semisyntetisk 10w-40 motorolja i 200sx ??

Ripley333
15 juni 2007 · 638 Inlägg

funkar semisyntetisk 10w-40 olja i 200sx s14? eller ska jag ha helsyntetisk olja? vad är skilnaden. jag kör ju lite trimmat så en bra olja är att föredra

Licking pussy is like playing with the Mafia - one wrong move and you're in deep shit
Joakim_J Lastbilsmekaniker
15 juni 2007 · 328 Inlägg

helsyntetisk olja är bättre

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.
Ripley333
15 juni 2007 · 638 Inlägg

ChixZ skrev:
helsyntetisk olja är bättre

Kan du förklara lite bättre varför det är bättre?

Licking pussy is like playing with the Mafia - one wrong move and you're in deep shit
mellowd Drop Shop
15 juni 2007 · 926 Inlägg

klart som fan helsyntet är bättre.
Finare olja. Men det är inget man häller i var som helst. Vad har bilen gått på för olja innan?
När du häller i finare olja släpper en del avlagringar i motorn.

liquisole
18 maj 2008 · 1 237 Inlägg

har själv en fråga, har inte fyllt i olja i min 200sx sen köpet än, och nu ska jag göra det.. hinner inte med oljebyte än så tänkte bara fylla på. Har ingen aning vad det är för olja i den från tidigare men har hemma ivarjefall 10w-40 motorolja, undrar om det fungerar med det..?

LocKtar Herr
18 maj 2008 · 1 722 Inlägg

Oljan är SVINVIKTIG i våra motorer, den bör bytas vid 500mil~ Jag kör på  http://www.garaget.org/?car=21419&image=595063 och den oljan är oslagbar! finns att köpa på www.airtune.se bland annat!

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Andreas_ace
18 maj 2008 · 375 Inlägg

Varför rekommendera en olja som inte är rekommenderad för vinter körning?

Nåväl.
Hel syntetisk olja är slitstarkare, klarar högre temperaturer och är homogen. Dvs länkarna i oljan är lika långa och har samma slitstyrka.
Ordspårket säger, ingen kedja är starkare än dess svagaste länk.
Här är alla lika konstruerade och sedan är oljan gjord för att få vissa speciella egenskaper.

En semi(del/halv syntet ) består av blandad olja från både helsyntet och mineral. Inget säger hur många delar det är av varje. Och även här är det svårt att veta hur bra oljan egentligen är.
Här kommer kvalitets systemet in. API ex.

Och jag själv anser att det är mycket av detta man ska kolla på, inte märket.

Sedan sägs det att man inte ska anv helsyntet olja i en bil som körts på mineral olja då avlagringar kan släppa. Avlagringar kan släppa är sant, men denna egenskap har alla oljor. Dvs "förhindra koksbildning, rena motorn, lösa upp slagg"

Vad jag kan säga är att en del motorer inte gillar en viss typ av olja då en del egenskaper kan förstöra motorer. Dvs innehåller ämnen/ additiv som försämrar motorns smörj egenskaper eller får en viss reaktion av materialet.
Det är som glykol. blå/grön ska användas i en viss motor och röd för en annan

Volvo 740GL (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang