack för infon, hur mk uppskattar du att den drar per mil? Har tittat på HDI på bland annat peugoet 307, men det är tyvärr ingen riktig kombi. Passaten då?

våran xantia blandad körning tar den ca 0.5, vi plågade den rätt hårt ner till norrköping en gång med tungt släp bakom de var verkligen tungt o vi körde rätt så hårt då tog den 0.8 tongue sen C5an skulle jag också tippa på att den ligger runt 0.5 blandat...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Team-Adolfsson Gödseldräng
2 mars 2008 · 4 529 Inlägg

BiggerDigger skrev:
Och sen så får man inte köra folk i lastutrymmet. Och när man chippt bilen ska man inte heller lita på förbrukningen som färddatorn visar.

har du en lastbilsreggad bil så får du köra folk i sätet där bak när gallret är bortplockat
har snackat med VV och Polisen om det och man får köra folk där tillfälligt
och jo man kan litta på färddatorn som visar soppaförbruknigen
dock beror det på vem som chipar den
när vi gorde det på våran så gorde vi det på Mercedes verkstad och dom kollade upp vad den drog genom annan dator och den stämde nästan exakt även efter chippning

Team-Adolfsson Gödseldräng
2 mars 2008 · 4 529 Inlägg

fredriik skrev:
Gå in på http://begbilguiden.bilprovningen.se/ och klicka för max 0,6 l/mil samt kombi så får du upp att de som drar minst är Golf Variant (0,5-0,52 beroende årsmodell), Skoda Octavia (0,5-0,52 l/mil), Ford Focus (0,5 l/mil) samt Audi A4 Avant (0,53 l/mil). Bränsleförbrukningen gäller blandad körning, uppmätt i en standardiserad körcykel, gemensam för EU-länderna.

Enligt denna sida drar t.ex. en Citroen C5 0,57 liter per mil och en Mercedes-Bentz ska vi inte ens tala om...

totalt värdelös sida
jag har ALDRIG suttit i en merca diesel som dragit så mycket som det står på den sidan och jag har åkt i en hel del olika

preppie USAFORUM.SE
2 mars 2008 · 60 Inlägg

Är din xantia automatväxlad?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang