5111
Sök

6.5 som spelar för mycket djup bas!

494 Inlägg
19 februari 2006
Trådstartare
de är så här att jag har en dls magnesium framsystem men
jag tycker nästan att 6.5 spelar lite för mycket djup bas de sitt de delnings filter man
fick med i baktet på och så vitt jag kan se finns ingen instälnning för middarna bara diskanterna?

och jag kan ju inte ändra på steget utan att diskant ljudet förändras lr?
jag fundera på att sätta diskanterna och middarna på varsinna kanaler men är de verkligen
nödvändigt att han en 4a för att få ett nice ljud ur framsystemet?

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

859 Inlägg
19 februari 2006
Vogge skrev:
de är så här att jag har en dls magnesium framsystem men
jag tycker nästan att 6.5 spelar lite för mycket djup bas de sitt de delnings filter man
fick med i baktet på och så vitt jag kan se finns ingen instälnning för middarna bara diskanterna?

och jag kan ju inte ändra på steget utan att diskant ljudet förändras lr?
jag fundera på att sätta diskanterna och middarna på varsinna kanaler men är de verkligen
nödvändigt att han en 4a för att få ett nice ljud ur framsystemet?

Dela högtalarna 50hz Högpass så tror jag inte du kan klaga på för mycket bas.

Delningsfiltren som följer med delar av 6,5orna samt låter disknaterna spela från kanske 4khz.

Har du en 4 kanalare till övers så tycker jag du kan testa att brygga den till framsystemet.

MVH Theo

21 761 Inlägg
19 februari 2006
När man köper högtalarkit så finns väl aldrig en högpassdelning för bas/miden för att filtrera bort bas, det ska väl alltid steget eller HU:n sköta om eller hur Theo?

1 432 Inlägg
19 februari 2006
En polare hade ett Ground Zero kit, där va delningsfiltret för diskant och mellanregister, dvs att det filtrerade bort basen, va ett riktigt fint system tills ett pulver lånade det av honom och satte en träskruv igenom ena delningsfiltret för han hade tappat bort ena orginalskruven och "ersatte" den med en träskruv som han sedan drog i botten, som i sin tur innebar att han skruvade rakt igenom hela delningsfiltret och även kretskortet...

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.

21 761 Inlägg
19 februari 2006
Hur låg var delningen, 100Hz eller?

Tuuuurbo
240 Inlägg
19 februari 2006
Men annars då ? är DLS MAGNESIUM något att rekomendera? sitter på kanten att köpa ett 5,25 å ett 6,5 ..

21 761 Inlägg
19 februari 2006
Jag tycker att 6,5:orna verkar bra men har inte hört dem. De verkar vara lättdrivna, även bas/miden.

På Nårdik finns testrapporter att läsa om dem.

Supraman
2 300 Inlägg
19 februari 2006
Hur har du satt övriga inställningar på t,ex steg och huvudenhet?

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

494 Inlägg
19 februari 2006
Trådstartare
Jag tycker att de är att välldigt bra system helt godkännt för de priset! vad jag har hört så ska diskanteran vara välldans bra medans de finns bättre 6,5 :S stod o valde när jag köpte paketet i prisklassen under skulle ha bättre bas egenskaper men sämre diskanter och tvärt om det blev o klia sig i huvet en stund innan man bestämde sig!

jag har ju framsystemt på ett steg som de sitter nu jag steget ställde jag på full:s vet itne om
de är vettigt tänkte att delnings filterna endå delade men kanske itne funkar så ! ?
men när jag ahr full på steget kan jag inte justera frekvensen de blir ingen skillnad men ajg kan ställa
om eq på huv´n då blir de skillnad men svårt att få de att spela som jag vill:P

naa klagade ju iinte på att de spela för mycket bas:D de är ju kul men vill ju inte att de ska gå sönder:d får kanske gå till snubben ajg köpte dem av och fråga vad han tycker de kanske låter som de ska!

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

1 432 Inlägg
19 februari 2006
Drönirettab skrev:
Hur låg var delningen, 100Hz eller?

Vet inte vart delningen låg.. Va inte med och installerade dem...

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.

859 Inlägg
19 februari 2006
Vogge skrev:
Jag tycker att de är att välldigt bra system helt godkännt för de priset! vad jag har hört så ska diskanteran vara välldans bra medans de finns bättre 6,5 :S stod o valde när jag köpte paketet i prisklassen under skulle ha bättre bas egenskaper men sämre diskanter och tvärt om det blev o klia sig i huvet en stund innan man bestämde sig!

jag har ju framsystemt på ett steg som de sitter nu jag steget ställde jag på full:s vet itne om
de är vettigt tänkte att delnings filterna endå delade men kanske itne funkar så ! ?
men när jag ahr full på steget kan jag inte justera frekvensen de blir ingen skillnad men ajg kan ställa
om eq på huv´n då blir de skillnad men svårt att få de att spela som jag vill:P

naa klagade ju iinte på att de spela för mycket bas:D de är ju kul men vill ju inte att de ska gå sönder:d får kanske gå till snubben ajg köpte dem av och fråga vad han tycker de kanske låter som de ska!

Jag antar att du har ett HP filter (högpassfilter) på ditt steg? Isf. så ställer du det på ca. 50hz. Har du inte det, då blir det svårare för jag antar att du inte har några inbyggda filter i CDspelaren. Detta går att lösa med passiva komponenter också, men det får någon annan hjälpa dig med isf. då jag inte kan speciellt mycket om det.

Winnerbjorn:

DLS MS6 är ett kitt med bra drag i midbasen, lite på bekostnad av mellanregister. Diskanten är väldigt fin, men bör monteras så nära mellanregistret som möjligt, annars är det inte mycket att hänga i julgranen tycker JAG. Totalt sett så är det ett roligt kitt att lyssna på.

MVH Theo

1 129 Inlägg
7 mars 2006
När ni ändå snackar om  DLS, PG o GZ!. Vad har ni provat inom d märkena?.

Själv kommer ja snart att skaffa 2 PG basar (som kommer att drivas av ett DLS CA12 vilket ja tror kommer att göra bra ifrån sig). GZ har ja aldrig provat men känner sug ditåt mä men d ä basar d.

Vad ä skillnaden mellan dessa märkenas kit o steg?. DLS kan sitt när d gäller fram o baksystem mm. PG ä känt sen länge för att göra bra ifrån sig men GZ har jag hört mest om när d gäller basar mm.

För att ha bra ljud så brukar många använda sig av flera olika märken t.ex. ett märke till framsystemet, ett till baksystemet, ett till basar o ett till steg osv. Men ja har lust att köra med ett märke till allt som ja oxå kommer att göra nårra gånger i framtiden så ja själv vet va olika märken går för, men d får bli en senare sak.

2lateuloose
543 Inlägg
9 mars 2006
Vad vill du basen ska göra? vad får det kosta? kommer du i framtiden köpa värre steg?

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

1 129 Inlägg
9 mars 2006
CoSmoZ skrev:
Vad vill du basen ska göra? vad får det kosta? kommer du i framtiden köpa värre steg?

När d gäller ljud överhuvutaget så ä d renheten som ligger på 1a plats, sen så vill ja ha ljud som spelar bra ifrån sig oavsett musikalternativ vilket kan bli svårt i vissa sammanhang smile. Basen tycker ja skiljer sig i spelandet o ä lättare att få rent ljud i jämfört mä mid o diskant.

Priset beror helt på hur budgeten ä vid d tillfällena som ja ska bygga ljud o vad d ä för ljud ja ska ha (för tillfället pluggar ja o har inte råd mä så dyrt ljud så ja skaffar 2 basar för ca 1000 kr styck lr så som ja kan driva på d monoblock som ja har nu).

När d gäller steg så köper jag d steg som ja behöver för att få d ljudet ja bygger att spela bra, annars kan ja ju lägga ner alltihop, (man kan ju få ljud att spela bra utan att d tar nån skada i låg resistans som stor, enligt den erfaranhet som ja har fått).

Sök