7413
Sök

Bästa aerodynamiken för huvscoop

2 911 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
Lägger denna här då jag inte riktigt tycker det är styling, då jag nu vill gå på djupet lite med aerodynamiken också smile

Jag sitter och räknar lite inför att göra scoop till V12;an och hittat endel huvscoop på diverse shoppar, men inget av dem säger mig något om dess effektivitet.

Enda syftet jag vill ha med mina scoop är att tillföra luft till filtrena från utsidan av bilen, rent logiskt borde ju jag forma scoopen så att öppningen är framåt och luften leds ner till filtren.

Fundering 2, många bilder jag ser är tvärtom, d.v.s. med öppningen på scoopet mot vindrutan, nästan som att de är formade för att släppa ut varm luft som trycks på framifrån genom grill o.s.v.

Så, brainstorma med mig nu. Vilken lösning är den bästa om vi bortser från utseende och istället fokuserar på så god tillförsel som möjligt till luftfiltren, d.v.s. insugen.

ElectroRaggare
886 Inlägg
19 maj 2008
Känns som ett sk Cowlscoop skulle vara bäst, rent aerodynamiskt. Då öppningen är mot rutan blir ju scoopet strömlinjeformat, och kalluft sugs in från framrutan. Jag håller på att bygga ett sådant scoop till min pickis nämligen, så jag tycker att det är en bra ide smile

Chevrolet Tahoe -99 4x4, Mad Max edition.
Cjecrolet Impala -66, lowrider.
Tesla Model S -17, A-B bilen.

2 911 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
Japp, klurat lite på det.

Men, för att det ska fungera krävs ju att motorutrymmet har ett undertryck för att luft ska sugas in där vilket gör mig fundersam till om det inte är mer looks än funktion.

Den enda tänkbara (om man kikar på naturlagarna) möjligheten är att det underlättar att luft som motorn värmt upp släpps ut bättre, då trycket ökar i utrymmet när "ny" luft kommer genom grill/front.
Senast redigerat av Decibel (19 maj 2008)

Varningar. 36
1 200 Inlägg
19 maj 2008
(Jag) hade satt scoopet med öppningen frammåt och lyft huven i bakkant. Då blåser det in ju kalluft genom scoopet och grillen, då borde ju den största delen av all varmluft åka ut enligt min hjärna (vilken inte är allt för avancerad) Men då får man ju in massa skit direkt till filterna genom scoopet också. Så det bästa vore väl att sätta ett filter där med för att slippa det eller lösa det på nått annat sätt.

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.

ElectroRaggare
886 Inlägg
19 maj 2008
Frågan är hur det blir med tanke på att kall luft sugs in under bilen när man kör, upp i motorutrymmet och kanske således ut genom scoopet, på så sätt kyler lufttempen i motorutrymmet?

Blir kanske ingen kall luft in, men mer varm luft ut?

2 911 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
Nu vimsar jag iväg med en beräkning

Lufts densitet är 1.25 kg/m3 vid 20 grader.
Normalt sett räknar man med att insugsluften är 27-32 grader varm.
Om vi gör det enkelt och säger att insugsluften i detta fall är 30 grader så är luftens densitet 1,875kg/m3 under huven och 1.25kg/m3 utanför huven (en halvnormal sommardag).
Vi avrundar lite lätt att volymen i ett motorutrymme (med motorns volym borträknad) cirka 5m3 (jaja, lite i överkant, just to proove the theory).
Det ger en differens på 2,5kg totti, om vi hade räknat på ett slutet utrymme, vilket motorutrymme inte är för fem öre, öppet både framåt, neråt och åt sidorna vilket motverkar en undertrycks-situation.

Så, vi borde kunna dra slutsatsen att ett bakvänt scoop, rent tekniskt, aldrig kan "suga" ner luft då det helt enkelt inte finns miljö för det.

Studerade lite bilder ifrån vindtunnlar från olika bilar, vad jag ser på alla bilder är att luften "kliver upp" ifrån huven de första biten och skapar ett tryck först vid framrutan, där är tydligen en hotspot vad gäller att hämta ner luft till motorn (förutom i fronten).
Problem som uppstår då är att få ett så pass högt tryck där för att kunna leda luften under huven till insuget igen, vilket enligt min miniräknare säger att jag bör köra runt 300km/h för att de ska ha en temperaturskillnad långsiktigt.

Well, finns säkerligen någon här som sitter med kunskap om ämnet, träd fram
Jag bara klurar med Logik och matematik, rätta mig om jag är ute och cyklar wink

2 911 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
NxV skrev:
Frågan är hur det blir med tanke på att kall luft sugs in under bilen när man kör, upp i motorutrymmet och kanske således ut genom scoopet, på så sätt kyler lufttempen i motorutrymmet?

Blir kanske ingen kall luft in, men mer varm luft ut?

Japp, det är precis differensen i det jag är ute efter att få fakta på smile

Om det är bäst att leda ny fräsch luft till insuget eller att fokusera på att släppa ut den varma.

ElectroRaggare
886 Inlägg
19 maj 2008
jisses, det var mer matematik än jag har läst på 3 år smile

Men de bakåtvända scoopen jag menar har mynningen precis framför rutan.

Såhär:
http://www.gmcpauls.com/pictures/cowlhoods/73-80cowlhood.jpg
Senast redigerat av NxV (19 maj 2008)

Varningar. 36
1 200 Inlägg
19 maj 2008
Menar ju det. Fattade cirka 3% av det du just skrev.

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.

ElectroRaggare
886 Inlägg
19 maj 2008
Rent luftintagsmässigt borde ju då vara att ha en öppning fram på huven, just där strömmen slår med mest tryck, innan luftströmmen börjar stegra. problemet är ju bara då att filtrera luften från orenheter utan att tappa allt för mycket luftflöde.

Och sen då vilket som ger bäst effekt, att tillföra ny luft eller bli av med den gamla... ?

2 911 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
Kan nog ligga något i detdär, varm luft stiger och med tryck framifrån så kan de nog evakueras lättare och då istället sänka insugstemperaturen.

Då uppstår genast en följdfundering, vid vilken hastighet ersätts den varma luften med kallare i sådan grad att omgivningstemperaturen sjunker. Förvisso teoretiskt omöjligt att få det kallare än det är utanför bilen, men ändå.
Problemet är att jag har ingen aning om hur mycket luft jag har under huven, eller hur mycket man kan leda ut genom sådan.
Vid 100km/h är luften (stillastående) 27m/s, min grill är 40x20cm och borde då "flöda" 21,6 kubik per sekund, jag bör således ha minst lika stor area på "utsläppet" för att inte orsaka (mer) turbulens så luften cirkulerar kvar.

usch va krångligt de blev

Byfåne
368 Inlägg
19 maj 2008
Första tanken är att på dom flesta bilar finns det redan mer m2 insläpp kall luft än m2 utsläpp varm luft.

10 287 Inlägg
19 maj 2008
http://en.wikipedia.org/wiki/NACA_duct

Är inte anledningen till scoop på jänkare att dom helt plötsligt fick problem när dom satte på high-rise insug? Det är väl inte det mest aerodynamiskt vettiga. I F1 och liknande så är det väl reglementen som säger hur insug skall se ut.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 703 Inlägg
19 maj 2008
Led in luft genom fronten ist?
Fördelar:
Du slipper ha ett fult scoop på en diskret 80tals supersedan

Nackdelar:
Du passerar obemärkt förbi teensbrudarna vid korvkiosken (kan dock även ses som fördel beroende på kåthet)

1 311 Inlägg
19 maj 2008
NxV skrev:
Rent luftintagsmässigt borde ju då vara att ha en öppning fram på huven, just där strömmen slår med mest tryck, innan luftströmmen börjar stegra. problemet är ju bara då att filtrera luften från orenheter utan att tappa allt för mycket luftflöde.

Och sen då vilket som ger bäst effekt, att tillföra ny luft eller bli av med den gamla... ?

Precis, om du vill mata ex.v luftfilter och dyl. måste du ha scoopet allra längst fram på huven där luftströmmen bryts av, längre in på huven lär du ha ett vakuum, och det är just därför man sätter ett bakvänt scoop där - för att suga ur varmluft. men det finns ju många fler sätt att leda in färskluft! endast fantasin... wink

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
19 maj 2008
Vi kan ju börja med att konstatera en sak. Det kommer inte bli något övertryck att snacka om under huven. Med andra ord, det som spelar roll för temperaturen i motorrummet är mängden luft som passerar. Vart man leder in den spelar egentligen mindre roll. Simulera att du har ett huvscoop som är framåtvinklat, övertrycket som då går in i motorrummet måste gå ut någonstans. Troligtvis går 95% av all luft du trycker in ut under motorn. Detta skapar mkt turbulens och jobbiga luftströmmar i motorrummet. Leder du istället in luften i fronten och ut genom motorhuven får du en relativt jämn luftström i de övre delarna av motorrummet, alltså där luftfilter och övrigt är placerat. Troligtvis blir kylningen minst lika bra, eller bättre, med ett avledande scoop på huven. En annan fördel som ett sådan scoop ger, är minskat luftmotstånd (luften leds ut snabbt och enkelt istället för att bromsas mot motor/torpedvägg för att sedan gå ut) och bättre downforce (med samma kraft som luften trycks upp ur motorhuven trycks bilen ner mot marken. Detta fungerar enligt samma princip som vinklade vingar vilket används på både flygplan och bilar). Båda dessa sista påståenden är grundade på den fysiska lag som säger att ett föremål som påverkar ett annant med en viss kraft, påverkas med samma kraft i motsatt riktning. (Det är därför rymdskepp flyger i rymden!)

2 911 Inlägg
21 maj 2008
Trådstartare
Härligt med lite teorier smile

Det blir inget scoop för min del, jag lyckas inte beräkna fördelarna gentemot att ta det genom fronten.
Jag kommer nyttja ordinarie tillförsel och modda den lite med större rör.

10 287 Inlägg
21 maj 2008
Har du tittat på naca-scoop?

/Göran

Decibel skrev:
Härligt med lite teorier smile

Det blir inget scoop för min del, jag lyckas inte beräkna fördelarna gentemot att ta det genom fronten.
Jag kommer nyttja ordinarie tillförsel och modda den lite med större rör.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök