Nu vimsar jag iväg med en beräkning
Lufts densitet är 1.25 kg/m3 vid 20 grader.
Normalt sett räknar man med att insugsluften är 27-32 grader varm.
Om vi gör det enkelt och säger att insugsluften i detta fall är 30 grader så är luftens densitet 1,875kg/m3 under huven och 1.25kg/m3 utanför huven (en halvnormal sommardag).
Vi avrundar lite lätt att volymen i ett motorutrymme (med motorns volym borträknad) cirka 5m3 (jaja, lite i överkant, just to proove the theory).
Det ger en differens på 2,5kg totti, om vi hade räknat på ett slutet utrymme, vilket motorutrymme inte är för fem öre, öppet både framåt, neråt och åt sidorna vilket motverkar en undertrycks-situation.
Så, vi borde kunna dra slutsatsen att ett bakvänt scoop, rent tekniskt, aldrig kan "suga" ner luft då det helt enkelt inte finns miljö för det.
Studerade lite bilder ifrån vindtunnlar från olika bilar, vad jag ser på alla bilder är att luften "kliver upp" ifrån huven de första biten och skapar ett tryck först vid framrutan, där är tydligen en hotspot vad gäller att hämta ner luft till motorn (förutom i fronten).
Problem som uppstår då är att få ett så pass högt tryck där för att kunna leda luften under huven till insuget igen, vilket enligt min miniräknare säger att jag bör köra runt 300km/h för att de ska ha en temperaturskillnad långsiktigt.
Well, finns säkerligen någon här som sitter med kunskap om ämnet, träd fram
Jag bara klurar med Logik och matematik, rätta mig om jag är ute och cyklar