7196
Sök

Startproblem 760 -89

5 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
Hej, jag köpte nyligen en Volvo 760 -89 (V6-varianten).
Den fungerar klanderfritt, med undantag för när man ska starta den.
Det går inte att starta den med nyckeln, utan man är tvungen att vrida på tändningen och sedan ansluta en sladd manuellt från startmotorn till batteriet. Det är nån nödlösning som förra ägaren hade gjort.

Vad är det som kan tänkas vara fel? Vore ganska trevligt att slippa öppna huven osv varje gång man ska starta bilen roll

10 287 Inlägg
14 maj 2008
- Bortklippt larm
- Trasigt tändlås
- Avbruten kabel i kabelhärvan

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

5 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
Ok.. Har du några bra tips på hur jag ska felsöka / utesluta felkällor?
Har inte direkt några gedigna erfarenheter av att fixa med bilar.

10 287 Inlägg
14 maj 2008
Försök hitta någon som har och kan hantera ett universalinstrument och som har nån slags vana av att pula med el.
Det är nog enklaste tipset.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

21 761 Inlägg
14 maj 2008
Kika nere vid startmotorn ifall det hänger någon lös kabel som ser ut att kunna ha suttit på stift 50 på solenoiden. Det bör sitta åtminstone två kablar anslutna på startmotorns solenoid, dels den grova kabeln från batteriet (sitter på gängad anslutning nr 30) och dels en tunn kabel som ska sitta på ett flatstift med nr 50.

Så är det iaf på 240, jag tycker att det borde vara ungefär likadant på din 760 också. Startmotorerna på lite äldre bilar verkar ganska ofta ha samma nummerbeteckningar på solenoidens anslutningar enligt vad jag har sett. Åtminstone när det handlar om Bosch startmotorer.

Den kabel som sitter på stift 50 är den kabel som kommer från tändlåset när man vrider nyckeln i startläge, ifall det inte kommer spänning dit så kan inte heller startmotorn börja snurra. Antagligen har den förra ägaren satt en ny kabel till stift 50 på solenoiden och antagligen är det den som du måste koppla till batteriet varje gång.

Men känner du att det verkar besvärligt så be en polare hjälpa till litegrann. Man får ju passa sig så att man inte råkar kortsluta batteriet, därför ska man helst ha en del vana som Sharky säger smile.

5 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
Ok, rätta mig om jag har fattat fel:
Kabeln som jag nu får ansluta manuellt till batteriet är förmodligen kabeln som ska gå till tändlåset?

Känner dessvärre ingen som kan bilar hmm

21 761 Inlägg
15 maj 2008
Nja, det är inte säkert att den kabeln ska gå till tändlåset, men kabeln från tändlåset ska antagligen sitta på det stift som den där kabeln sitter på.

Ibland kan tändlåset krångla, som Sharky ger förslag på. Det finns en speciell utgång på tändlåset som enbart går till startmotorns solenoid, ingen annanstans. Om det glappar vid den utgången så kommer det ingen spänning så att startmotorn snurrar igång. Den del av tändlåset som oftast brukar krångla kallas för "tändrosen".

Iof är det möjligt att den förra ägaren har haft problem med tändlåset och därför satt dit den där kabeln som du måste koppla till batteriet för att starta motorn, så kan det vara.

5 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
Ok, men då ska jag kika på tändlåset sen!
Vet nån om det är någon speciell märkning/färg/whatever på just den kabeln som går till startmotorn från tändlåset? Eller hur man vet vilken det är.

21 761 Inlägg
15 maj 2008
På tändlåset till 240 så är det på utgång nr 50 som kabeln ska sitta, kan tänka mig att det är samma utgångsnummer på ditt tändlås också.

5 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
Jag är inne på att sätta en strömbrytare inne i kupén istället för att ansluta sladden till batteriet.
Nån som vet vad det är för strömstyrka osv till startmotorn? Så man inte skaffar en för klen brytare...

736 Inlägg
19 maj 2008
1. Om det satt ett larm tidigare i bilen kan det bryta kontakten pa kabeln mellan startmotorn och tändningslåset, vilket gör att om man bara tar bort larmet kanske kabeln är klippt på vägen även om den är ansluten både på startmotorns solenoid och i tändningslåset.

2. Angående knapp i kupén, Om det är en kabel till stift 50 som du måste ansluta antar jag att kabeln inte är så tjock nu, men det ska inte krävas stor ström för att aktivera solenoiden. Du bör väl lättast mäta med en multimeter.
Senast redigerat av frasse4 (19 maj 2008)

Sök