MDS DA905R slutsteg slutar spela (dött)

wibbmeister
11 mars 2008 · 11 Inlägg

Hej och goddag!

Har fått ett riktigt mupp-problem med steget i min Opel Vectra -92.
Steget är ett MDS Dynamic DA905R 5-kanals slutsteg, och driver fram, bak + 12" bas.

Problemet började med generatorvin, vilket löstes genom ett 120A störningsfilter från MDS, sedan funkade allt klockrent i en vecka. Steget slutade helt tvärt spela och skickades på service. Efter test med ett gammalt steg visade sig även filtret vara kass så detta monterades bort. Efter service monterades alla kopplingar om och gjordes minutiöst ordentligt med kopplingsblock och hela kitet. Störningsskyddet verkar inte behövas längre då ström- och högtalarkablar kom längre ifrån varandra och således verkar de inte höras lika tydligt längre. Skönt nog...

Dock kom problemet tillbaka igen, efter att ha fungerat klanderfritt i tre dagar så lägger steget av och blir knäpptyst. MDS-ledden på steget lyser vilket innebär att det är igång, men ljudet vägrar. Samma fel som sist...

Någon som upplevt detta fenomen och har några idéer? Eller har några liknande erfarenheter av MDS 5-kanalare?

Roundcube
11 mars 2008 · 801 Inlägg

hade ett sånt problem i min bil, inte med MDS grejjer dock, det berodde på glapp i isokablaget bakom stereon. annars vet jag inte ritkigt

AckeOfSweden Avdelningschef Media Markt
11 mars 2008 · 220 Inlägg

Det är MDS, det är nog det största felet:) Men annars så skulle jag tippa på jorden, sätt jorden på ett annat ställe. Eller lågnivåkablarna, har du dragit lågnivå och ström på varsin sida. Lyser stegets led lampa så är det igång. och då har det antingen med jorden eller ljudöverföringen att göra. Om det inte är något av desa felen så är steget nog tyvärr kasst..
Mvh
Andreas

Volvo V50 "R-Dawn"
Volvo V50 "R-Dawn" (2005)
wibbmeister
11 mars 2008 · 11 Inlägg

Skall sammanfatta läget:

ström är dragen på vänster sida av bilden.
har testat att dra dubbla uppsättningar lågnivå-kablar, ett par under mattan vid mittkonsolen och ett par trippel-sköldade längs höger sida (dörrlisten), och alla kombinationer hade störningen kvar. Eftersom felet försvann helt när störningsskyddet på plus-matningen sattes dit så drog vi slutsatsen att störningen på något sätt kom den vägen.

Huvudenheten är även den avstörd med filter och vi testade att jorda lågnivån i chassit för att se om störningarna försvann men utan resultat.

Har kört med ett gammalt (skit)steg som test och det ger ljud och har fungerat några veckor medans jag hade MDS-steget inne på reparation. Men nu efter att ha monterat tillbaka det och snyggat till alla kopplingar så lägger det steget av efter 3 resor.

Steget lyser och ström går fram utan problem. Har testat att direktkoppla remoten från plus:en men med samma resultat. När steget var inlämnat stod det på lappen att försteg och ett par kondensatorer var bytta, så det är väl samma som pajjat nu igen säkerligen.

Hur kan man luska ut om det är strömmen eller huvudenheten som orsakar kruxet?
Eftersom mitt gamla steg trots allt fungerade så måtte det väl vara MDS-steget som är byggt på kass komponenter?

bumpe Lastbilsmekaniker
11 mars 2008 · 3 878 Inlägg

Var är steget jordat och hur?
Risken finns att du brännt signaljorden i stereon...

wibbmeister
11 mars 2008 · 11 Inlägg

Steget är jordat i bältesbulten mitt bak i sätet. Enda stället med bra kontaktyta. Har provat andra runt i kofferten men där blev störningarna större.

Enligt nån snubbe på mds kunde ett sätt att testa huvudenheten (En Pioneer MP5040 nånting cd/mp3) genom att jorda lågnivån direkt i chassit på huvudenheten, men det förändrar inte ljudet på något sätt, störningarna ligger kvar. Nu efter att ha röjt upp därbak och gjort en "permanent" installation så lät det mycket bättre, men steget pajjade likväl. Mitt gamla spelar på som inget hänt sad

Hur påverkar en bränd signaljord steget? symptom?

bumpe Lastbilsmekaniker
11 mars 2008 · 3 878 Inlägg

Signalen från stereon ger störningar och sämre signal... Koppla in en MP3, vanlig cdspelare inifrån eller något som är separerat från bilens jordsystem och prova... Du får antingen ta en kabelbit från plus till remote eller starta sereon och dra ur signalkablarna...

Gaina ner steget innan du provar...

För du har väl inte någon lustig inställning? gain på 0 och filter som delar bort allt?

AckeOfSweden Avdelningschef Media Markt
11 mars 2008 · 220 Inlägg

Kontrollera även spänningen in till steget

Volvo V50 "R-Dawn"
Volvo V50 "R-Dawn" (2005)
wibbmeister
12 mars 2008 · 11 Inlägg

Spänningen på steget är stabil och batteriet ett 1 år gammal 75Ah.

Har testat att koppla in en Mp3/Ipod direkt på lågnivå-ingången på steget och det ger samma effekt, dvs störningen kvarstod (tidigare när skiten fungerade).

Lämnade in steget på reparation igår och de sade att om felet kommit tillbaka inom 3 månader från att jag fick det så skulle det vara ett "prioriterat" fall. Så jag får väl se om de lagar det igen eller om jag får ett nytt. Är milt sagt lite trött på dem nu.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang