7377
Sök

Avgassystem: 2" hela vägen? (Nissan 100nx)

2 Inlägg
21 maj 2008
Trådstartare
Håller på att budgettrimma en 100nx med ga16demotor. Har redan skruvat fram tändningen och kör på 98 oktan, dragit om luftintaget tilll hjulhuset och beställt ett pipercross luftfilter till orginallådan.

Nästa steg borde vara avgassystemet. Har hittat ett företag i närheten som tillverkar specialböjda avgassystem i en del för ett ganska billigt pris. 3500kr (350€) för 2" från och med katalysatorn, 4000-5000kr (400-500€) om jag skall ha hela vägen från grenröret.

Är det värt att lägga 1500kr extra för att få 2" hela vägen eller kommer jag inte att märka någon praktisk prestandaskillnad?

Söker också efter exktraktorgrenrör, finns de att köpa i norden till en ga16demotor eller måste de specialtillverkas?

Räknar med att tjäna 15-20hk med alla ovannämnda förändringar, är det realistiskt?

Forummoderator
9 299 Inlägg
21 maj 2008
Generellt brukar det inte vara så meningsfullt att bara sätta på rör efter katen, ibland kan det tom vara negativt på vridet. Men det finns ju undantag, tex Hondas gamla motorer älskar lite grövre rör och bra insug.
Det låter som om du tänker rätt med det du gjort och planerar. Har du råd (budgettrimma...) så satsa på 2tum hela vägen, racekat, och leta upp ett extraktor. Kanske en planing av toppen dessutom så har du garanterat ett gäng extra hästar.

Glöm inte bonntips ett: Lättare hjul.

Kul liten bil det där. Ful som stryk men ball som attan. wink

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 Inlägg
21 maj 2008
Trådstartare
Det blir 2" hela vägen då, måste bara leta rätt på ett extraktorgrenrör. Någon som vet var man kan få tag på ett?

Har länge lekt med idén att lätta bilen, tog bort reservdäcket häromdagen och försöker hitta andra delar att lätta på. Lönar det sig att byta till ett mindre batteri eller förlorar man för mycket funktionalitet?

(Utseendet håller jag med om, lyckligtvis är det lättfixat med några angeleyes från en golf 3a smile)
Senast redigerat av Phog (21 maj 2008)

Sök