oönskat pystrim

dahboy
1 april 2008 · 1 002 Inlägg

Jag har en saab 9000 2,3T cde -92 som har börjat ladda som aldrig förr.
Jag har läst mycket om pystrim och kommit fram till att det måste vara nått sånt som är "felet" på min bil.
Dock så har jag bytt vakumslangen mellan tryck klockan och magnet ventilen utan resultat..


Skulle vara kul om någon hade nån idé om vad som skulle kunna vara felet..
Jag funderar på om det kan vara hela magnetventilen som gett upp, men jag vill inte byta den om jag inte är säker, kostar ju lite mer än vakumslangen.

...
Edge EVOLUTION GARAGE
1 april 2008 · 1 837 Inlägg

Skulle vara om du kunde testa en magnetventil frå någon annan bil.
En kompis till mig hade problem med sin magnetventil på sin Audi S2.
Karaktären på hans fel var iofs. att så fort bilen fick upp laddtrycket klring 1-1,5 bar så högg bilen och gick in i säkerhetsprogrammet. Ny magnet ventil och allt var frid och fröjd igen.

//Edge
Maxen Teknisk
1 april 2008 · 328 Inlägg

Om du har inbyggd wastegate i turbon så kan det vara en idé att kolla så att armen från wastegateklockan inte hoppat av wastegate-armen.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
Fredrik-79
1 april 2008 · 2 164 Inlägg

Kolla så att inte WG armen kärvar och testa och byt MV och dom andra slangarna med till MVn.
inte ovanligt att MVn säger upp sig.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
kevlar_soul
1 april 2008 ·

Vill bilen ladda så låter du den göra det:P

Garfield
1 april 2008 · 1 019 Inlägg

Maxen skrev:
Om du har inbyggd wastegate i turbon så kan det vara en idé att kolla så att armen från wastegateklockan inte hoppat av wastegate-armen.

Om WG-armen hade lossnat hade bilen laddat 0.

dahboy, om du kopplar slangen från tryckklockan till kompressorhuset så ska bilen ladda 0,4bar. Skenar det fortfarande så kärvar wastegaten (Om slangarna är hela och ej täppta dvs). Om laddet lugnar ner sig så kan du misstänka magnetventilen. Det bästa är förståss att provbyte med en frisk om du har tillgång till en.

Edit: Du kan ohm-mäta mellan stift 1 & 2 på MV, ska vara ungefär 3 ohm. Även mellan stift 2 & 3 ska det vara ~3 ohm. Det finns även folk som tvättat MV med 5-56 eller liknande med bra resultat.

Senast redigerat av Garfield (1 april 2008)

dahboy
2 april 2008 · 1 002 Inlägg

Tack föt tippsen.. Blir att leta upp en begagnad ventil å slänga dit..

...
torpis Forummoderator
2 april 2008 · 10 572 Inlägg

dahboy skrev:
Tack föt tippsen.. Blir att leta upp en begagnad ventil å slänga dit..

börja med att koppla loss elkontakten och se om du får grundladd, får du grundladd så är det magnetventilen som är paj. laddar den fortfarande som en tok så är det nått annat fel.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Rushman Evolution Garage
2 april 2008 · 1 299 Inlägg

Jävlades med detta problemet i 1år med min förra saab 9000!

Hade maptuns steg 3 programvara, och ladda 1,5++ alltså tills laddvakten stoppade.
I min vägran att byta maptuns programvara, prova jag allt!

Ställde grundladdet till exakt 0.45bar som min ska ladda, då korrekt grundladd krävs för att trim ska funka - funka ändå inte

Ställde ner grundladdet bautamkt via wastegatearmen - funka inte

Drog ur kontakten till magnetvetilen XX gånger - funka inte

Bytte alla slangar, magnetventil och tryckklocka X gånger - funka inte

Sket i magnetventilen å tryckte in slangarna i en pysventil och ställde laddet manuellt, gick självklart inte alls lika bra, men laddtrycket skötte sig iaf.

Testa med en annan magnetventil, och om det eller något annat funkar så skaffa en pysventil å ställ laddet till det du önskar, det är väl en desperat sista utväg men borde nästan garanterat funka!

Sky´s the limit...
T_P_C
2 april 2008 · 14 Inlägg

om mangnetventilen skulle vart trasig skulle den inte lada mer än gurndlad men det kan vara westgateklockan som inte orkar hålla ladet så skenladar den gjorde min saab

Senast redigerat av T_P_C (2 april 2008)

Volvo s70 (1997)
jonTe
2 april 2008 · 5 710 Inlägg

Lyssna på Garfield i detta fall.....hans metod är rätt väg att gå.
En MV kan mekaniskt låsa sig i "fullt ös" läge.

MVH Jonas
..............
Fredrik-79
2 april 2008 · 2 164 Inlägg

Rushman skrev:
Jävlades med detta problemet i 1år med min förra saab 9000!

Hade maptuns steg 3 programvara, och ladda 1,5++ alltså tills laddvakten stoppade.
I min vägran att byta maptuns programvara, prova jag allt!

Ställde grundladdet till exakt 0.45bar som min ska ladda, då korrekt grundladd krävs för att trim ska funka - funka ändå inte

Ställde ner grundladdet bautamkt via wastegatearmen - funka inte

Drog ur kontakten till magnetvetilen XX gånger - funka inte

Bytte alla slangar, magnetventil och tryckklocka X gånger - funka inte

Sket i magnetventilen å tryckte in slangarna i en pysventil och ställde laddet manuellt, gick självklart inte alls lika bra, men laddtrycket skötte sig iaf.

Testa med en annan magnetventil, och om det eller något annat funkar så skaffa en pysventil å ställ laddet till det du önskar, det är väl en desperat sista utväg men borde nästan garanterat funka!

Skaffa en förstärkt membrandosa eller fjäder så ska de funka.
Du har en förklen just nu så därför funkar de inte.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
FixarKlasse Chef
2 april 2008 · 87 Inlägg

Först och främst!!!
Är din bil trimmad?Hur hände det??
Har du gjort något nyligen som skulle kunna föranleda detta?

Vänliga Hälsningar Klas Östling
Volvo V70 T5 "Sleeper" (2001)
dahboy
2 april 2008 · 1 002 Inlägg

FixarKlasse skrev:
Först och främst!!!
Är din bil trimmad?Hur hände det??
Har du gjort något nyligen som skulle kunna föranleda detta?

Nej, den är inte trimmad.. Den bara va så en dag då jag skulle använda den..
Jag har inte gjort något speciellt med den på sistonde, förutom att byta avlastningsventil, då den gamla kastade in handuken.. Bytte från orginal till orginal samt en vakumslang.. men detta ska inte ha nått med det att göra..

...
HardCore
2 april 2008 · 321 Inlägg

kevlar_soul skrev:
Vill bilen ladda så låter du den göra det:P

HAHA! big_smile

dahboy
4 april 2008 · 1 002 Inlägg

torpis skrev:

dahboy skrev:
Tack föt tippsen.. Blir att leta upp en begagnad ventil å slänga dit..

börja med att koppla loss elkontakten och se om du får grundladd, får du grundladd så är det magnetventilen som är paj. laddar den fortfarande som en tok så är det nått annat fel.

Drog ur kontakten förut, och då fick jag grundladd (uppskattat glt, ca 0.4 har ej graderad mätare), så nu blir det att försöka hitta en begagnad mätare å sätta dit..


Tack för all hjälp..!!

...
dahboy
4 april 2008 · 1 002 Inlägg

ooops.. inte mätare, men ventil.. hehe..

...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang