7356
Sök

Startproblem Volvo 740 Turbo

602 Inlägg
18 maj 2008
Trådstartare
Tja, jo så här är det. Bytte kamrem o olja igår med min morbror, allt gick bra dock lite krongel med att få av dreven o så. Iaf så körde jag iväg när vi var klara, körde typ 2 mil, sen parkerade jag, sen efter typ 2 timmar så skulle jag köra iväg, då klickade det bara till när man vred på nyckeln o skulle starta, så vi fick springa igång den. Startlampan lyste hela vägen hem och volt mätaren var nästan i botten.
När jag kom hem såg jag att fläckträmen gick som den skulle, mätte på batteriet o de var ca 12volt, men ändå så startar inte bilen med nyckeln.
Solenoiden klickar till men sen inget mer. dock så satte jag i ett annat batteri o då malde motorn en liten stund sen samma sak igen:S
Hände en konstig sak oxå, hel crazy, vred av täningen men den gick inte av förens jag drog ur nyckeln, sen så satte jag nyckeln imot bara då gick täningen igång igen:/ men detta hände bara en gång.
Någon som vet vad det kan vara för fel? alltså bilen klickar bara till när man ska starta med startmotorn, går bara igång när man rullar igång den..

Tacksam för svar

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

21 761 Inlägg
18 maj 2008
Först av allt så bör du ladda upp ditt batteri med en batteriladdare, sedan tror jag att du måste kika på både batterikablarna och generatorkablarna så att det inte har lossnat någon som kan ligga och kortsluta.

Det där konstiga felet med tändningen kan bero på samma sak som problemet med startmotorn, men jag är ju inte helt säker på det.

602 Inlägg
18 maj 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Först av allt så bör du ladda upp ditt batteri med en batteriladdare, sedan tror jag att du måste kika på både batterikablarna och generatorkablarna så att det inte har lossnat någon som kan ligga och kortsluta.

Det där konstiga felet med tändningen kan bero på samma sak som problemet med startmotorn, men jag är ju inte helt säker på det.

Jo har laddat upp batteriet, och försökt med starthjälp. men ska plocka loss batteriet sen o ladda upp det helt, men batteriet är bara 1år gammalt så de är inte slitet.

mjo farsan tror att det är kortis någon stans, för den gnistrade till ovanligt mycket när man satte tillbaka plus på batteriet efter att man tagit loss den.

21 761 Inlägg
18 maj 2008
Okej, ta det försiktigt när det gnistrar. Har man otur så kan batteriet explodera. Det ska ju normalt sett inte bli en massa gnistor om man har stängt av alla kupelampor när batterikablarna sätts fast.

Mät gärna med en multimeter som är ställd i läge för strömmätning, vrid till 10A eller 20A mätområde och koppla mellan batteripluspol och batteripluskabel.

Anslut först mätpinnen på polen, sedan håller du den andra mätpinnen så lång bort från batteriet som möjligt när du ansluter batteripluskabeln till den mätpinnen. På så sätt kommer inte eventuella gnistor så nära batteriet.

"Dutta" bara mätpinnen mot batteripluskabeln, ifall det drar mycket ström så kan kanske multimetern pajja annars.
Senast redigerat av Drönirettab (18 maj 2008)

602 Inlägg
18 maj 2008
Trådstartare
Hm var tydligen batteriet:/ de som ändå bara var 10månader gammalt..

21 761 Inlägg
18 maj 2008
Kortslutning i en cell kanske?

Då ska du få ett nytt.

602 Inlägg
18 maj 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Kortslutning i en cell kanske?

Då ska du få ett nytt.

mjo har ännu garanti.
Men de är en grej på batteriet som ska lysa grönt när det är lagom med gile i batteriet. o den har aldrig lyst:/

21 761 Inlägg
18 maj 2008
Nja, den lyser ju inte precis. Man får titta nära "grejen" (ögat) för att det ska synas att den visar grönt.

602 Inlägg
18 maj 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Nja, den lyser ju inte precis. Man får titta nära "grejen" (ögat) för att det ska synas att den visar grönt.

Hehe jo ska man vara petnoga så:)

Sök