5328
Sök

Vågar man porta en topp själv?

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
2 mars 2008
Trådstartare
Vågar man porta en topp själv? i detta fallet en 531 tópp till volvo rödblock

Forummoderator
26 671 Inlägg
2 mars 2008
Rooth07 skrev:

Vågar gör man väl alltid. Många tar till spriten för att våga. Men sen ska det bli resultat också,
så spriten kanske inte är att ta till i detta fall.
Vill du ha det bra gjort med garantier, lämna bort. Har du rätta verktygen, lite kunskaper inom
ämnet såsom hur du ska slipa och var - så försöka duger?
Många som sitter hemma vid köksbordet och slipar med dremeln, så varför ska inte du kunna?
Sen om det blir bra resultat eller inte...

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
2 mars 2008
Trådstartare
AirOne skrev:
Rooth07 skrev:

Vågar gör man väl alltid. Många tar till spriten för att våga. Men sen ska det bli resultat också,
Vill du ha det bra gjort med garantier, lämna bort. Har du rätta verktygen, lite kunskaper inom
ämnet såsom hur du ska slipa och var - så försöka duger?
Många som sitter hemma vid köksbordet och slipar med dremeln, så varför ska inte du kunna?
Sen om det blir bra resultat eller inte...

Hehe jo det är ju sant:) vill gärna tjäna lite effekt på att med:P

.......
2 655 Inlägg
2 mars 2008
ja ska porta min topp själv iallfall, ska träna på en topp som e kass först bara så man kommer på en bra teknik eller upptäcker någe bra att veta innan man börjar på me sin vanliga som man ska använda...

KHRacing
2 mars 2008
Inte alls så lätt som det verkar att bara slipa & putsa i en topp, tänk på detta först :-)
Väldigt lätt att få det fel tyvärr & inte alls lätt att återställa det ...

Finns en anledning till att det kostar massor av pengar för att lämna in en topp på portning.

Många toppar är goda för massor av effekt redan som orginal, exempelvis så klarar EVO-topparna ca 600hk utan att behövas putsas på.

.......
2 655 Inlägg
2 mars 2008
helt klart ska man va jävligt noga när man håller på, inte bara att slipa lite här å lite där. noggrann mätning och ofta. lär få lägga x antal timmar på att slipa den för att få  de bra, fast en bättre ända att börja på vore väl ändå större ventiler kanske?...

586 Inlägg
2 mars 2008
Ska du i med större ventiler och grejjer så blir det väl advance. Själv har jag bara putsat bort gjutskägget i kanalerna på min 531:a utseende blev det bra som fan men sen om det blev bättre eller sämre flödes mässig vet jag inte då jag inte har tillgång att mäta flödet i toppen. Och det tar tid som fan även om man bara ska slipa ner gjutskägget. Sen ska man väl akta ventilstyrningarna iaf insidan på dom utsidan gör ju inget om man råkar träffa lite. Eller så portar man först och pressar i nya fräscha ventilstyrningar sen.

http://hacked.free-bsd.org/misc/faq/topp/

8 156 Inlägg
2 mars 2008
Tänk på att det kan vara svårt att få det helt jämt. En halv millimeter i skillnad betyder ju en hel del...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

.......
2 655 Inlägg
2 mars 2008
744tic skrev:
Ska du i med större ventiler och grejjer så blir det väl advance. Själv har jag bara putsat bort gjutskägget i kanalerna på min 531:a utseende blev det bra som fan men sen om det blev bättre eller sämre flödes mässig vet jag inte då jag inte har tillgång att mäta flödet i toppen. Och det tar tid som fan även om man bara ska slipa ner gjutskägget. Sen ska man väl akta ventilstyrningarna iaf insidan på dom utsidan gör ju inget om man råkar träffa lite. Eller så portar man först och pressar i nya fräscha ventilstyrningar sen.

http://hacked.free-bsd.org/misc/faq/topp/

nu tänkte ju inte jag på att då slipa till ventilsäterna själv om man ska ha större ventiler utan menade att de kanske e billigare att lämna in och fixa större ventiler än att porta toppen.

sen så ett hett tips är ju att lämna till www.topplocksverkstan.se dom har jävligt bra priser tycker jag, har ju renoverat hela min topp själv men funderar att lämna den på portning där. 7200kr kostar de för en 6 cyl motor, och då får man ventiler och ventilsäten inslipade på samma gång. 4800kr för en 4cyl. helt klart värt de då många andra företag lätt tar runt 10000kr och uppåt. + att man får garanti på jobbet, 1 eller 2 år om ja minns rätt...

8 156 Inlägg
2 mars 2008
Här har du en expert på portning: (Från 1000:- per cylinder)
http://www.topptrim.se/

Ulf "Musen" har bland annat portat och planat toppen i Pelles Amazon. (b230)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

.......
2 655 Inlägg
2 mars 2008
Phaetoon skrev:
Här har du en expert på portning: (Från 1000:- per cylinder)
http://www.topptrim.se/

Ulf "Musen" har bland annat portat och planat toppen i Pelles Amazon. (b230)

topplocksverkstan.se är billigare för inslipning av ventiler och ventilsätena ingår i priset då man portar...

1 311 Inlägg
2 mars 2008
AirOne skrev:
Rooth07 skrev:

Jo sprit är bra, speciellt om man ska fila i alu! T-röd är det som gäller då wink
sen är det skillnad på slipa kanaler och putsa, jag har te.x bara putsat ner gjutskägg och andra "vassa" radier.. ska du porta ska du nog veta vad du gör! som KHRacing säger, många toppar är goda för mkt effekt redan från början!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

152 Inlägg
2 mars 2008
En "enkel" nivå på portningen skulle nog vara ; Du lägger mot packningen mot toppen, markerar med tusch eller rits eller vad du nu föredrar,slipar bort eventuellt överflöd och "tonar ut" mot den befintliga väggen i kanalen c:a 20-30mm in. Likadant med insugsrör och avgasrör. Då har du fått bort de största störningarna i flödet utan risk för att göra bort dej totalt. Räkna med bortåt 10 timmar per cylinder att få det bra. Lycka till!big_smile
Senast redigerat av SevilleDiesel (2 mars 2008)

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

Sök