5473
Sök

Temp.visaren lägger sig i botten på 9-3an, Hjälp Tack!

OEM <3
6 957 Inlägg
1 mars 2008
Trådstartare
Som topicen lyder, min temp.visare lägger sig bott, eller när ja gör gaspådrag så sjunker.
Den kan även sjunka när ja pumpar på gasen vid körning.'
Bilen tar inget vatten eller liknande

Bytte termostat i måndags (25/2) funkat kanon fram till igår fredag (29/2) då la dig sig i
bott på vägen till Trollhättan.

Var kan börja felsöka? Givare? E de ens ett elfel? Tips och info tack smile

Mvh Björk

OEM <3

2 164 Inlägg
1 mars 2008
Börja med att byta temp givaren på motorn.
Sen kan du kolla hur fläkten på kylaren går.
Du kan ju ha vänt termostaten fel!

MVH

F

OEM <3
6 957 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
Nu har termostaten bytts 2 ggr hmm Temp.mätaren funkar bra i början men sen efter 1-2 dagar vill den inte.
Stundtals funkar den perfekt ibland inte alls...
Inatt när ja åkte hem från jobbet så funka den bra tills de att ja gasa lite...då sjönk den ner sad
Asså ja vete fan vart ja ska börja leta hmm

OEM <3

1 174 Inlägg
11 mars 2008
Hade liknande fel på min gamla sierra..

"If you're in control, you're not going fast enough"

Smålänning
7 887 Inlägg
11 mars 2008
Känns som om du har fel på instrumentet...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
11 mars 2008
Ingen kul kortslutning eller något någonstans i elsystemet som ger termostaten för mycket ström så att den ger upp efter ett tag ??

Om det funkar perfekt från byte av termostat och några dagar framåt så verkar det ju nästan som om det skulle kunna vara så att något i bilen gör att termostaten går hela tiden.

Men när du har bytt termostaten har du då bekräftat att den är kass efteråt ??

Tex lånat en kompis bil och monterat dit din gamla termostat för att se att den inte funkar/beter sig likadant som i din bil ?

Annars kanske det inte är termostaten alls.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

OEM <3
6 957 Inlägg
12 mars 2008
Trådstartare
Har varit inne på Saabverkstaden med den, dom bytte termostat.
Deras mätningar visade att bilen inte kom upp i arbets.temp...tror den kom upp 74-76 grader
när den ska komma upp i 82 grader.

Ska åka ner nu igen, så fort ja accelerar med bilen sjunker mätaren, ibland jättelite ibland skitmkt.
Kan även sjunka när ja kör normalt i marshfart typ 100-110 km/h

Fan va ja e less på detta hmm

Mvh

OEM <3

3 235 Inlägg
12 mars 2008
Spolade du rent systemet när du bytte termostat?

Jag hade liknande problem på min förra golf, då temperaturen ibland kunde sjunka...sad

Det visade sig att det var smuts i kylarvätskan, och ibland hindrade den att termostaten stängde ordentligt.

Jag spolare rent systemet, och efter det var problemet borta.

OEM <3
6 957 Inlägg
12 mars 2008
Trådstartare
engolf skrev:
Spolade du rent systemet när du bytte termostat?

Jag hade liknande problem på min förra golf, då temperaturen ibland kunde sjunka...sad

Det visade sig att det var smuts i kylarvätskan, och ibland hindrade den att termostaten stängde ordentligt.

Jag spolare rent systemet, och efter det var problemet borta.

Hmm, de stod på pappret/kvittot andra gången termostaten byttes så skulle kylsystemet provtryckas, men ingenting om rengörning.
Eftersom att de inte funka efter att verkstaden bytte den, så tar dom in den gratis igen, kan ju säga till att dom även tömmer bilen på vätska.

Tack för svaren så här långt, håller tummarna på att de löser sig imorgon, nu ska ja iväg å jobba,

Mvh Björk

OEM <3

Sök