3174
Sök

Opel Vectra OPC

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
3 mars 2008
John87 skrev:
Detta måste ju bli årets impulsköp? big_smile

Är ju en SAAB-motor i den om inte jag minns fel.

Kanske det, men det är Opels bottenplatta på nya saabar. wink
camaro67 skrev:
Du har alltså beställt en bil som du igentligen inte vet någonting om? Vad jag vet så är de en rätt ball liten skit big_smile

Direkt så liten vet jag inte om den är. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
3 mars 2008
VectraGTS skrev:
John87 skrev:

Här har du lite fakta om din nya bil wink

Pris
299 100 kronor

Motor
6-cyl längsmonterad V-motor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 9,5. Borrning/slag 89/74,8 mm, cylindervolym 2 792 cm3. Max effekt 255 hk (188 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 355 Nm mellan 1 800 och 4 500 r/min.

Kraftöverföring
Framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar, bak fyrlänkad axel.

Styrning
Kuggstång med servo. Vändcirkel 11,9 meter.

Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck
Fälg 8 tum, däck 235/40 YR 18

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 283, längd 484, bredd 180, höjd 150, spårvidd f/b 154/153. Tjänstevikt ca 1 700, maxlast ca 500. Tank 61 liter.

Fartresurser
Toppfart 254 km/h. Acceleration 0-100 km/h 6,9 s.

Bränsleförbrukning
Stad 1,56, landsväg 0,75, blandad körning 1,05 l/mil.

Allt som du har skrivit ett fel,det sitter en V6 på 280 hk:lol:

Inte allt. Turbomatad V6 på 2,8 liter, men jag tror den sitter på tvären, inte längs med...
Men effekten är fel.. Den är på 280 hk. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

149 Inlägg
6 april 2008
Klart som fan motorn är tvärställd det är ju framhjulsdrift på den, när läste ni senast att en bil med framhjulsdrift hade en längsmonterad motor??? Anledningen till att man börja med framhjulsdrift var ju för att spara utrymme i kupén, vilket gjordes när motorn kunde tvärställas...

Sen har 06an 255hk/355Nm och de senare 280hk/355Nm.

Att kalla en bil ett "äckel" låter ju riktigt smart om man bara utgår från vad dumburken säger och inte provar själv eller äns läser lite olika tester som man lätt gör på nätet...

Och att det skulle vara en saab motor är ju bara för kul, allt som har turbo är inte made in Sweden...

Blir så less på folk som har förutfattade meningar.

Opelåkare. Banåkning och GT bilar är livet!

166 Inlägg
6 april 2008
John87 skrev:

Här har du lite fakta om din nya bil wink

Men suck varför tror alla i sverige att så fort Opel kommer med något så är det SAAB som är med i bilden.

Den motorn kommer ursprungligen från australiensiska HOLDEM. Sen har utvecklings avdelningen i Russelsheim tyskland vidare utvecklat just denna motor för BÅDE Opel och SAAB.

Sen därimot har vi den 2 liters turbo motorn som sitter i min zafira opc  ( Z20LEH ) en utveckling av saabs  fantastiska 2 litersmotor. Här har folket från saab varit med en hel del i det jobbet.

Meister
6 763 Inlägg
7 april 2008
Irmscher Vectra skrev:
John87 skrev:

Kanske det, men det är Opels bottenplatta på nya saabar. wink
camaro67 skrev:
Du har alltså beställt en bil som du igentligen inte vet någonting om? Vad jag vet så är de en rätt ball liten skit big_smile

Direkt så liten vet jag inte om den är. smile

Oj jag tänkte på astran wink

735 Inlägg
7 april 2008
_Widde_ skrev:
Klart som fan motorn är tvärställd det är ju framhjulsdrift på den, när läste ni senast att en bil med framhjulsdrift hade en längsmonterad motor??? Anledningen till att man börja med framhjulsdrift var ju för att spara utrymme i kupén, vilket gjordes när motorn kunde tvärställas...

Att kalla en bil ett "äckel" låter ju riktigt smart om man bara utgår från vad dumburken säger och inte provar själv eller äns läser lite olika tester som man lätt gör på nätet...

Och att det skulle vara en saab motor är ju bara för kul, allt som har turbo är inte made in Sweden...

Hörru, tagga ner. en av sveriges vanligaste framhjulsdrivna bilar har längsmonterad motor.... Audi A4
Senast redigerat av tobee (7 april 2008)

149 Inlägg
7 april 2008
tobee skrev:
_Widde_ skrev:

Hörru, tagga ner. en av sveriges vanligaste framhjulsdrivna bilar har längsmonterad motor.... Audi A4

Kan det bero på att A4an även finns med fyrhjulsdrift kanske? Med andra ord den bilmodellen är gjord för tillvalet fyrhjulsdrift från start.

Opelåkare. Banåkning och GT bilar är livet!

735 Inlägg
8 april 2008
_Widde_ skrev:
Kan det bero på att A4an även finns med fyrhjulsdrift kanske? Med andra ord den bilmodellen är gjord för tillvalet fyrhjulsdrift från start.

Självklart är det så men detta var inte poängen med mitt inlägg.  jag citerar: "när läste ni senast att en bil med framhjulsdrift hade en längsmonterad motor???" "Blir så less på folk som har förutfattade meningar.". Tyckte bara det var så roligt/störande att du i ena meningen klagar på andras fördomar och i nästa kom med en egen fördom om framhjulsdrivna bilar tongue Fakta är ju att det visst finns framhjulsdrivna bilar med längsmonterad motor.
Senast redigerat av tobee (8 april 2008)

593 Inlägg
8 april 2008
Mortalis skrev:
Den gamla Vectran var ju tydligen en dödsfälla, om de kör samma chassi så bör du nog skaffa dig en bra livförsäkring

heh, svar nej, den gamla vectran var/är ingen dödsfälla smile, gamla vectran A har samma bottenplatta som saab 900/9-3, och Vectra B har är samma som 9-5, och dessa är ju helt ok så varför skulle då opel va en dödsfälla?

Den nya vectra C har en ny bottenplatta/chassi, samma som 9-3SS faktiskt
bara en fråga.., va har du fått ifrån att vectra är en dödfälla?, nåt baserat på egna erfarenheter?
Senast redigerat av epapower (8 april 2008)

9 108 Inlägg
8 april 2008
Thiger_84 skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=zPHNPmfTopQ

Där var klippet jag menade tidigare i tråden, klart som korvspad att skiten spinner och blir understyrd när man stämplar full gas vid fullt rattutslag med för låg växel i på en FWD-bil. Brukar gilla Clarkson men så här jävla partisk ska man inte vara, visst understyrde den för Stig också men så som Clarkson håller på är komedi. Samma sak händer om man kopplar ur antispinn på vilken FWD-bil som helst med över 250hk.

Dom skriver här om den nyare OPCn med 280hk:

Recent review from topgeardotcom,March 30,2007,280BHP.
"It sticks to the road brilliantly, using an advanced active damper system. It's been tweaked since the Stig nearly understeered it off the Top Gear track, and it's well executed: the ride isn't harsh, and you can press the sport button to harden the suspension even further and activate a more reponsive throttle.The steering is light, but still has plenty of feel, and there is a surprising lack of torque steer given the amount available."

VW-nörd?
4 332 Inlägg
8 april 2008
Skulle vilja se hur mkt bättre han kör på banan med den tweakade då...och uppenbarligen tänkte opel sälja bilen som den var, tills de såg hur dålig den var i hans händer, ingen testförare eller?

9 108 Inlägg
8 april 2008
OPC-bilarna testades länge på Nürburgring med högst representabla tider (rekord sattes med Corsan och Zafiran vet jag i alla fall, inte med Vectran men jag tror inte dom gör den dålig med vilje wink) så det är nog skillnad i körstil och bana skulle jag vilja påstå.

Bilen såldes som den var under 2007 och av dom ägarna jag pratat med (varav några som kör bana) så är den underbar smile

509 Inlägg
11 april 2008
MilleN skrev:
Thiger_84 skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=zPHNPmfTopQ

Där var klippet jag menade tidigare i tråden, klart som korvspad att skiten spinner och blir understyrd när man stämplar full gas vid fullt rattutslag med för låg växel i på en FWD-bil. Brukar gilla Clarkson men så här jävla partisk ska man inte vara, visst understyrde den för Stig också men så som Clarkson håller på är komedi. Samma sak händer om man kopplar ur antispinn på vilken FWD-bil som helst med över 250hk.

Så hårt kör han ju inte. Just den bilen har kass väghållning helt enkelt. Så gjorde inte min s40 t4 med atech steg3 (255hk) å orginallåda, visst innerhjulet börjad ju spinna men de svängde ju ändå..

Han har nog kört en hel del framhjulsdrivna bilar genom åren men ändå säger han att de e den sämsta han kört..

Sök