Hög CO-halt

deciliter
26 augusti 2006 · 8 Inlägg

Hur och vad kan jag göra med min Toyota Supra -92 som i Sv Bilpr. fick ombesiktning för att CO-halten var aldeles för hög? Öppen för alla tips.  Går det att justera på något sätt? Vid förra årets besiktning var värdet 0,0 men i år var det 2,5. Jag har inte gjort något i motorn som jag anser ha kunnat ändra det hela så markant.

Toyota Supra GTE "7M-GTE" (1992)
Peranton
26 augusti 2006 · 116 Inlägg

Besikta bilen med ca 10 l bensin i tanken och en liter tröd. så blir värdena annorlunda

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd=)
BMW 320d (1999)
Mr Lemon Satans Kung
26 augusti 2006 · 467 Inlägg

Jag fixa mitt med 20% Etanol i tanken..

13,5 på Action Meet!!
LT-RACING http://www.ltracing.se
bark_turbo Power by S13
27 augusti 2006 · 271 Inlägg

Jag hade presis samma problem för några dagar sen när jag skulle besikia, det vissade sig att min lambda-sond va kass.!!!

Raggarn84
20 november 2007 · 387 Inlägg

Min syrra har en Peugout 205 årsmodell mellan 85-90 tror jag.. (tror det är förgasare)..

Hon har för hög CO-halt och hon hälde i K-sprit i, men det blev fanimej högre värden på ombesiktningen, de sa till henne att det var en skruv som man justerade det med, någon som vet vad den ska stå för grundjustering (brukar ju vara t.ex 2½ varv eller nått)??? Ingen som har Peugout  205 verkstadsbok som kan scanna in det avsnittet på datorn och maila mig???


Hör av er snart, så är ni snälla...

Netzki
20 november 2007 · 165 Inlägg

Raggarn84 skrev:
Min syrra har en Peugout 205 årsmodell mellan 85-90 tror jag.. (tror det är förgasare)..

Hon har för hög CO-halt och hon hälde i K-sprit i, men det blev fanimej högre värden på ombesiktningen, de sa till henne att det var en skruv som man justerade det med, någon som vet vad den ska stå för grundjustering (brukar ju vara t.ex 2½ varv eller nått)??? Ingen som har Peugout  205 verkstadsbok som kan scanna in det avsnittet på datorn och maila mig???


Hör av er snart, så är ni snälla...

Jag har nån sån där bok hemma, men scanna kan jag då inte hmm

spj MED[liten]LEM
20 november 2007 · 226 Inlägg

Raggarn84 skrev:
Min syrra har en Peugout 205 årsmodell mellan 85-90 tror jag.. (tror det är förgasare)..

Hon har för hög CO-halt och hon hälde i K-sprit i, men det blev fanimej högre värden på ombesiktningen, de sa till henne att det var en skruv som man justerade det med, någon som vet vad den ska stå för grundjustering (brukar ju vara t.ex 2½ varv eller nått)??? Ingen som har Peugout  205 verkstadsbok som kan scanna in det avsnittet på datorn och maila mig???


Hör av er snart, så är ni snälla...

Du har PM...

---> Om du kan läsa det här har du Internetanslutning <---
* * * Att bli gammal är oundvikligt, att växa upp är valfritt * * *
Det spelar ingen roll hur lite man skiter i byxorna, det är ändå för mycket!
Markus_MR2
20 november 2007 · 761 Inlägg

När ska myterna upphöra med etanol, t-röd och all annan dynga? Fixa felet istället.. En vanlig service (olja,filter och stift) fixar de flesta problemen. Om lambdan var kass så skulle lambdavärdet var dåligt. Jag tror att du har lite för mycket bensin i oljan alt. att katten inte var ordentligt varm när de utförde provet.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
Phaetoon
20 november 2007 · 8 156 Inlägg

Myt och myt? CO-utsläppen från bilar som går på sprit är ju minimala?
Men det är ju smartare att fixa felet istället för att dölja symptomen. Där håller jag med dig.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
kingkong
20 november 2007 · 7 Inlägg

byt oljan och kör med bilen så den är varm innan du kör in i besiktningen annars om inte katalysatorn är varm så funkar den inte.
byta oljan brukar göra underverk.
om du har tillgång till en avgasprovare så kan du ju köra bilen varm och mäta innan och efter katalysatorn samt se om de blir nån skillnad efter du bytt oljan.

Volvo 850se (1995)
945turbo_
21 november 2007 · 122 Inlägg

hade samma fel på min.. bytte olja,oljefilter och stift så va det inga problem

Raggarn84
24 november 2007 · 387 Inlägg

Om det är hög CO-halt och jag ska justera förgasaren, ska man ge den mer bränsle & mindre luft, eller mer luft & mindre bränsle för att minska co'n??

När man skruvar in skruven, får den mer luft då eller tvärt om??

nhyb
9 april 2008 · 2 Inlägg

PÅ sidan http://www.kentj.st/ finns en del tipps om hur man sänker CO halten med E85.

Garfield
9 april 2008 · 1 019 Inlägg

Raggarn84 skrev:
Om det är hög CO-halt och jag ska justera förgasaren, ska man ge den mer bränsle & mindre luft, eller mer luft & mindre bränsle för att minska co'n??

Om du vill ha ner CO-halten så ska du ge den mindre bränsle.

Mazdakillen Motormontör
9 april 2008 · 437 Inlägg

Du kan ha en trasig luftmängdmätare oxå som anger fel värden men det är högst ovanligt på japanska bilar.
Det jag tror mest är som många andra har skrivit att du har fuskat med servicen, du vet en bil är inte billig att äga men förbannat kul.
Kan oxå vara din katalysator som är dålig men de brukar lätt hålla 30 tusen mil på en jappse.
Tror nog mest att din bil inte mår så värst bra, rent utsagt på väg att bli förfallen pga dåligt underhåll å då blir CO halrterna felaktiga.
Vist man kan åtgärda det med att hälla ner liten skvätt etanol i tanken men det är ingen hållbar lösning.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang