5226
Sök

Volvo B18FP (445 1994) går bra varm och kall men inte ljummen. Varför?

9 Inlägg
2 mars 2008
Trådstartare
Hej. Gissa felet?
Startar lätt kall. Går som en klocka varm. Hackar vid gaspådrag och dör gärna i området 5-15 minuters körning. Absolut tvärvägrar att starta om den stannat då. Måste svalna först. Har fått tips om relä till bensinpump. Vad skulle man mer kunna gissa på? Givare? B18 FP 75KW har insprutning och jag tror det är årgång 1994.

Forummoderator
26 671 Inlägg
2 mars 2008
TMan skrev:
Hej. Gissa felet?
Startar lätt kall. Går som en klocka varm. Hackar vid gaspådrag och dör gärna i området 5-15 minuters körning. Absolut tvärvägrar att starta om den stannat då. Måste svalna först. Har fått tips om relä till bensinpump. Vad skulle man mer kunna gissa på? Givare? B18 FP 75KW har insprutning och jag tror det är årgång 1994.

Tändspolen?

Edit: ...du sa ju gissa big_smile
Senast redigerat av AirOne (2 mars 2008)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Elektriker/Montör
534 Inlägg
2 mars 2008
Hade du kollat relät till pumpen?? Eller du hade bara fått det som tips utan att kolla??? Det var iaf felet på min, min kusins och tjejens morbrors bilar... Alla var volvo.. En sk. kall-lödning i relät...
MVH
Senast redigerat av Robbin_V90 (2 mars 2008)

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??

9 Inlägg
2 mars 2008
Trådstartare
Har inte kollat reläet än, men efter den gripande berättelsen om släkten Robbin_V90s umbäranden så tänker jag definitivt göra det. Tack!

Elektriker/Montör
534 Inlägg
2 mars 2008
Tror att du kommer hitta ett litet fel där.. Hoppas att det löser sig iaf..

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??

9 Inlägg
2 mars 2008
Trådstartare
Suck.

Tar av locket till reläboxen och tittar i locket. Tomt. Ingen susning om vilket relä som är vilket. Jag har den sorten som sitter i motorrummet på bilens vänstersida och bara har reläer, inga säkringar där. Jag har en Haynes-handbok, men det hjälper inte.

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
2 mars 2008
Detta låter som din soppa pump är inne på sista versen eller som det har sagts, reläet. Kan inte heller hitta nr till relät. Men säkring boxen sitter inne i bilen. Närmare bestämt, till vänster under instrumentbrädan, och säkringen till bränslepumpen är 13.

OT; Och ska du dra strömkabeln till slutsteg, så gå in genom reläboxen, du kommer då lättere in.

Hoppas detta hjälper dig.

Lev livet, det kan ta slut fort

9 Inlägg
15 mars 2008
Trådstartare
Nix. Soppapumpen går igång när jag trycker på reläankaret. Startgas har ingen effekt. Får avgasknallar. Allt pekar på att soppa finns.

Vägra-starta-läge (VSL) gäller mellan 4 och 15 minuter efter kallstart. Inte före, inte efter. Man kommer dit genom att antingen stanna själv för att t.ex. köpa frukostbullar, eller genom att släppa gasen för att växla ner i t.ex. rondell. Då stannar motorn. Således använder jag handbroms och håller fullgas vid denna operation. OK för mig, men familjen tycker det är jobbigt (?). Men om man bara klarar 15-minutersgränsen så går den som en klocka.

Vid VSL kan man köra i evighet på startmotorn (jag har alltid extra batteri med) den tar inte. Utom precis när jag slutar kirra. Då kommer "pluff-pluff" ett par eftertändningar. Det är bara att sitta fint i en kvart tills motorn kallnat, då startar den igen. Just då och just i 4-25-intervallet kan man uppleva ojämn och ryckig gång.

Vad händer just i detta tidsintervall. Fukt kan avdunsta, och ja - problemet är störst efter att bilen stått stilla i regn flera dagar. Vid torrt väder och dagligt bruk går det hyfsat. Men framför allt håller ju motorn på att bli varm. Så någon givare (vilken?) eller grej som givaren styr (vad?) klarar inte omställningen från kall till varm motor. Ni som begriper givare: Vad skall jag mäta eller byta?

Värsta deckargåtan detta...roll

Mvh, TMan
Senast redigerat av TMan (15 mars 2008)

Sök