4077
Sök

Köra - med körförbud?

146 Inlägg
27 april 2008
Trådstartare
Hej på er! Har en BMWm 528:a med körförbud på,  Hann inte fixa handbromseriet inom besiktnings-tiden, så nu är det körförbud.. Då jag pluggar fordon så tänkte jag köra in bilen till skolan och värma loss ok-skruvarna. Går så mkt enklare att få loss det där, lossa "allt" som kan tänkas sitta fast, och sedan åka hem igen..
Frågan är om man får göra såhär? Alltså vad farbror blå gör om jag skulle bli stoppad.. (har för mig från nånstans att man får köra till (och från?) verkstad..)

Någon som har koll på detta?
Tack på förhand!

Mvh /// Freppazz

1 302 Inlägg
27 april 2008
Tror man får köra till verkstad fast inte därifrån inan den är klar.
Men är inte säker på det.

1 915 Inlägg
27 april 2008
En snabb koll på www.vv.se så hittar man detta:

Körförbud
Om du inte besiktar fordonet i tid, får du automatiskt körförbud (så kallat inträtt körförbud). Fordonet får då bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och till en besiktningsstation. Ett fordon kan också få körförbud om det vid en poliskontroll eller vid en kontrollbesiktning är i så dåligt skick att det är en fara för trafiksäkerheten(meddelat körförbud). Fordonet måste då bärgas från platsen. Fordonet får därefter endast köras kortast lämpliga väg till en besiktningsstation.

Alltså så får du köra bilen till en verkstad men får ej köra från verkstan hem, utan måste köra från verkstan till besiktning, enligt lagen.
Sen så är det nog tveksamt om att köra till skolan är samma som att köra till en verkstad.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

146 Inlägg
27 april 2008
Trådstartare
Tackar för de snabba svaren! Nej skolan är ju ingen auktorierserad (stavning?) verkstad, men det är ju iaf en verkstad..

Men å andra sidan är det ju inte så jättestor risk att man blir stoppad, och blir man det så borde polisen ha förståelse.. Och när jag åker hem från "verkstan"  så kan jag ju säga att jag är påväg till verkstaden.. tongue

Hur skulle ni gjort?
Behöver verkligen värma loss skruvarna.. + att en lyft underlättar enormt! Med detta menar jag att det är omöjligt att få loss skruvarna hemma, har svetsat, slagit på hylsor osv osv. värme är sista utvägen...

Tack på förhand! Mvh

1 302 Inlägg
27 april 2008
Kör du till skolan och fixa alt på bilen på sama dag.
Borde du nog hina.

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
27 april 2008
Jag skulle ha kört, gjorde så vid flera tillfällen när jag gick i skolan och behövde fixa med bilen, visst det är ju inte riskfritt men inte så troligt att man blir stoppad wink .

- Time Attack -

red daddy
27 april 2008
man får "provköra" bilen i samband med reparation... om polisen stoppar dig alltså. obes och oskattat funkar, men INTE utan försäkring. De MÅSTE man ha

Hmm.
27 april 2008
Kör för guds skull inte utan försäkring, kan bli dyrt...

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
27 april 2008
Hmm. skrev:
Kör för guds skull inte utan försäkring, kan bli dyrt...

Jupp smäller du så blir du fattig.

Och kör du omkring oförsäkrat i en påställd bil då kostar det runt 100kr per dag som du inte har försäkring.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

blacken
27 april 2008
Ställ på den innan du åker till verkstaden och teckna en försäkring, när du sedan kommer hem med den så ställ av allt. Visserligen så kostar det en "slant", men om du skulle torska med den så blir det MYCKET dyrare och krångligare..

146 Inlägg
27 april 2008
Trådstartare
Ja men bilen är redan påställd & skattad & försäkrad, så då ska det ju nästan bara vara o åka? smile

Tack för alla svar!
Tips på vad man ska säga om herr polis kommer?... wink

Sök