6391
Sök

Faktaruta: Turbo och dess kringutrustning.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
18 mars 2008
Trådstartare
Nu är jag trött på alla dessa Turbo basic frågor så nu skriver jag en faktaruta, hoppas den duger å hoppas frågorna minskar!

Denna faktaruta innehåller endast förenklad information om delarna.

Turbo: (Snurra, Stressfläkt)

Turbon ha till uppgift att ta tillvara på energin i avgasflödet för att skapa ett övertryck till motorn.

Turbon består i huvudsak av tre delar, Kompressordel, Turbindel och lagerdel.

(Kan också innehålla dumpventil och wastegate. Se senare kapitel)

Turbindelen är "avgassidan" där avgaserna "blåser" på en Turbin

Lagerdelen sitter mellan turbin och kompressordelen och har till uppgift att smörja och hålla axlen mellan turbinen och impellern

Kompressordelen innehåller turbinen som laddar upp laddtrycket.

--------
Tryckrör:

Tryckrören har till uppgift att föra luften från turbon till insuget.

--------
Wastegate:

Wastegate finns både som inbyggda i turbinhuset och externa, sitter då via rör på kollektorn.

Wastegaten har till uppgift att öka och minska avgasflödet igenom turbinen via en port för att reglera laddtrycket.

--------
Wastegateklocka:

Wastegateklocka sitter på inbyggda wastegates. Oftast på kompressorhuset.

Wastegateklockan har till uppgift att styra "porten" i wastegaten, styrs via övertrycket i kompressordelen.

Wastegateklockan har en stång till porten i turbinhuset som i vissa fall är "ställbar" på detta sätt kan man öka och sänka laddtrycket. (OBS! Inte att rekomendera då du lätt kan ha sönder din motor! OBS!)

--------
Downpipe: (Framrör)

Downpipen är den del av avgasröret som sitter mellan turbon och katalysatorn.

--------
Dumpventil: (Dump, Avlastningsventil)

Dumpventiler finns både som interna och externa.

Dumpventilen har till uppgift att "dumpa" överskotts laddtrycket i tryckrören då själlhuset stängs, detta för att dels skydda turbon från kraftiga stötar och dels för att få snabbare respons på turbon. Styrs via vakumet i spjällhuset.

Finns fyra typer av dumpventiler, Öppen (Atmosfärisk), Återcirkulernade och Sekventiella (Hybrid) och inbyggd:

Öppen: Släpper ut överskottsluften i atmosfären, med andra or rakt ut och ger ett kraftigt ljud.
Återcirkulerande: Släpper luften på turbons sugsida via rör.
Sekventiella: Gör både och.
Inbyggd dumpventil: Sitter i turbons kompressordel och har funktionen som en återcirkulerande.

--------
Dumplock:

I de fall man vill ersätta sin inbyggda dumpventil med en eftermarknads så ersätter man den inbyggda dumpventilen med ett dumplock.

--------
Intercooler: (IC, Laddluftkylare)

Intercoolern har till uppgift att kyla laddluften från turbon.

Turbon blir varm av både avgaserna och själva komprimeringen av luft vilket resulterar i att laddluften är varm, å många vet ju att ju kallare luft ju effektivare så därför kyler man laddluften.

Finns i flera modeller, vanligast är Luft-Luft.

--------
Pysventil: (OBS! Pysventil är inget att rekomendera då du lätt kan ha sönder din motor! OBS!)

Pysventil är ett annat sätt att reglera laddtrycket, den enklaste modellen är att man sätter

ett T-kors på slangen mellan wastegate och kompressordelen på turbon vilket resulterar i att man släpper tjuvluft vilket gör att wastegate klockan inte öppnar lika mycket.

Det finns även lite mer advancerade pysventiler som är ställbara mm.

--------
Magnetventil:

Samma funktion som pysventilen men är styrd av motorns styrsystem under kontrollerade former.

--------
Turbotimer:

Turbotimern har till uppgift att låta motorn gå ett par minuter efter man slagit av tändningen för att låta turbon svalna.

---------
Laddtrycksmätare:

En mätare man har inne i kupen för att visa aktuellt laddtryck, kopplas till spjällhuset.

------------------
Termer
------------------

Laddtryck - det övertryck som turbon skapar

Spikningar - när bränsleblandningen antänds innan tändstiftet tänder, mycket skadligt för motorn!
Senast redigerat av Xoff (20 mars 2008)

Avstängd
1 557 Inlägg
18 mars 2008
Tack..
Tror du att det skulle funka med en så kallad hybrid dump på min bil då.? V70t5.. Sorry om jag stör din tråd.. Har frågat många men får olika svar.... sad

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 mars 2008
MrKerm skrev:
Tack..
Tror du att det skulle funka med en så kallad hybrid dump på min bil då.? V70t5.. Sorry om jag stör din tråd.. Har frågat många men får olika svar.... sad

God sammanfattning big_smile

ang dumpen på V70 så kommer det inte fungera fullt ut. vissa får det att lira okej, men många får bekymmer.  Att köpa ett dumpkitt och testa är enda sättet att ta reda på om det passar dig. Dock kan det vara lurgit att sälja det igen. "dumpkitt till V70 turbo säljes pga det inte funkar"  wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Avstängd
1 557 Inlägg
19 mars 2008
torpis skrev:
MrKerm skrev:
Tack..

God sammanfattning big_smile

ang dumpen på V70 så kommer det inte fungera fullt ut. vissa får det att lira okej, men många får bekymmer.  Att köpa ett dumpkitt och testa är enda sättet att ta reda på om det passar dig. Dock kan det vara lurgit att sälja det igen. "dumpkitt till V70 turbo säljes pga det inte funkar"  wink

Hmm värkar inget bra då sad

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
19 mars 2008
Trådstartare
Hybrid dumparna skall ju enligt många funka perfekt ifall dom är rätt inställda, man kan få en helt öppen att lira med alla bilar också, men då mår inte turbon så bra av det...

Like it German
378 Inlägg
19 mars 2008
Turbotimern är väl inte att turbon ska svalna? Är väl för att Turbon fortfarande ska ha smörjning tills den slutat snurra så inte lagrena går sönder?

MVH/ Kimmy

Hur många skruvar fick du över?....

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
19 mars 2008
kimmy89 skrev:
Turbotimern är väl inte att turbon ska svalna? Är väl för att Turbon fortfarande ska ha smörjning tills den slutat snurra så inte lagrena går sönder?

MVH/ Kimmy

Jo nog är det för att turbon skall svalna.

Problemet med en hårdkörd turbo är att den både är varm och turbinen är uppe i varv. Avgashuset på turbon kan vara upp emot 6-700 grader och om man då sryper oljetilförseln genom att stänga av motorn kommer följande hända.

Turbinen kommer fortsätta rotera och börja varva ner. Värmen från avgashuset kommer att överföras till oljan i turbon. Den oljan kommer då få samma temperatur som avgashuset vilket innebär att den kommer att koksa (förkolna) Dessa kolbitar som bildas kommer att sätta igen oljekanalerna i turbon och repa lagren. Nästa gång du kör hårt med motorn kommer turbons lager nötas ner p.g.a. otillräcklig smörning och främmande partiklar i oljan.

Oljan har flera egenskaper. De viktigaste är Smörja, Kyla och rengöra.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
19 mars 2008
kimmy89 skrev:

MVH/ Kimmy

Jo nog är det för att turbon skall svalna.

Problemet med en hårdkörd turbo är att den både är varm och turbinen är uppe i varv. Avgashuset på turbon kan vara upp emot 6-700 grader och om man då sryper oljetilförseln genom att stänga av motorn kommer följande hända.

Turbinen kommer fortsätta rotera och börja varva ner. Värmen från avgashuset kommer att överföras till oljan i turbon. Den oljan kommer då få samma temperatur som avgashuset vilket innebär att den kommer att koksa (förkolna) Dessa kolbitar som bildas kommer att sätta igen oljekanalerna i turbon och repa lagren. Nästa gång du kör hårt med motorn kommer turbons lager nötas ner p.g.a. otillräcklig smörning och främmande partiklar i oljan.

Oljan har flera uppgifter. De viktigaste är Smörja, Kyla och rengöra.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
19 mars 2008
kimmy89 skrev:

MVH/ Kimmy

visst det, men oljan kyler ju med;)

Avstängd
1 557 Inlägg
19 mars 2008
Fasen ville ju ha dump, hade velat att turbon svarar lite rappare... O lite roligare ljud också smile Fast det kanske man inte får av en hybrid eller helt åter cirkulerande....sad
Senast redigerat av MrKerm (19 mars 2008)

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
19 mars 2008
MrKerm skrev:
Fasen ville ju ha dump, hade velat att turbon svarar lite rappare... O lite roligare ljud också smile Fast det kanske man inte får av en hybrid eller helt åter cirkulerande....sad

Jag tycker du borde prova att köpa en GFB Hybrid eller någon, går ju justera dom med så borde funka!

Avstängd
1 557 Inlägg
19 mars 2008
Rooth07 skrev:
MrKerm skrev:

Jag tycker du borde prova att köpa en GFB Hybrid eller någon, går ju justera dom med så borde funka!

Får titta på detta då smile

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
19 mars 2008
MrKerm skrev:
Rooth07 skrev:
MrKerm skrev:

Får titta på detta då smile

Gör att:)

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 mars 2008
MrKerm skrev:
hade velat att turbon svarar lite rappare... .sad

Det blir sämmre på alla plan när man jäklas med styrsystemet.  Sök på forumet finns massa trådar, så slipper vi kladda ner denna FAQ med annat jox :p

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg

Sök