Att meka isär en B234F 16v topp

Banz- StaticVikings
28 februari 2008 · 118 Inlägg

tjosan! aldrig mekat isär en b234f topp förut och har då en fråga .. är inte toppen 2delad? kammarna sitter väl typ som i en sarg som sitter med 5 bult?  kan väl inte tänkas att man ska behöva lossa på kammarna för å få bort hela toppen? :S

vore tacksam för ett svar! smile

crank it up a bit! // Banz-
Rallyhalle
28 februari 2008 · 4 299 Inlägg

Den e inte 2-delad. Så mycket vet jag wink

Sharky
28 februari 2008 · 10 287 Inlägg

Den ÄR tvådelad, så mycket VET jag...wink

/Göran

Rallyhalle skrev:
Den e inte 2-delad. Så mycket vet jag wink

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Rallyhalle
28 februari 2008 · 4 299 Inlägg

Sharky skrev:
Den ÄR tvådelad, så mycket VET jag...wink

/Göran

Rallyhalle skrev:
Den e inte 2-delad. Så mycket vet jag wink

Okej, jag har hört att den inte ska va de tongue

Men jag litar mer på vad du säger wink

/Jacob

_Laddtryck_
28 februari 2008 · 35 Inlägg

den är två delad! tror det kallas "camcarrier" lr nå där kammarna ligger, och sen så måste du tabort  "camcarriern" för att ta bort undre delen av toppen ;P

twin_cam Smålänning
28 februari 2008 · 7 877 Inlägg

Ska du lyfta toppen bara så borde du inte behöva dela den.. Det bör du kunna när den är loss från bilen, men jag tänker inte uttala mig.. Har knappt grejat alls med volvo 16v... Vet bara att på femmorna så är ventilkåpan lageröverfall...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Tomas_H
28 februari 2008 · 486 Inlägg

Den är delad som sagt. Kammarna ligger i ett "kamaxelhus" som måste demonteras om man ska kunna komma åt topplocksbultarna.
Lägger upp en bild som vägledning wink.
http://i28.tinypic.com/14deiw8.jpg

Ser ut såhär med "kamaxelhuset" demonterat.
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=241323

// Tomas

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
Banz- StaticVikings
28 februari 2008 · 118 Inlägg

gött skit! får prova .. men räcker med å lossa på överfallen längst ut för å få bort kamaxelhuset eller? tack för bilden Tomas_H!

crank it up a bit! // Banz-
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
28 februari 2008 · 938 Inlägg

Om ja minns rätt så är dom 5 skruvarna i mitten mellan tändstifthålen som den sitter i, men ja kan ha fel, var 2 år sen ja rev min...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Tomas_H
29 februari 2008 · 486 Inlägg

Banz- skrev:
men räcker med å lossa på överfallen längst ut för å få bort kamaxelhuset eller?

Ja dom och dom 5 i mitten är dom som håller huset. Men du måste ändå plocka kammarna för att kunna plocka ur tryckarna. Om du inte gör det så kommer dom ramla ut höllerombuller när du lyfter upp huset, och det är kanske inte så bra wink.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
Tic
29 februari 2008 · 153 Inlägg

dom fem i mitten ska bort + muttarna till kammarna ... men behövr INTE plocka alla muttrar till kammarna!!

Senast redigerat av Tic (29 februari 2008)

Tuned By Nenne !!
bumpe Lastbilsmekaniker
29 februari 2008 · 3 878 Inlägg

Fast ska du nu plocka ner skiten skulle ja ju ta ur kammarna o kollar lagrena på dem (ja vet att man inte kan byta dem) och sen plockar ur tryckarna... Inget roligt när man lyfter galleriet och sen åker tryckarna i golvet...

Banz- StaticVikings
2 mars 2008 · 118 Inlägg

gött, får väl se hur de blir smile troligen har nån eller flera ventiler gått ... me tanke på att han som äger bilen kört sönder toppackningen så det är enormt med klägg i kylsystemet plus olja i luftburken typ 1dl hehe men får väl se när man orkat plocka isär den

crank it up a bit! // Banz-
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang