extrem sänkning

Team-Adolfsson Gödseldräng
9 mars 2008 · 4 529 Inlägg

Mäki skrev:
Hur kan man vara så snål att man kapar fjädrar när man får en komplett sänkningssats för 4000kr, då dämpare OCH fjädrar. Och jag kan lova er att det är skillnad på sänkning och kapning.

eftersom vi kör volvo så dricker dom så jävla mycke soppa så vi har inte råd med fjädrar wink haha
(ironi)
jag kapade mina för jag tycker det är onödigt att slänga ut pengar på en volvo ^^

Manne Jajjemen!
9 mars 2008 · 1 512 Inlägg

Mäki skrev:
Hur kan man vara så snål att man kapar fjädrar när man får en komplett sänkningssats för 4000kr, då dämpare OCH fjädrar. Och jag kan lova er att det är skillnad på sänkning och kapning.

En sänkningssats sänker för dåligt på gammla volvos tyvärr.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
Mazdakillen Motormontör
9 mars 2008 · 437 Inlägg

Att sänka bilen för mycket är negativt.
Även STCC bilarär inte maxsänkta för att behålla chassirörelser.
Kurvtagning är som slalom, dalskidan älskling.
Man måste ha ett visst tryck på ytterhjulen för att inte bilen ska understyra rakt fram eller drabbas av en total sladdkaskad.
Sen så är risken alltid att bilen tar i asflaten å det kan du få feta böter för samt att däcken kan ta i skärmkanterna.
Sen så kan du åka fast hos SBP med resultatet"för kort fjädringsväg"
Köp sänkfjädrar som sänker max ca 40mm

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
anderzohn bilbytarkung
9 mars 2008 · 196 Inlägg

Mazdakillen skrev:
Att sänka bilen för mycket är negativt.
Även STCC bilarär inte maxsänkta för att behålla chassirörelser.
Kurvtagning är som slalom, dalskidan älskling.
Man måste ha ett visst tryck på ytterhjulen för att inte bilen ska understyra rakt fram eller drabbas av en total sladdkaskad.
Sen så är risken alltid att bilen tar i asflaten å det kan du få feta böter för samt att däcken kan ta i skärmkanterna.
Sen så kan du åka fast hos SBP med resultatet"för kort fjädringsväg"
Köp sänkfjädrar som sänker max ca 40mm

varför köpa en sats som sänker max 40mm kan man ju lika gärna kasta pengarna i sjön gör ju precis lika mycke nytta..sänker ju ingenting..

sponsor:
RUDSKOGA BIL&DÄCKSERVICE AB
Mercedes E220D AMG "Anderzohn" (2014)
CarbonLoader Team Carkings
9 mars 2008 · 2 300 Inlägg

Nyss kastat på FK sänkning & är helnöjd! Billigast & riktigt härligt stötiga;)

Volkswagen Golf Mk4 GTi Turbo "The Grey Anatomy" (2001)
zlobban
9 mars 2008 · 328 Inlägg

anderzohn skrev:

Mazdakillen skrev:
Att sänka bilen för mycket är negativt.
Även STCC bilarär inte maxsänkta för att behålla chassirörelser.
Kurvtagning är som slalom, dalskidan älskling.
Man måste ha ett visst tryck på ytterhjulen för att inte bilen ska understyra rakt fram eller drabbas av en total sladdkaskad.
Sen så är risken alltid att bilen tar i asflaten å det kan du få feta böter för samt att däcken kan ta i skärmkanterna.
Sen så kan du åka fast hos SBP med resultatet"för kort fjädringsväg"
Köp sänkfjädrar som sänker max ca 40mm

varför köpa en sats som sänker max 40mm kan man ju lika gärna kasta pengarna i sjön gör ju precis lika mycke nytta..sänker ju ingenting..

håller med dej.. dom sänker inget alls typ..
brorsan hade kapat 4varv fram och 3 bak på sin 740 låg riktigt fint på vägen big_smile

Volvo V70 (2010)
Losgard
9 mars 2008 · 1 688 Inlägg

Man kan börja fråga sig varför vissa sänker sina bilar, för att den ska se lägre ut eller för väghållningens skull?

Senast redigerat av Losgard (9 mars 2008)

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
dallan81
10 mars 2008 · 38 Inlägg

Losgard skrev:
Man kan börja fråga sig varför vissa sänker sina bilar, för att den ska se lägre ut eller för väghållningens skull?

Både och!! plus att den ser ju sååå mkt bøttre ut rent estetiskt.

-The lapdance is so much better when the stripper is crying-
Volvo Knugen The one and only
10 mars 2008 · 1 091 Inlägg

Mäki skrev:
Hur kan man vara så snål att man kapar fjädrar när man får en komplett sänkningssats för 4000kr, då dämpare OCH fjädrar. Och jag kan lova er att det är skillnad på sänkning och kapning.

För att en 740 oftast inte kostar mer än just 4000 wink Som om en väghållnings sats till din bil skulle kosta 60.000:- cool


EDIT: stavfel...

Senast redigerat av Volvo Knugen (10 mars 2008)

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
Mäki Långsam Perfektionist
10 mars 2008 · 4 800 Inlägg

Volvo Knugen skrev:

Mäki skrev:
Hur kan man vara så snål att man kapar fjädrar när man får en komplett sänkningssats för 4000kr, då dämpare OCH fjädrar. Och jag kan lova er att det är skillnad på sänkning och kapning.

För att en 740 oftast inte kostar mer än just 4000 wink Som om en väghållnings sats till din bil skulle kosta 60.000:- cool


EDIT: stavfel...

Då kontrar jag med frågan, är det värt att styla & trimma en bil för 4000 om du inte ens tycker det är värt att köpa en sänkningssats till den? wink

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Mazdakillen Motormontör
11 mars 2008 · 437 Inlägg

anderzohn skrev:

Mazdakillen skrev:
Att sänka bilen för mycket är negativt.
Även STCC bilarär inte maxsänkta för att behålla chassirörelser.
Kurvtagning är som slalom, dalskidan älskling.
Man måste ha ett visst tryck på ytterhjulen för att inte bilen ska understyra rakt fram eller drabbas av en total sladdkaskad.
Sen så är risken alltid att bilen tar i asflaten å det kan du få feta böter för samt att däcken kan ta i skärmkanterna.
Sen så kan du åka fast hos SBP med resultatet"för kort fjädringsväg"
Köp sänkfjädrar som sänker max ca 40mm

varför köpa en sats som sänker max 40mm kan man ju lika gärna kasta pengarna i sjön gör ju precis lika mycke nytta..sänker ju ingenting..

Åter igen så finns det flera anledningar att inte kapa eller sänka för mycket.
1 Du kan få anmärkning hos SBP för "för kort fädringsväg" vilket ger dej en 2a å du kan inte mena fullblodigt ärligt att du kommer stå byta fjädrar varje gång du ska dit.
2 För kort fjädringsväg gör att du inte kan få rätt chassielutning vilket kan ge sämmre vägegenskaper än orginal om bilen dessutom blir tokstumm.
Alltså för att du ska få maximala vägegenskaper måste bilen kunna fördela G krafterna mellan inner och ytterhjulen rätt. Säg att du kör på Mantorp  park och kommer in i pariserkurvan om inte bilen lutar så kan den inte fördelatrycket rätt mellan yttre hjulpar och innre hjulpar vilket kommer resultera i att antigen understyr bilen som fan eller så åker du av med en jävla buller å bång.
Precis som slalom....du måste ha trycket på ytterskidan å ju mer du kan fokusera trycket ju skarpare och stabilare svänger du.
Fattar du vad jag försöker förklara??
alltså om din bil är tvärstum så kommer bilen att inte kunna svängaordenkligt i presade situationer.
Visst du ska även ha ett visst tryck på innerhjulen men det enda jobb de har är att ge mer stabilitet genom kurvan och hålla bilen kvar på banan.
Men det trycket sköter krägningshämmarna, det är därför de sitter där.
3. Du kan få feta böter om blen slår i asfalten, behöver jag säga mer?
4. Monterar du på hjul av dimmesionen typ 225/45-17 på säg en volvo 740 så kommer den ta i skärmkanterna garanterat vilket gör att du skär sönder däcken, räcker den förklaringen?
35-42mm brukar räcka alledes utmärkt på de flesta bila plus att du får bättre väghållning.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
Mazdakillen Motormontör
11 mars 2008 · 437 Inlägg

zlobban skrev:

anderzohn skrev:

Mazdakillen skrev:
Att sänka bilen för mycket är negativt.
Även STCC bilarär inte maxsänkta för att behålla chassirörelser.
Kurvtagning är som slalom, dalskidan älskling.
Man måste ha ett visst tryck på ytterhjulen för att inte bilen ska understyra rakt fram eller drabbas av en total sladdkaskad.
Sen så är risken alltid att bilen tar i asflaten å det kan du få feta böter för samt att däcken kan ta i skärmkanterna.
Sen så kan du åka fast hos SBP med resultatet"för kort fjädringsväg"
Köp sänkfjädrar som sänker max ca 40mm

varför köpa en sats som sänker max 40mm kan man ju lika gärna kasta pengarna i sjön gör ju precis lika mycke nytta..sänker ju ingenting..

håller med dej.. dom sänker inget alls typ..
brorsan hade kapat 4varv fram och 3 bak på sin 740 låg riktigt fint på vägen big_smile

Bäst jag förklarar skillnaden mellan vettig sänkning och idiotsänkning.

1 väghållning.

OM du sänker såpass att bilen blir för stum så kommer du inte alls få samma väghållning som med ett sänkningskit av god kvalitet.
En bil behöver luta i kurvorna för att du ska få rätt tryck på ytterhjulen.
Får du inte rätt tryck så kommer bilen att understyra.
Genom att en bil lutar något i kurvorna så får den lättare att pressa ner ytterhjulen mot marken precis sm en slalomåkare har tryck på dalskidan.
Innerhjulens jobb är endast till att skapa stabilitet genom kurvtagningenoch motverka att bilen drar sig ut genom kurvan pga G krafterna.
Därför är det viktigt att man har rätt tryck på innerhjulen men med hjulens vikt samt att krägningshämmarna sitter på bilen av en anledning, att fördela trycket mellan inner och ytterhjul.
Så ska man få bättre väghållning och mer stabilitet genom kurvan så är grövre krängningshärrare mer önskat än stummare fjädrig.
MEningen med att sänka bilen är endast att få ner tyngdpunkten men tex ta en Volvo 740 så en sänkt sådan får aldrig samma väghållning som tex en sänkt Mazda RX7 pga att Mazdan har mindre överhäng framför samt bakom bakaxeln samt att den har en lägre kaross.
Det enda som en stummare chassisättning har fördel av är vid gaspådrag samt inbrommsning men även där måste ändå en viss gränns av chassirörelser ändå infinna sig, tex i starten måste bakändan sätta sig på en bakhjulsdriven bil för att du ska få fäste och vid kraftinga inbrommsningar måste den niga framåt för att inte hjulen ska låsa sig och har man abs så underlättar man för abs systemet att verka rätt.
Bättre däck ger bättre resultat än toksänkning.
Dessutom måste även innerhjulens stötdämpare kunna röra sig tillräckligt för att inte innerhjulen ska lätta ifrån marken vilketgör att då har du bara tryck på ytterhjulen vilket gör att du tappar fäte eftersom du tappar stabilitet.

2. hos bilprovningen. Ser de at du har kapat dina fjädrar å i synnerhet på en volv så finns risken att du får en 2a för "för kort fjädringsväg"

3 Polisen. Ser polisen att din bil slår gnistror om sig kan du ge dig fan på att de kommer att stoppa dig och ser de att du har skadat asfalten åker du på feta böter, värre än en burnout och en burnout kostar ca 1000 spänn metern.
Dessutom riskerar du skada din bil i onödan.

4. har du folk i bilen så finns det risk att den sjunker ner så att skärmkanterna skär i däcken och har man fina BRidgestone 225/45-17 eller så så kostar däcken två lax styck å man vill ju inte köpa däck om man inte behöver.

Så summan av kardemumman, 1 jag tror inte ett skit på att den fick bättre väghållning, ta ett varv runt Mantorp eller om ni törs köra mot en likadan bil som är sänkt ca 40mm på samma kurviga vägsträcka med en likvärdig förare.
2, tänker du byta fjädrar bara för att klara bilprovningen?

3 tänker du bli stamkund hos polisen?? jag väljer helst att inte vara dem men jag vet inte du kanske gillar att bli stoppad 4 gånger varje kväll.

4 antigen skaffar du polare med typ annorexia eller så köper du skitdäck varje söndag eller så så får du åka runt med hjul av äkta framor anka stuk.

Valet är ditt varså god.
Själv sattsar jag på att byta till bättre dämpare och sänksatts från någon välkänd fabrikat.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
Raggerkung_ VolvoRaggare
12 mars 2008 · 55 Inlägg

det finns något som kallas att sunt förnuft, de ni precis har predikat om stämmer bra.
men de förstår vilken idiot som helst
om man toksänker är de antagligen en skitbil man har eller så är de ett ordentligt bygge.
då man bygger om o höjer fjäderbenstornen o flyttar in dessa, kortar styrstag mm.
då är de ett seriöst bygge.
bilen måste ha någon form av fjädring för att hålla sig på vägen men de krävs inte mycket.
väghållning på en 740 blir bara bättre o bättre ju mer du kapar till en viss gräns, då faller allt.

men som sagt, de är inget fel med att toksänka en skitbil för att de e fräckt,
o att byta fjädrar bak o fjäderben fram inför varje besiktning är absolut inget svårt arbete.
skaffa ett par orörda o smäll på varje år, absolut ingen stor insats.
de som kan jävlas är att kulleden på styrstagen bara snurrar när man försöker spänna fast den i fjäderbenet. de kan vara klurigt o få den till att stanna still om man inte har rätt verktyg.
men annars är de lätt som en plätt o helt klart värt de

Volvo For Life - Never Leave The B Engines
gutta
12 mars 2008 · 82 Inlägg

Raggerkung_ skrev:
det finns något som kallas att sunt förnuft, de ni precis har predikat om stämmer bra.
men de förstår vilken idiot som helst
om man toksänker är de antagligen en skitbil man har eller så är de ett ordentligt bygge.
då man bygger om o höjer fjäderbenstornen o flyttar in dessa, kortar styrstag mm.
då är de ett seriöst bygge.
bilen måste ha någon form av fjädring för att hålla sig på vägen men de krävs inte mycket.
väghållning på en 740 blir bara bättre o bättre ju mer du kapar till en viss gräns, då faller allt.

men som sagt, de är inget fel med att toksänka en skitbil för att de e fräckt,
o att byta fjädrar bak o fjäderben fram inför varje besiktning är absolut inget svårt arbete.
skaffa ett par orörda o smäll på varje år, absolut ingen stor insats.
de som kan jävlas är att kulleden på styrstagen bara snurrar när man försöker spänna fast den i fjäderbenet. de kan vara klurigt o få den till att stanna still om man inte har rätt verktyg.
men annars är de lätt som en plätt o helt klart värt de

man behöver inte lossa mer än bultarna uppe i motorrummet till fjäderbenet för att kunna vika ut det..smile vilket gör det till en ännu mindre insats, har gjort det X antal gånger själv.

BMW M3 Turbo "m50 turbo" (1996)
Baxtr Leg. nöt
12 mars 2008 · 460 Inlägg

Kanske inte har med detta att göra men.. hur blir det om man tar sänknnigsfjädrar som sänker 40 mm och byter den fjädern med en fjäder i en sänkningssats där både fjädrar och dämpare sänker 40mm tillsammans.. hur mycket lägre blir den..? hur bra blir väghållningen..?  hmm
hoppas nån förstår min förklaring..


Tack på förhand..


detta var bara en fundering.. alltså inget som ska göras verkligt..

Senast redigerat av 740Rob (12 mars 2008)

SAAB
Arn87
4 maj 2008 · 402 Inlägg

Har köpt sänkningsfjädrar till min 740 som sänker 40mm o den blev bra bak förutom att däcken slår i ibland =P men fram ser det inte bra ut för den är lägre bak än fram skulle behöva kapa sänkningsfjädrarna lite fram så det sänker typ 20 mm till. Så någon som vet hur många varv jag ska ta av för det?
(Satsen heter Kilen sport springs)

loudness
4 maj 2008 · 4 554 Inlägg

fleng skrev:
kör baa på genomslagsgummina!

eller så köper man traktor från början kul att behöva köra i 70 och veta at njurarna skakar sönder
ska ma sänka extremt så bygger man om inget kalanskahittepå

Opelmadness German cars, quality and beyond
4 maj 2008 · 8 197 Inlägg

Vira in motorn i snökedjor från en traktor, då blir den lägre. roll

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang